PENGARUH PENERAPAN METODE EKSPOTIROI TERHADAP HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL MURID KELAS V SD MUHAMMADIYAH PERUMNAS KOTA MAKASSAR

Authors

  • Wahyu Pratama Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Suardi Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Yumriani Universitas Muhammadiyah Makassar

Keywords:

Expository Method, Learning Outcomes, Social Studies, Elementary School Students

Abstract

This study aims to determine the effect of the expository method on students&#39;learning outcomes in Social Studies (IPS) subjects for fifth-grade students at SDMuhammadiyah Perumnas, Makassar City. This research employed a quantitativeapproach using a pre-experimental design with a one-group pretest-posttestdesign. The study involved 17 students, consisting of 7 boys and 10 girls. Datawere collected through pretest and posttest assessments and analyzed usingdescriptive and inferential statistics through a paired sample t-test. The analysisresults showed an increase in the average student score from 66.47 (pretest) to82.65 (posttest), with a difference of 16.18 points. The normality test indicated thatthe data were normally distributed (significance = 0.200), and the t-test resultsshowed a significant difference between the pretest and posttest scores(significance = 0.000< 0.05). Therefore, it can be concluded that the expositorymethod has a significant effect on improving studentsSocial Studies learningoutcomes. This method is effective for classroom instruction because it deliversmaterial systematically and enhances students understanding of key concepts inthe subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benu, A. Y., & A.Benufinit, Y. (2022).

Efektifitas Pembelajaran Ips Sd

Menggunakan Multimedia Dalam

Memahami Sejarah Kerajaan

Kupang Sebagai Suplemen

Pembelajaran. Jurnal Pendidikan

Teknologi Informasi (JUKANTI),

5(2), 306–311.

https://doi.org/10.37792/jukanti.v

5i2.819

Humairoh, A., Syahfitri, A., Sari, A.,

Azzahra, A., & Zakiyyah, Z.

(2023). Penerapan Strategi

Pembelajaran Eskpositori pada

Mata Pelajaran IPSMateri

Kegiatan Ekonomi dan

Kebutuhan Manusia. Jurnal

Pendidikan Tambusai, 7(3),

29017–29019.

Jainiyah, Fahrudin, F., Ismiasih, &

Ulfah, M. (2023). Peranan Guru

Dalam Meningkatkan Motivasi

Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin

Indonesia, 2, 1304–1309.

https://jmi.rivierapublishing.id/ind

ex.php/rp

Kurniawan, W., Hamam, H., &

Rahman, M. L. (2023).Penerapan Strategi

Pembelajaran Ekspositori pada

Mata Pelajaran Aqidah Ahklak di

MI Darussa’adah Lirboyo Kota

Kediri. Kartika: Jurnal Studi

Keislaman, 3(1), 72–84.

https://doi.org/10.59240/kjsk.v3i1

.21

Nababan, D., & Putri, M. S. (2023).

Pengaruh Model Pembelajaran

Ekspositori Terhadap Hasil

Belajar Peserta Didik. Jurnal

Pendidikan Sosial dan

Humaniora, 2(2), 792–800.

Oktoviani, S. S., & Soraya, S. Z.

(2024). Pemanfaatan metode

Ekspositori Dalam Pembelajaran

IPS. Jurnal Ilmiah Ilmu

Pengetahuan Sosial Indonesia,

4(1), 37–44.

Putri, J., Ramadhan, F. A., &

Rohimawan, M. A. (2023). Peran

Guru Penggerak Dalam

Implementasi Kurikulum

Merdeka Di Sekolah Dasar. Al-

Madrasah: Jurnal Pendidikan

Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330.

https://doi.org/10.35931/am.v7i1.

1714

Ritonga, S., Nabila, M., Dhini, U. R.,

Junianti, R., & Syah, Z. (2024).

Peran Guru dalam Implementasi

Strategi Pembelajaran

Ekspositori dalam Pembelajaran.

Al-Idaroh: Jurnal Studi

Manajemen Pendidikan Islam,

8(1), 34–42.

https://doi.org/10.54437/alidaroh.

v8i1.1417

Rofiq, N., Rafiq A, & Wardani, M. A.

(2020). Pembelajaran

Kontekstual Pada Mata

Pelajaran Ilmu Pengetahuan

Sosial(IPS). Dirasah : Jurnal

Studi Ilmu dan Manajemen

Pendidikan Islam, 3(2), 98–105.

https://doi.org/10.29062/dirasah.

v3i2.129

Siswondo, R., & Agustina, L. (2021).

Penerapan Strategi

Pembelajaran Ekspositori untuk

Mencapai Tujuan Pembelajaran

Matematika. Himpunan: Jurnal

Ilmiah Mahasiswa Pendidikan

Matematika, 1(1), 33–40.

http://jim.unindra.ac.id/index.php/

himpunan/article/view/3155

Suardi, Rahman, S. A., &

Chaerunnisa, G. (2024).

Pengaruh Strategi Pembelajaran

Crossword Puzzle Terhadap

Hasil Belajar Siswa Kelas IV IPS

SD Negeri Minasa Upa

Makassar. Journal on Education,

7(1), 3162–3174.

https://doi.org/10.31004/joe.v7i1.

6911

Tarsini, T. (2022). Penerapan Strategi

Pembelajaran Ekspositori Pada

Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas

IV MI Muhammadiyah 2 Babakan

Kalimanah Purbalingga. 60.

Yumriani, Rahman, A., Munandar, S.

A., Fitriani, A., & Karlina, Y.

(2022). Pengertian Pendidikan,

Ilmu Pendidikan dan Unsur-

Unsur Pendidikan. Al Urwatul

Wutsqa: Kajian Pendidikan

Islam, 2(1), 1–8.

Zainuri, H. S., Parapat, K. M.,

Nurhafizah, Siregar, N. E.,

Azhari, Y., & Yusnaldi, E. (2023).

Penerapan Metode

Pembelajaran Ekspositori pada

Mata PelajaranIPS di SD/MI.

Jurnal Pendidikan Tambusai,

7(3), 32503–32508.

Downloads

Published

2025-07-16