PENGEMBANGAN BAHAN AJAR APRESIASI SASTRA ANAK DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ni Made Meidiani Universitas Pendidikan Ganesha
  • Anida Fajriani Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Putu Suardiani Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Made Ayu Dwipayani Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Kadek Juni Arthaningsih Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ida Bagus Putrayasa Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Nyoman Sudiana Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26533

Keywords:

teaching materials, literary appreciation, elementary school, local wisdom, multimedia

Abstract

The development of literary appreciation teaching materials in elementary schools is essential to enhance students’ interest and understanding of literary works and the moral values contained within. This study aims to analyze and design literary appreciation teaching materials that suit student characteristics and the current curriculum. The method used is qualitative descriptive with a systematic literature review, examining various scientific articles related to the development of children’s literary teaching materials. The results show that teaching materials integrating moral values, local wisdom, and interactive technology such as multimedia modules can improve the effectiveness of literary appreciation learning in elementary schools. In conclusion, the development of literary appreciation teaching materials based on local wisdom and multimedia is highly feasible to support character strengthening and literacy competence in students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arimbi, E. P. A., & Sukartiningsih, W. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Pembelajaran Apresiasi Sastra Melalui Dongeng Cerita Rakyat Siswa Kelas IV SD. JPGSD, 9(10), 3492–3503.

Damayanti, M. I., Sukartiningsih, W., Hendratno, H., Subrata, H., Rukmi, S., & Istiq’faroh, N. (2023). Kelayakan Buku Cerita Anak Karya Mahasiswa Pgsd Unesa Untuk Pembelajaran Apresiasi Sastra. Jurnal Education and Development, 11(2), 432–437. https://doi.org/10.37081/ed.v11i2.4664

Damayanti, N. (2021). Pengembangan bahan ajar apresiasi sastra untuk pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 12(2), 45-57.

Damayanti, N., Sari, R., & Putra, A. (2021). Kelayakan buku cerita anak dalam pembelajaran apresiasi sastra. Jurnal Literasi Anak, 5(1), 23-34.

Hidayat, R., & Utami, S. (2022). Unsur intrinsik dan nilai moral dalam karya sastra anak: Kajian bahan ajar. Jurnal Sastra dan Pendidikan, 8(3), 112-126.

Iman, Y. M., & Sulaeman, Y. (2019). Nilai Pendidikan Pada Cerita Rakyat Legenda Tanjung Lesung Sebagai Bahan Pembelajaran Apresiasi Sastra Di Sekolah Dasar. Cakrawala Pedagogik, 3(2), 132–142. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Kurikulum Merdeka: Panduan pengembangan bahan ajar. Jakarta: Kemendikbud.

Meliani, D. (2022). Pemanfaatan Cerita Rakyat Berbasis Kearifan Lokal Nyi Rambut Kasih Sebagai Bahan Ajar Apresiasi Sastra Di Sekolah Dasar. DIDAKTIKA, 2(2), 376–385. http://repository.upi.edu/id/eprint/70622

Nurwidayati, A., Setiyadi, D., & Saputro, A. N. (2024). Nilai Moral Cerita Fabel Karya Ahmad Filyan Sebagai Bahan Ajar Apresiasi Sastra di Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 3(1), 16–23. https://doi.org/10.25273/The

Pasaribu, T. L., Raja, F. E. V. L., Ginting, C. A. B., Setiawan, D. S. A., & Septika, H. D. (2023). Nilai Moral Dan Sosial Novel “ Senja Di Langit Asahan ” Karya Aye Maye Dan Implementasinya. Jurnal Basataka (JBT), 6(1), 1–8. http://jurnal.pbsi.uniba-bpn.ac.id/index.php/BASATAKA/article/view/238%0Ahttps://jurnal.pbsi.uniba-bpn.ac.id/index.php/BASATAKA/article/download/238/148

Pratama, D. (2019). Peranan cerita rakyat dalam pembentukan karakter anak sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 88-96.

Putri, L., & Wulandari, E. (2021). Integrasi kearifan lokal dalam pengembangan bahan ajar sastra anak di SD. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 14(2), 75-89.

Rahmawati, F. (2018). Pendekatan apresiatif dalam pembelajaran sastra anak. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 10(4), 150-160.

Santoso, B., & Hadi, M. (2020). Kendala pengembangan bahan ajar apresiasi sastra untuk siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(3), 90-102.

Sari, R., & Putra, A. (2023). Pengembangan modul pembelajaran sastra berbasis teknologi QR Code. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1), 45-55.

Serani, G., Oktaviani, U. D., Kurniati, A., & Parida, L. (2025). Analisis pendahuluan pengembangan modul fiksi realistis dalam pembelajaran apresiasi sastra di sekolah dasar. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 18(1), 263–280.

Setiawan, D. S. A., Yosefin, W., Siagian, C. S., & Nababan, E. B. (2023). Alih Wahana Cerpen Tio Na Tonggi Karya Hasan Al Banna Menjadi Naskah Drama Sebagai Bahan Ajar Apresiasi Sastra Di Sekolah. Jurnal Basataka, 6(1), 19–27. http://jurnal.pbsi.uniba-bpn.ac.id/index.php/BASATAKA/article/view/240%0Ahttp://jurnal.pbsi.uniba-bpn.ac.id/index.php/BASATAKA/article/download/240/150

Widiyarto, S. (2024). Pembelajaran Sastra Dan Budaya Melalui Buku Cerita Daerah Bagi Siswa Sekolah Dasar. LITERASI, 8(1), 92–98.

Widodo, A. (2020). Nilai moral dalam sastra anak sebagai media pembelajaran karakter. Jurnal Kajian Sastra dan Bahasa, 6(2), 34-47.

Downloads

Published

2025-06-09