PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS LESSONUP TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS CERPEN SISWA KELAS XI SMAN 4 PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.28985Keywords:
short story writing skills, lessonup, digital mediaAbstract
This study aims to determine the effect of using LessonUp-based learning media on students' short story writing skills. The background of this research is the low student engagement and performance in writing short stories due to the use of conventional methods that are less interactive. A quantitative approach with a quasi-experimental method was employed in this research. The design used was post-test only control group design, involving two groups: an experimental class using LessonUp and a control class using conventional methods. The population consisted of all eleventh-grade students at SMAN 4 Palembang, and samples were selected using cluster random sampling. Data collection was conducted using writing tests. The results showed that the experimental class obtained a higher average post-test score (87.46) compared to the control class (70.93). The data met the normality and homogeneity assumptions. The hypothesis test using an independent sample t-test indicated a significant difference between the two groups, with a Sig. (2-tailed) value of 0.000 and a t-count of 11.374, which is greater than the t-table value of 1.667. It can be concluded that the use of LessonUp-based media has a significant positive effect on students' short story writing skills.
Downloads
References
Arifuddin, A. D., & Azis. (2021). Pengaruh media film pendek terhadap kemampuan menulis cerpen. Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia.
Astuty, S. D. (2019). Analisis tokoh utama cerpen Tanah Peninggalan karya Asmawati dengan pendekatan dekonstruksi. UMSU Repository, 10.
Azhari, D. S., Afif, Z., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian mixed method research untuk disertasi. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 4.
Dewi, P. K., & Zulfikarni. (2023). Pengaruh media film pendek terhadap keterampilan menulis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9.
Extyaningrum, M. O., Rifai, A., & Mukhlis. (2023). Nilai pendidikan karakter pada antologi cerpen Perihal Kematian yang Dipermainkan cerpen pilihan KIAS 2017–2019. Sasindo Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 138.
Fatimah, M. (2021). Media pembelajaran digital sebagai inovasi pembelajaran debat dalam forum diskusi pada masa pandemi Covid-19. Media Pembelajaran Digital sebagai Inovasi 2.
Helaluddin, & Awalludin. (2020). Keterampilan menulis akademik panduan bagi mahasiswa di perguruan tinggi. Serang-Banten: Media Madani.
Husna, R. (2021). Peran media pembelajaran dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. OSF Preprints, 1.
Imansyah, M. N. (2021). Pengaruh media pembelajaran e-learning berbasis Edmodo terhadap hasil belajar siswa SMK. JIEPP (Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran).
Isnaini, M., Afgani, M. W., Haqqi, A., & Azhari, I. (2025). Teknik analisis data uji normalitas. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 4.
Kaiful Usman. (2013). Media digital dalam pembelajaran: Format teks, audio, dan video yang menyenangkan dan interaktif. (Dikutip dalam Fatimah, 2021).
LessonUp. (n.d.). LessonUp: The most complete online teaching platform. Diakses Februari 2025 dari https://www.LessonUp.com/site/en
Mellania, D., & Sakti, K. F. (2022). Penerapan metode mind mapping melalui aplikasi LessonUp untuk keterampilan menulis karangan mahasiswa prodi Pendidikan Bahasa Mandarin Universitas Negeri Malang. Journal of Language, Literature, and Arts, 4.
Priadana, S., & Sunarsi, D. (2021). Metode penelitian kuantitatif. Tangerang Selatan: Pascal Books.
Rohman, S. (2020). Pembelajaran cerpen. Jakarta Timur: PT Bumi Aksara.
Rusalina, A. (2020). Pengaruh media boneka tangan terhadap keterampilan berbicara pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas IV SDN 51 Kaur. e-Repository Perpustakaan IAIN Bengkulu, 45.
Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2019). Media pembelajaran inovatif dan pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















