STUDY LITERATUR: PERAN MEDIA DIGITAL INTERAKTIF DALAM IMPLEMENTASI DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI KOGNITIF SISWA SMP PADA MATA PELAJARAN IPA

Authors

  • Dina Emiliana Pendidikan IPA FKIP Universitas Jember
  • Rayendra Wahyu Bachtiar Pendidikan IPA FKIP Universitas Jember
  • Firda Yusmar Pendidikan IPA FKIP Universitas Jember
  • Fauziyatul Iffah Pendidikan IPA FKIP Universitas Jember *Penulis korespondensi: 1dinaaaaeml@gmail.com , 2rayendra_fkip@unej.ac.id
  • Sri Wahyuni Pendidikan IPA FKIP Universitas Jember

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27796

Keywords:

Discovery Learning, interactive digital media, cognitive competence, science learning, literature review, cognitive competence

Abstract

This study aims to examine the role of interactive digital media in the implementation of the Discovery Learning model to enhance students' cognitive competence in science learning at the junior high school level. The method used is a literature review by analyzing various scholarly articles, national journals, and relevant research from the past five years. The review findings indicate that the application of Discovery Learning supported by interactive digital media, such as Genially, creates a more exploratory and meaningful learning experience. Interactive digital media facilitates independent learning activities, problem-solving, and scientific reasoning, all of which are components of cognitive competence

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruner, J. S. (1961). The Act of Discovery. Harvard Educational Review, 31(1), 21–32.

Fatimah, F., & Sudrajat, D. (2021). Pengaruh penggunaan media berbasis Augmented Reality terhadap hasil belajar IPA siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(2), 215-222.

Hidayati, N., & Arief, M. (2023). Penggunaan Genially untuk meningkatkan keterlibatan siswa dalam pembelajaran IPA berbasis Discovery Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 9(1), 45- 52.

Ibrohim, M., Saputra, H., & Fadillah, S. (2023). Efektivitas video interaktif berbasis Discovery Learning dalam memahami konsep IPA kompleks. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi, 8(1), 77-85.

Kemendikbudristek. (2022). Kurikulum Merdeka: Konsep dan Implementasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Maulana, R. (2022). Pemanfaatan LMS berbasis Discovery Learning dalam meningkatkan kompetensi kognitif IPA siswa SMP. Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(3), 112- 120.

Nurcahyo, H., Putri, D. A., & Sari, Y. P. (2021). Peningkatan kompetensi kognitif siswa melalui animasi interaktif berbasis Discovery Learning. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA, 7(2), 98-107.

Pratama, R. (2023). Analisis penggunaan Quizziz dan Genially untuk meningkatkan motivasi belajar IPA. Jurnal Pendidikan Digital, 5(1), 35-44.

Putri, A. M., & Santoso, D. (2024). Media storytelling interaktif untuk meningkatkan berpikir kritis dalam pembelajaran IPA berbasis Discovery Learning. Jurnal Media Pembelajaran, 6(1), 22-31.

Suryani, T., Kurniawati, E., & Hasanah, R. (2022). Pengembangan Interactive Simulation untuk mendukung pembelajaran IPA berbasis Discovery Learning. Jurnal Ilmu Pendidikan Sains, 5(3), 199-207.

Wahyuni, S., Azizah, S. N., Wardani, S. K., Putri, A. T., Juwandoko, & Rosmaya, I. A. (2024). Peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa SMP melalui model discovery learning berbasis lesson study. Eduproxima: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 6(2), 535–544.

Wulandari, S. (2023). Penerapan infografis interaktif dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan pemahaman konsep ekosistem. Jurnal Pendidikan Biologi, 11(1), 60-68.

Downloads

Published

2025-07-01

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>