PENGARUH PENERAPAN METODE EKSPOTIROI TERHADAP HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL MURID KELAS V SD MUHAMMADIYAH PERUMNAS KOTA MAKASSAR
Keywords:
Expository Method, Learning Outcomes, Social Studies, Elementary School StudentsAbstract
This study aims to determine the effect of the expository method on students'learning outcomes in Social Studies (IPS) subjects for fifth-grade students at SDMuhammadiyah Perumnas, Makassar City. This research employed a quantitativeapproach using a pre-experimental design with a one-group pretest-posttestdesign. The study involved 17 students, consisting of 7 boys and 10 girls. Datawere collected through pretest and posttest assessments and analyzed usingdescriptive and inferential statistics through a paired sample t-test. The analysisresults showed an increase in the average student score from 66.47 (pretest) to82.65 (posttest), with a difference of 16.18 points. The normality test indicated thatthe data were normally distributed (significance = 0.200), and the t-test resultsshowed a significant difference between the pretest and posttest scores(significance = 0.000< 0.05). Therefore, it can be concluded that the expositorymethod has a significant effect on improving studentsSocial Studies learningoutcomes. This method is effective for classroom instruction because it deliversmaterial systematically and enhances students understanding of key concepts inthe subject.Downloads
References
Benu, A. Y., & A.Benufinit, Y. (2022).
Efektifitas Pembelajaran Ips Sd
Menggunakan Multimedia Dalam
Memahami Sejarah Kerajaan
Kupang Sebagai Suplemen
Pembelajaran. Jurnal Pendidikan
Teknologi Informasi (JUKANTI),
5(2), 306–311.
https://doi.org/10.37792/jukanti.v
5i2.819
Humairoh, A., Syahfitri, A., Sari, A.,
Azzahra, A., & Zakiyyah, Z.
(2023). Penerapan Strategi
Pembelajaran Eskpositori pada
Mata Pelajaran IPSMateri
Kegiatan Ekonomi dan
Kebutuhan Manusia. Jurnal
Pendidikan Tambusai, 7(3),
29017–29019.
Jainiyah, Fahrudin, F., Ismiasih, &
Ulfah, M. (2023). Peranan Guru
Dalam Meningkatkan Motivasi
Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin
Indonesia, 2, 1304–1309.
https://jmi.rivierapublishing.id/ind
ex.php/rp
Kurniawan, W., Hamam, H., &
Rahman, M. L. (2023).Penerapan Strategi
Pembelajaran Ekspositori pada
Mata Pelajaran Aqidah Ahklak di
MI Darussa’adah Lirboyo Kota
Kediri. Kartika: Jurnal Studi
Keislaman, 3(1), 72–84.
https://doi.org/10.59240/kjsk.v3i1
.21
Nababan, D., & Putri, M. S. (2023).
Pengaruh Model Pembelajaran
Ekspositori Terhadap Hasil
Belajar Peserta Didik. Jurnal
Pendidikan Sosial dan
Humaniora, 2(2), 792–800.
Oktoviani, S. S., & Soraya, S. Z.
(2024). Pemanfaatan metode
Ekspositori Dalam Pembelajaran
IPS. Jurnal Ilmiah Ilmu
Pengetahuan Sosial Indonesia,
4(1), 37–44.
Putri, J., Ramadhan, F. A., &
Rohimawan, M. A. (2023). Peran
Guru Penggerak Dalam
Implementasi Kurikulum
Merdeka Di Sekolah Dasar. Al-
Madrasah: Jurnal Pendidikan
Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330.
https://doi.org/10.35931/am.v7i1.
1714
Ritonga, S., Nabila, M., Dhini, U. R.,
Junianti, R., & Syah, Z. (2024).
Peran Guru dalam Implementasi
Strategi Pembelajaran
Ekspositori dalam Pembelajaran.
Al-Idaroh: Jurnal Studi
Manajemen Pendidikan Islam,
8(1), 34–42.
https://doi.org/10.54437/alidaroh.
v8i1.1417
Rofiq, N., Rafiq A, & Wardani, M. A.
(2020). Pembelajaran
Kontekstual Pada Mata
Pelajaran Ilmu Pengetahuan
Sosial(IPS). Dirasah : Jurnal
Studi Ilmu dan Manajemen
Pendidikan Islam, 3(2), 98–105.
https://doi.org/10.29062/dirasah.
v3i2.129
Siswondo, R., & Agustina, L. (2021).
Penerapan Strategi
Pembelajaran Ekspositori untuk
Mencapai Tujuan Pembelajaran
Matematika. Himpunan: Jurnal
Ilmiah Mahasiswa Pendidikan
Matematika, 1(1), 33–40.
http://jim.unindra.ac.id/index.php/
himpunan/article/view/3155
Suardi, Rahman, S. A., &
Chaerunnisa, G. (2024).
Pengaruh Strategi Pembelajaran
Crossword Puzzle Terhadap
Hasil Belajar Siswa Kelas IV IPS
SD Negeri Minasa Upa
Makassar. Journal on Education,
7(1), 3162–3174.
https://doi.org/10.31004/joe.v7i1.
6911
Tarsini, T. (2022). Penerapan Strategi
Pembelajaran Ekspositori Pada
Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas
IV MI Muhammadiyah 2 Babakan
Kalimanah Purbalingga. 60.
Yumriani, Rahman, A., Munandar, S.
A., Fitriani, A., & Karlina, Y.
(2022). Pengertian Pendidikan,
Ilmu Pendidikan dan Unsur-
Unsur Pendidikan. Al Urwatul
Wutsqa: Kajian Pendidikan
Islam, 2(1), 1–8.
Zainuri, H. S., Parapat, K. M.,
Nurhafizah, Siregar, N. E.,
Azhari, Y., & Yusnaldi, E. (2023).
Penerapan Metode
Pembelajaran Ekspositori pada
Mata PelajaranIPS di SD/MI.
Jurnal Pendidikan Tambusai,
7(3), 32503–32508.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.