Keterampilan Abad 21 pada Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas VI Kurikulum Merdeka
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27029Keywords:
21st-century skills, student textbook, 4C componentsAbstract
This research aims to identify and analyze the development of 4C competencies (critical thinking, creativity, collaboration, and communication) in the context of 21st-century learning as reflected in the Merdeka Curriculum textbook for Grade VI Elementary School published by Kemendikbudristek. The method used is content analysis with a qualitative approach. The primary data for this research consists of questions and exercises in the Grade VI Elementary School textbook compiled, published, and distributed by Kemendikbudristek. The research results indicate that this Indonesian language textbook for Grade VI allocates 42% of its development to critical thinking and problem-solving skills, 38% to creativity and originality, and 7% each to collaboration and communication skills. These findings were obtained through an in-depth analysis of the content of the respective textbook.Downloads
References
Ariska, K. (2021). Pemanfaatan Bahan Bekas dengan Decoupage untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini pada Pembelajaran Online. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2), 189–200.
Aziz, M. T., Mas, L., Hasan, U., & Rido, M. (2024). Analisis Kurikulum Bahasa Arab Berbasis 4C ( Critical Thinking , Communication , Collaboration , Creativity ) untuk Pengembangan Kompetensi Abad 21 pada Siswa. 2(1), 216–222.
Cynthia, R. E., & Sihotang, H. (2023). Melangkah bersama di era digital : pentingnya literasi digital untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kemampuan pemecahan masalah peserta didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 31712–31723.
Daga, A. T. (2022). Penerapan Pendekatan Saintifik dalam Kurikulum 2013 untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 Siswa Sekolah Dasar. 3(1), 11–28.
FERAZONA, S. (2020). a Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Penggunaan Strategi Active Sharing Knowledge Upaya Mempersiapkan Generasi Abad 21. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 11(1), 64–70. https://doi.org/10.25299/perspektif.2020.vol11(1).4140
Fitriah, P. I., Yulianto, B., & Asmarani, R. (2020). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Melalui Penerapan Metode Everyone Is A Teacher Here. Journal of Education Action Research, 4(4), 546. https://doi.org/10.23887/jear.v4i4.28925
Handiyani, M., & Abidin, Y. (2023). Peran Guru dalam Membina Literasi Digital Peserta Didik pada Konsep Pembelajaran Abad 21. 6(2), 408–414. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5360
Hasanah, N. (2023). Deskripsi Pemahaman Peserta Didik dalam Profil Pelajar Pancasila pada Dimensi Bergotong Royong. Linear : Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 99–109. https://doi.org/10.53090/jlinear.v7i2.584
Maimunah, M. (2016). Metode Penggunaan Media Pembelajaran. Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1). https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.107
Nasution, A. R. S. (2021). Identifikasi Permasalahan Penelitian. ALACRITY : Journal of Education, 1(2), 13–19. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.21
Salsabilla, A. putri. (2023). Strategi Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Melalui Learning Community. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 102–109. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v6i2.1747
Sarinastiti, R., & Wibowo, Y. A. (2021). Analisis isi buku teks geografi kelas XI SMA kurikulum 2013 (K13) edisi revisi terbitan Mediatama berdasarkan keterampilan abad 21. Jurnal Pendidikan Geografi, 26(1), 48–60. https://doi.org/10.17977/um017v26i12021p048
Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2020). KETERAMPILAN 4C ABAD 21 DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN DASAR. Journal of the American College of Cardiology, 75(20), 2635–2638. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2020.04.015
Sinaga, A. V. (2023). Peranan Teknologi dalam Pembelajaran untuk Membentuk Karakter dan Skill Peserta Didik Abad 21. Journal on Education, 06(01), 2836–2846.
Sitepu, E. N. (2021). Media Pembelajaran Berbasis Digital. Mahesa, 1(1), 242–248. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.195
Suardipa, I. P. (2019). Kajian Creative Thinking Matematis Dalam Inovasi Pembelajaran. Purwadita: Jurnal Agama Dan Budaya, 3(2), 15–22. http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/Purwadita
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.