Kajian Literatur: Peran Discovery Learning pada Pembelajaran IPA dalam Mengembangkan Berpikir Kritis pada Siswa Sekolah Menengah Pertama

Authors

  • Riska Ahwa Anggraeni Program Studi Pendidikan IPA, FKIP Universitas Jember Jember, Indonesia
  • Sri Wahyuni Program Studi Pendidikan IPA, FKIP Universitas Jember Jember, Indonesia
  • Rayendra Wahyu Bachtiar Program Studi Pendidikan IPA, FKIP Universitas Jember Jember, Indonesia
  • Aushofil Karimah Program Studi Pendidikan IPA, FKIP Universitas Jember Jember, Indonesia
  • Firdha Yusmar Program Studi Pendidikan IPA, FKIP Universitas Jember Jember, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27795

Keywords:

Discovery learning, Science learning, Critical thinking, junior high school students

Abstract

Natural Science (IPA) learning has a strategic role in shaping students' critical thinking skills, especially at the Junior High School (SMP) level. The discovery learning method is present as an approach that emphasizes the active involvement of students in discovering scientific concepts through the process of observation, experimentation, and reflection. This article aims to examine the role of discovery learning in science learning as a means to develop critical thinking skills in junior high school students. The study was conducted through a systematic literature study approach to various relevant scientific research and publications. The results of the study indicate that the application of discovery learning can improve critical thinking skills such as the ability to analyze, evaluate, and conclude scientific information. In addition, this strategy also encourages students' learning independence and curiosity. Thus, discovery learning can be an effective approach to improving the quality of science learning at the junior high school level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, C. (2023). Merancang pembelajaran dengan model discovery learning perbantuan eddpuzzle dalam optimalisasi berpikir kritis siswa SD. Sentri: Jurnal riset ilmiah, 2(2), 384-393.

Ayu, D., Alberida, H., & Rahmi, F. O. (2025). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Pembelajaran Biologi: Literatur Review. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 4(3), 4661-4674.

Eriansyah, Y., & Baadilla, I. (2023). Model discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada muatan pelajaran bahasa indonesia di sekolah dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 151-158.

Fadillah, S., Ramadhani, E., & Kuswidyanarko, A. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPA. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 19(3), 433-440.

Iwantoro, I., Rahmat, S., & Haris, A. (2022). Discovery Learning sebagai Inovasi Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pasca Pandemi Covid-19. JIE (Journal of Islamic Education), 7(2), 154-167.

Khasinah, S. (2021). Discovery learning: definisi, sintaksis, keunggulan dan kelemahan. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(3), 402-413.

Kusuma, E., Handayani, A., & Rakhmawati, D. (2024). Pentingnya Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Wawasan Pendidikan, 4(2), 369-379.

Munawarah, S. (2021). Strategi Discovery Learning dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Kaisa: Jurnal Pendidkan Dan Pembelajaran, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis, 1, 2775-2577.

Ningsih, T. I., & Trisnawati, O. R. (2023). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran IPA Kelas V MI Pejagatan Tahun Ajaran 2022/2023 (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama (IAINU Kebumen)).

Novianti, W. (2020). Urgensi berpikir kritis pada remaja di era 4.0. Journal of Education and Counseling (JECO), 1(1), 38-52.

Nuridayah, F., Sugandi, A. I., & Kadarisma, G. (2023). Systematic literature review: pengembangan kemampuan berpikir kritis siswa melalui pembelajaran discovery learning. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(5), 2075-2084.

Parisu, C. Z. L., Sisi, L., & Juwairiyah, A. (2025). Pengembangan Literasi Sains pada Siswa Sekolah Dasar melalui Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 1(1), 11-19.

Ridwan, S. L. (2021). Peningkatan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar peserta didik melalui model pembelajaran discovery learning. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(3), 637-656.

Santiani, S., Effendi, E., Yulianti, R., Multahadah, C., Ardila, I., Rahmawati, S., ... & Rachman, A. (2024). Discovery learning dalam kurikulum merdeka. Penerbit Mifandi Mandiri Digital, 1(01).

Winangun, I. M. A., Wiguna, I. K. W., & Tristaningrat, M. A. N. (2021). Model Guided Discovery Learning Berorientasi Pembelajaran Abad 21 Bermuatan Tri Kaya Parisudha. Mimbar Ilmu, 26(3), 355-363.

Yuliati, C. L., & Susianna, N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains, Berpikir Kritis, dan Percaya Diri Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(1), 48-58.

Yusmar, F., Putra, P. D. A., Ahmad, N., & Astuti, S. R. D. (2024). Development of flipbook-based e-module integrated with external features to facilitate student self-learning. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 10(3), 988-1000.

Downloads

Published

2025-07-01

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>