PENGEMBANGAN BAHAN AJAR APRESIASI SASTRA ANAK DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26533Keywords:
teaching materials, literary appreciation, elementary school, local wisdom, multimediaAbstract
The development of literary appreciation teaching materials in elementary schools is essential to enhance students’ interest and understanding of literary works and the moral values contained within. This study aims to analyze and design literary appreciation teaching materials that suit student characteristics and the current curriculum. The method used is qualitative descriptive with a systematic literature review, examining various scientific articles related to the development of children’s literary teaching materials. The results show that teaching materials integrating moral values, local wisdom, and interactive technology such as multimedia modules can improve the effectiveness of literary appreciation learning in elementary schools. In conclusion, the development of literary appreciation teaching materials based on local wisdom and multimedia is highly feasible to support character strengthening and literacy competence in studentsDownloads
References
Arimbi, E. P. A., & Sukartiningsih, W. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Pembelajaran Apresiasi Sastra Melalui Dongeng Cerita Rakyat Siswa Kelas IV SD. JPGSD, 9(10), 3492–3503.
Damayanti, M. I., Sukartiningsih, W., Hendratno, H., Subrata, H., Rukmi, S., & Istiq’faroh, N. (2023). Kelayakan Buku Cerita Anak Karya Mahasiswa Pgsd Unesa Untuk Pembelajaran Apresiasi Sastra. Jurnal Education and Development, 11(2), 432–437. https://doi.org/10.37081/ed.v11i2.4664
Damayanti, N. (2021). Pengembangan bahan ajar apresiasi sastra untuk pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 12(2), 45-57.
Damayanti, N., Sari, R., & Putra, A. (2021). Kelayakan buku cerita anak dalam pembelajaran apresiasi sastra. Jurnal Literasi Anak, 5(1), 23-34.
Hidayat, R., & Utami, S. (2022). Unsur intrinsik dan nilai moral dalam karya sastra anak: Kajian bahan ajar. Jurnal Sastra dan Pendidikan, 8(3), 112-126.
Iman, Y. M., & Sulaeman, Y. (2019). Nilai Pendidikan Pada Cerita Rakyat Legenda Tanjung Lesung Sebagai Bahan Pembelajaran Apresiasi Sastra Di Sekolah Dasar. Cakrawala Pedagogik, 3(2), 132–142. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Kurikulum Merdeka: Panduan pengembangan bahan ajar. Jakarta: Kemendikbud.
Meliani, D. (2022). Pemanfaatan Cerita Rakyat Berbasis Kearifan Lokal Nyi Rambut Kasih Sebagai Bahan Ajar Apresiasi Sastra Di Sekolah Dasar. DIDAKTIKA, 2(2), 376–385. http://repository.upi.edu/id/eprint/70622
Nurwidayati, A., Setiyadi, D., & Saputro, A. N. (2024). Nilai Moral Cerita Fabel Karya Ahmad Filyan Sebagai Bahan Ajar Apresiasi Sastra di Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 3(1), 16–23. https://doi.org/10.25273/The
Pasaribu, T. L., Raja, F. E. V. L., Ginting, C. A. B., Setiawan, D. S. A., & Septika, H. D. (2023). Nilai Moral Dan Sosial Novel “ Senja Di Langit Asahan ” Karya Aye Maye Dan Implementasinya. Jurnal Basataka (JBT), 6(1), 1–8. http://jurnal.pbsi.uniba-bpn.ac.id/index.php/BASATAKA/article/view/238%0Ahttps://jurnal.pbsi.uniba-bpn.ac.id/index.php/BASATAKA/article/download/238/148
Pratama, D. (2019). Peranan cerita rakyat dalam pembentukan karakter anak sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 88-96.
Putri, L., & Wulandari, E. (2021). Integrasi kearifan lokal dalam pengembangan bahan ajar sastra anak di SD. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 14(2), 75-89.
Rahmawati, F. (2018). Pendekatan apresiatif dalam pembelajaran sastra anak. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 10(4), 150-160.
Santoso, B., & Hadi, M. (2020). Kendala pengembangan bahan ajar apresiasi sastra untuk siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(3), 90-102.
Sari, R., & Putra, A. (2023). Pengembangan modul pembelajaran sastra berbasis teknologi QR Code. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1), 45-55.
Serani, G., Oktaviani, U. D., Kurniati, A., & Parida, L. (2025). Analisis pendahuluan pengembangan modul fiksi realistis dalam pembelajaran apresiasi sastra di sekolah dasar. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 18(1), 263–280.
Setiawan, D. S. A., Yosefin, W., Siagian, C. S., & Nababan, E. B. (2023). Alih Wahana Cerpen Tio Na Tonggi Karya Hasan Al Banna Menjadi Naskah Drama Sebagai Bahan Ajar Apresiasi Sastra Di Sekolah. Jurnal Basataka, 6(1), 19–27. http://jurnal.pbsi.uniba-bpn.ac.id/index.php/BASATAKA/article/view/240%0Ahttp://jurnal.pbsi.uniba-bpn.ac.id/index.php/BASATAKA/article/download/240/150
Widiyarto, S. (2024). Pembelajaran Sastra Dan Budaya Melalui Buku Cerita Daerah Bagi Siswa Sekolah Dasar. LITERASI, 8(1), 92–98.
Widodo, A. (2020). Nilai moral dalam sastra anak sebagai media pembelajaran karakter. Jurnal Kajian Sastra dan Bahasa, 6(2), 34-47.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.