IMPLEMENTASI MODEL PANTING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PERCAYA DIRI SISWA PADA PELAJARAN BAHASA INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32361Keywords:
Self-confidence, Indonesian Language Learning, PANTING Model, Classroom Action ResearchAbstract
This study addresses the issue of low self-confidence among grade 5 students at SDN Sungai Miai 1 in the Indonesian Language learning process. The purpose of this research is to describe the improvement of students’ self-confidence skills through the implementation of the PANTING learning model, which combines Problem Based Learning, Role Playing, and Talking Stick methods. This study employs a mixed-methods approach using Classroom Action Research (CAR) conducted over four sessions. The research subjects consisted of 19 students, including 15 boys and 4 girls. The results show a significant increase in students’ self-confidence, rising from 11% in the first session to 89% in the fourth session. These findings demonstrate that the PANTING learning model effectively enhances students’ self-confidence and learning outcomes in the Indonesian Language subject. Therefore, this model is recommended for use to improve student engagement and confidence in elementary education.Downloads
References
Menggunakan Model Pelita Pada
Siswa Sekolah Dasar.
Anggriani, R. (2025). Pengaruh
Metode Bermain Peran terhadap
Keterampilan Berbicara Siswa
Sekolah Dasar (Vol. 1, Issue 1).
Ayuningtias, P., & Ni’mah Chudari, I.
(2023). Meningkatkan
Kepercayaan Diri melalui Metode
Bermain Peran Siswa Kelas V SD
Negeri 2 Cibanten Article Info
(Vol. 3, Issue 3).
https://ejournal.upi.edu/index.php
/didaktika
Effendi, E. A., & Hidayat, A. (2024).
Meningkatkan Aktivitas Belajar,
Keterampilan Berpikir Kritis, Dan
Hasil Belajar Siswa Pada Muatan
PPKN Dengan Menggunakan
Model Enggrang Di Kelas V SDN
Barambai Kolam Kiri 5.
Fatimatuzzahroh et al. (2024).
MENINGKATKAN AKTIVITAS,
KERJA SAMA, DAN HASIL
BELAJAR
PESERTA DIDIK MENGGUNA
KAN Ari
Hidayat4 Abstrak MODEL PEM
BELAJARAN BATA DI SEKOLAH
DASAR.
Febrianti, Y. F., Pulungan, R., Bahasa,
P., Indonesia, S., & Al-Washliyah,
U. M. (2021). PENGGUNAAN
BAHASA GAUL TERHADAP
EKSISTENSI BAHASA
INDONESIA PADA
MASYARAKAT. 2(1).
Hasny Nur, S., Suriansyah, A., Refia
Rafianti, W., Studi Pendidikan
Guru Sekolah Dasar, P.,
Keguruan dan Ilmu Pendidikan,
F., Brigjen Jl Brig Jend Hasan
Basri, J., Banjarmasin Utara, K.,
Banjarmasin, K., & Selatan, K.
(2025). Analisis Penggunaan
Model Cooperative Integrated
Reading and Composition (CIRC)
dalam Meningkatkan Hasil
Belajar Siswa di Kelas Tinggi
Sekolah Dasar. Journal
Innovation in Education, 3(1).
https://doi.org/10.59841/inoved.v
4i1.2081
Hidayah, A. N., Diana, D., & Setiawan,
D. (2022). Kegiatan Bermain
Peran Untuk Mengembangkan
Sosial Emosional Anak Pada
Kelompok Bermain Birrul
Walidain Sragen. JURNAL
PENDIDIKAN, 31(1), 01.
https://doi.org/10.32585/jp.v31i1.
1959
Hidayat, A., Jannah, F., & Ni’matul, U.
(2021). IMPLEMENTASI MODEL
BAHIMAT MENINGKATKAN
AKTIVITAS DAN HASIL
BELAJAR SISWA SEKOLAH
DASAR PADA MUATAN PKN.
Ismi, S. A., & Rafianti, W. R. (2023).
Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil
Belajar Siswa Materi Perubahan
Wujud Benda Menggunakan
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.