EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA ULAR TANGGA TERHADAP PEMAHAMAN PESERTA DIDIK MATERI OPERASI PECAHAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32974Keywords:
Learning Media, Snakes And Ladders, Fraction Operations, Mathematics LearningAbstract
The board game “Snakes and Ladders” has been explored as a learning tool to help fourth-grade students at SD Kestalan, Surakarta, better understand fraction operations during the 2024–2025 academic year. This study employed a quantitative approach with a pre-experimental One Group Pre-test and Post-test design, involving 25 students selected through saturated sampling. Data were collected using tests, observations, and documentation, then analyzed with the Shapiro-Wilk normality test, paired-sample t-test, and N-Gain calculation. The results revealed a significant improvement in students’ understanding, with the average score increasing from 58.00 in the pre-test to 79.20 in the post-test. The paired-sample t-test confirmed a significant difference between pre-test and post-test scores (significance = 0.000 < 0.05; t = -18.196). The effectiveness of the game was also supported by an N-Gain value of 0.612 (61.20%). These findings suggest that educational games like Snakes and Ladders can make learning more engaging and enjoyable while enhancing motivation and conceptual understanding. Such media offer a creative alternative for teachers to teach fractions, turning lessons into interactive and meaningful experiences.Downloads
References
Agata, D., Prihastari, E. B., Rahman, I. H., Riyadi, U. S., & Surakarta, K. (n.d.). Analisis gaya belajar siswa kelas 5 SD N Sambirejo terhadap daya serap Matematika materi KPK dan FPB.
Hikmat., Endang, Hermawan., Aldim., Irwandi. 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19: Sebuah Survey Online. Karya Tulis Ilmiah (KTI) Masa Work From Home (WFH) Covid-19 UIN Sunan Gunung Djati Bandung Tahun 2020.
Anggraeni, N. O., Abidin, Y., & Wahyuningsih, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Digital Pada Materi Keragaman Budaya Indonesia Mata Pelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 8(1), 22. https://doi.org/10.26737/jpipsi.v8i1.3976
Anggraini, A., Aylia, R. M., & Alim, J. A. (2022). Analisis Butir Soal Materi Geometri Kelas V SD. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 209–218. https://doi.org/10.26618/sigma.v14i2.9495
Anisa (2023). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yayasan Kita
Hadmar, S. S. A., & Ali, A. M. (n.d.). Analisis Daya Pembeda Dan Tingkat Kesukaran Soal Pilihan Ganda Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar.
Hapsari, M. P., & Fitriyah, I. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Ular Tangga Berbantuan Kartu Soal Dan Stiker Jawaban Pada Materi Tanah Dan Keberlangsungan Kehidupan.
Karimah Tauhid, Volume 3 Nomor 9 (2024), e-ISSN 2963-590X. (2024). 3.
Kusuma Ardi, S. D., & Desstya, A. (2023). Media Pembelajaran Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Numerasi Siswa di Sekolah Dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 5(1). https://doi.org/10.23917/bppp.v5i1.22934
Oli, M. A., Dhiu, K. D., Ngura, E. T., & Sayangan, Y. V. (2024). Penggunaan Media Papan Ular Tangga untuk Meningkatkan Pemahaman Numerasi Bagi Siswa Kelas III di SDK Bejo. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 691–702. https://doi.org/10.62775/edukasia.v5i1.839
Putri, I. A., Guntur, M., & Sahronih, S. (2022). Pengaruh Media Permainan Ular Tangga Pada Pelajaran Matematika DI SDN 1 PabuaraWetan. Periskop : Jurnal Sains dan Ilmu Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.58660/periskop.v3i1.28
Ramadani dkk, 2023. (n.d.). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Dunia Pendidikan (Studi Literatur). Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(6)
Ritawati, 2024 Materi Pecahan. (n.d.). Pekalongan: PT Nasya Expanding Management, 1-79.
Rohima, N. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Pada Siswa. Open Science Framework. https://doi.org/10.31219/osf.io/acxe2
Rosyada, A., Ramadhianti, A., & Somba, S. (2025). Permainan Ular Tangga dalam Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris PAUD Kemuning Jakarta. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 7(6), 746. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v7i6.25113
Saputra, P. W., Gunawan, I. G. D., & Raya, I.-T. P. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital Dalam Upaya Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Di Masa Covid-19.
Saputri, P. D., Laksana, M. S. D., & Chasanatun, T. W. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Ular Tangga terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Kelas 5 di SDN 01 Manisrejo.
Sawitri, R., Rusmining, R., & Asidik, W. A. (2024). Pengembangan Media Komik Menggunakan Aplikasi Android Kodular Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel di Kelas X. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 12(4), 279–292. https://doi.org/10.23960/mtk/v12i4.pp279-292
Setiawati, E., Desri, Mrs., & Solihatulmilah, E. (2019). Permainan Ular Tangga Dalamm Meningkatkan Kemampuan Moral Anak
Sawitri, R., Rusmining, R., & Asidik, W. A. (2024). Pengembangan Media Komik Menggunakan Aplikasi Android Kodular Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel di Kelas X. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 12(4), 279–292. https://doi.org/10.23960/mtk/v12i4.pp279-292
Souhka,2024. Pengaruh Media Pembelajaran Ular Tangga Terhadap Belajar Siswa SD UPUNYOR. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran. 7(3)
Suciati, I (2022). Media Pembelajaran Matematika (Teori dan Aplikasi pada Matematika Sekolah dasar). CV Ruang Tentor.
Sukarelawan, 2024 N-vs Stacking: Analisis perubahan abilitas peserta didik dalam design one group pretest-posttest. (n.d.).
Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.55
Yanti, W. T., & Fauzan, A. (2021). Jurnal Basicedu, 5(6), 6367–6377. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1728
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.