IMPLEMENTASI MODEL PANTING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PERCAYA DIRI SISWA PADA PELAJARAN BAHASA INDONESIA

Authors

  • Ghina Muthia Afifah Universitas Lambung Mangkurat
  • Ari Hidayat Universitas Lambung Mangkurat
  • Akmad Riandy Agusta Universitas Lambung Mangkurat
  • Wahdah Refia Rafianti Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32361

Keywords:

Self-confidence, Indonesian Language Learning, PANTING Model, Classroom Action Research

Abstract

This study addresses the issue of low self-confidence among grade 5 students at SDN Sungai Miai 1 in the Indonesian Language learning process. The purpose of this research is to describe the improvement of students’ self-confidence skills through the implementation of the PANTING learning model, which combines Problem Based Learning, Role Playing, and Talking Stick methods. This study employs a mixed-methods approach using Classroom Action Research (CAR) conducted over four sessions. The research subjects consisted of 19 students, including 15 boys and 4 girls. The results show a significant increase in students’ self-confidence, rising from 11% in the first session to 89% in the fourth session. These findings demonstrate that the PANTING learning model effectively enhances students’ self-confidence and learning outcomes in the Indonesian Language subject. Therefore, this model is recommended for use to improve student engagement and confidence in elementary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Menggunakan Model Pelita Pada

Siswa Sekolah Dasar.

Anggriani, R. (2025). Pengaruh

Metode Bermain Peran terhadap

Keterampilan Berbicara Siswa

Sekolah Dasar (Vol. 1, Issue 1).

Ayuningtias, P., & Ni’mah Chudari, I.

(2023). Meningkatkan

Kepercayaan Diri melalui Metode

Bermain Peran Siswa Kelas V SD

Negeri 2 Cibanten Article Info

(Vol. 3, Issue 3).

https://ejournal.upi.edu/index.php

/didaktika

Effendi, E. A., & Hidayat, A. (2024).

Meningkatkan Aktivitas Belajar,

Keterampilan Berpikir Kritis, Dan

Hasil Belajar Siswa Pada Muatan

PPKN Dengan Menggunakan

Model Enggrang Di Kelas V SDN

Barambai Kolam Kiri 5.

Fatimatuzzahroh et al. (2024).

MENINGKATKAN AKTIVITAS,

KERJA SAMA, DAN HASIL

BELAJAR

PESERTA DIDIK MENGGUNA

KAN Ari

Hidayat4 Abstrak MODEL PEM

BELAJARAN BATA DI SEKOLAH

DASAR.

Febrianti, Y. F., Pulungan, R., Bahasa,

P., Indonesia, S., & Al-Washliyah,

U. M. (2021). PENGGUNAAN

BAHASA GAUL TERHADAP

EKSISTENSI BAHASA

INDONESIA PADA

MASYARAKAT. 2(1).

Hasny Nur, S., Suriansyah, A., Refia

Rafianti, W., Studi Pendidikan

Guru Sekolah Dasar, P.,

Keguruan dan Ilmu Pendidikan,

F., Brigjen Jl Brig Jend Hasan

Basri, J., Banjarmasin Utara, K.,

Banjarmasin, K., & Selatan, K.

(2025). Analisis Penggunaan

Model Cooperative Integrated

Reading and Composition (CIRC)

dalam Meningkatkan Hasil

Belajar Siswa di Kelas Tinggi

Sekolah Dasar. Journal

Innovation in Education, 3(1).

https://doi.org/10.59841/inoved.v

4i1.2081

Hidayah, A. N., Diana, D., & Setiawan,

D. (2022). Kegiatan Bermain

Peran Untuk Mengembangkan

Sosial Emosional Anak Pada

Kelompok Bermain Birrul

Walidain Sragen. JURNAL

PENDIDIKAN, 31(1), 01.

https://doi.org/10.32585/jp.v31i1.

1959

Hidayat, A., Jannah, F., & Ni’matul, U.

(2021). IMPLEMENTASI MODEL

BAHIMAT MENINGKATKAN

AKTIVITAS DAN HASIL

BELAJAR SISWA SEKOLAH

DASAR PADA MUATAN PKN.

Ismi, S. A., & Rafianti, W. R. (2023).

Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil

Belajar Siswa Materi Perubahan

Wujud Benda Menggunakan

Downloads

Published

2025-08-16