PENGGUNAAN MEDIA PUZZLE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KERJA SAMA SISWA PADA PELAJARAN IPAS DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sarniati Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Yanti Yandri Kusuma Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Yusnira Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Joni Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Rizki Ananda Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.31215

Keywords:

collaboration skills, puzzle media, elementary education

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of puzzle media in improving students' cooperation skills on the topic of How to Get All Our Needs in science learning in grade IV of SDN 043 Batu Gajah. The background of this study is the low ability of students to cooperate in group activities, such as the absence of active participation, responsibility, and being given appreciation for friends' opinions during the discussion process. This study is a Classroom Action Research (CAR) which was carried out in two cycles, each consisting of two meetings. The research subjects consisted of 1 teacher and 20 students, with details of 8 males and 12 females. The objects in this study were puzzle media and students' cooperation skills. Data collection techniques were carried out through observation and documentation, while data analysis techniques were carried out descriptively qualitatively and quantitatively. The results of the study showed an increase in students' cooperation skills, from the initial condition of 39.25% (very poor category), increasing to 58.25% at the end of cycle I (sufficient category), and increasing again to 87% at the end of cycle II (very good category). The conclusion of this study is that puzzle media is proven to be effective in significantly improving students' cooperation skills in science learning.   Keywords: Puzzle Media and Collaboration Skills

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adila, Y., Nisa, S., & Suriani, A. (2024). Peran Media Interaktif Dalam Pembelajaran PPKN Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran| E-ISSN: 3026-6629, 1(4), 761–767.

Asfarina, N., & Filasofa, L. M. K. (2025). Pemanfaatan Media Puzzle In-Group Untuk Pembentukan Karakter Kerjasama Anak: Di RA Al-Hidayah UIN Walisongo. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 17–30.

Atikasari, M., Nisa, A. N. S., & Watoni, N. (2024). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Dengan Media Puzzle Pada Pembelajaran IPS. Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS, 6(2), 113–121.

Cahyaningtyas, I., Habiby, W. N., Arfianto, A., Pendidikan Guru, J., Dasar, S., Yani, J. A., Kartasura, K., Sukoharjo, K., & Tengah, J. (2024). Media Puzzle Untuk Meningkatkan Kerjasama Dan Hasil Belajar Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Journal On Education, 6(03), 17956–17964.

Fadhilah, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Puzzle Amplop Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Siswa Pada Tema Berbagai Pekerjaan Muatan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 043 Batu Gajah. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Febyanita, I., & Wardhani, D. A. P. (2020). Pengembangan Media Puzzle Materi Siklus Air Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1205–1210.

Harahap, R. H., & Sidabutar, F. Y. (2025). Implementasi Model Pembelajaran Think Pair Share Dalam Upaya Meningkatkan Keterampilan Kolaboratif Siswa Pada Mata Pelajaran Pancasila Di Kelas V SDN 066666 Medan Denai. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 4(4), 6112–6123.

Hayani, E. (2023). Pengaruh Permainan Tradisional Engklek Dan Puzzle Terhadap Memampuan Sosial Emosional Anak Usia Dini TKI IT DOD Medan. Universitas Medan Area.

Isnaningsih, A., & Khasanah, J. U. (2021). Stimulasi Kemampuan Kerjasama Melalui Permainan Puzzle Berkelompok. Stimulus, 1(2), 70–78.

Maulidah, M., Leksono, S. F., & Farhurohman, O. (2025). Analisis Penggunaan Media Puzzle Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 11(02), 1–16.

Mufidah, Z. R., Sukartiningsih, W., Aqida, E. N., Abigael, N. E., Nadhiroh, L., Rahmawati, L. R., & Kurnia, E. T. (2025). Studi Komparatif Terhadap Efektivitas Berbagai Tipe Pembelajaran Kooperatif Dalam Meningkatkan Hasil Belajar, Keterlibatan Aktif, Dan Keterampilan Sosial Peserta Didik. Strategy: Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 5(2), 139–150.

Prabandari, I. R., & Fidesrinur, F. (2019). Meningkatkan Kemampuan Bekerjasama Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Kooperatif. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 1(2), 96–105.

Sari, F. R. K., & Utomo, A. C. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Hak Dan Kewajiban Untuk Meningkatkan Kerja Sama Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 12(1), 109–121.

Sari, W. N., & Faizin, A. (2023). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar Pada Kurikulum Merdeka. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(3), 954–960.

Ulum, M. (2022). Eksistensi Pendidikan Pesantren: Kritik Terhadap Kapitalisasi Pendidikan. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 240–257.

Downloads

Published

2025-09-01

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>