EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA ULAR TANGGA TERHADAP PEMAHAMAN PESERTA DIDIK MATERI OPERASI PECAHAN

Authors

  • Kurnia Miftahul Faizah PGSD FKIP Universitas Slamet Riyadi
  • Ema Butsi Prihastari PGSD FKIP Universitas Slamet Riyadi
  • Elinda Rizkasari PGSD FKIP Universitas Slamet Riyadi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32974

Keywords:

Learning Media, Snakes And Ladders, Fraction Operations, Mathematics Learning

Abstract

The board game “Snakes and Ladders” has been explored as a learning tool to help fourth-grade students at SD Kestalan, Surakarta, better understand fraction operations during the 2024–2025 academic year. This study employed a quantitative approach with a pre-experimental One Group Pre-test and Post-test design, involving 25 students selected through saturated sampling. Data were collected using tests, observations, and documentation, then analyzed with the Shapiro-Wilk normality test, paired-sample t-test, and N-Gain calculation. The results revealed a significant improvement in students’ understanding, with the average score increasing from 58.00 in the pre-test to 79.20 in the post-test. The paired-sample t-test confirmed a significant difference between pre-test and post-test scores (significance = 0.000 < 0.05; t = -18.196). The effectiveness of the game was also supported by an N-Gain value of 0.612 (61.20%). These findings suggest that educational games like Snakes and Ladders can make learning more engaging and enjoyable while enhancing motivation and conceptual understanding. Such media offer a creative alternative for teachers to teach fractions, turning lessons into interactive and meaningful experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agata, D., Prihastari, E. B., Rahman, I. H., Riyadi, U. S., & Surakarta, K. (n.d.). Analisis gaya belajar siswa kelas 5 SD N Sambirejo terhadap daya serap Matematika materi KPK dan FPB.

Hikmat., Endang, Hermawan., Aldim., Irwandi. 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19: Sebuah Survey Online. Karya Tulis Ilmiah (KTI) Masa Work From Home (WFH) Covid-19 UIN Sunan Gunung Djati Bandung Tahun 2020.

Anggraeni, N. O., Abidin, Y., & Wahyuningsih, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Digital Pada Materi Keragaman Budaya Indonesia Mata Pelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 8(1), 22. https://doi.org/10.26737/jpipsi.v8i1.3976

Anggraini, A., Aylia, R. M., & Alim, J. A. (2022). Analisis Butir Soal Materi Geometri Kelas V SD. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 209–218. https://doi.org/10.26618/sigma.v14i2.9495

Anisa (2023). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yayasan Kita

Hadmar, S. S. A., & Ali, A. M. (n.d.). Analisis Daya Pembeda Dan Tingkat Kesukaran Soal Pilihan Ganda Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar.

Hapsari, M. P., & Fitriyah, I. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Ular Tangga Berbantuan Kartu Soal Dan Stiker Jawaban Pada Materi Tanah Dan Keberlangsungan Kehidupan.

Karimah Tauhid, Volume 3 Nomor 9 (2024), e-ISSN 2963-590X. (2024). 3.

Kusuma Ardi, S. D., & Desstya, A. (2023). Media Pembelajaran Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Numerasi Siswa di Sekolah Dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 5(1). https://doi.org/10.23917/bppp.v5i1.22934

Oli, M. A., Dhiu, K. D., Ngura, E. T., & Sayangan, Y. V. (2024). Penggunaan Media Papan Ular Tangga untuk Meningkatkan Pemahaman Numerasi Bagi Siswa Kelas III di SDK Bejo. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 691–702. https://doi.org/10.62775/edukasia.v5i1.839

Putri, I. A., Guntur, M., & Sahronih, S. (2022). Pengaruh Media Permainan Ular Tangga Pada Pelajaran Matematika DI SDN 1 PabuaraWetan. Periskop : Jurnal Sains dan Ilmu Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.58660/periskop.v3i1.28

Ramadani dkk, 2023. (n.d.). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Dunia Pendidikan (Studi Literatur). Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(6)

Ritawati, 2024 Materi Pecahan. (n.d.). Pekalongan: PT Nasya Expanding Management, 1-79.

Rohima, N. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Pada Siswa. Open Science Framework. https://doi.org/10.31219/osf.io/acxe2

Rosyada, A., Ramadhianti, A., & Somba, S. (2025). Permainan Ular Tangga dalam Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris PAUD Kemuning Jakarta. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 7(6), 746. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v7i6.25113

Saputra, P. W., Gunawan, I. G. D., & Raya, I.-T. P. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital Dalam Upaya Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Di Masa Covid-19.

Saputri, P. D., Laksana, M. S. D., & Chasanatun, T. W. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Ular Tangga terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Kelas 5 di SDN 01 Manisrejo.

Sawitri, R., Rusmining, R., & Asidik, W. A. (2024). Pengembangan Media Komik Menggunakan Aplikasi Android Kodular Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel di Kelas X. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 12(4), 279–292. https://doi.org/10.23960/mtk/v12i4.pp279-292

Setiawati, E., Desri, Mrs., & Solihatulmilah, E. (2019). Permainan Ular Tangga Dalamm Meningkatkan Kemampuan Moral Anak

Sawitri, R., Rusmining, R., & Asidik, W. A. (2024). Pengembangan Media Komik Menggunakan Aplikasi Android Kodular Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel di Kelas X. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 12(4), 279–292. https://doi.org/10.23960/mtk/v12i4.pp279-292

Souhka,2024. Pengaruh Media Pembelajaran Ular Tangga Terhadap Belajar Siswa SD UPUNYOR. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran. 7(3)

Suciati, I (2022). Media Pembelajaran Matematika (Teori dan Aplikasi pada Matematika Sekolah dasar). CV Ruang Tentor.

Sukarelawan, 2024 N-vs Stacking: Analisis perubahan abilitas peserta didik dalam design one group pretest-posttest. (n.d.).

Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.55

Yanti, W. T., & Fauzan, A. (2021). Jurnal Basicedu, 5(6), 6367–6377. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1728

Downloads

Published

2025-09-12