PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA DIORAMA KONTEKS BENCANA ALAM TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS V SD NEGERI KESTALAN SURAKARTA TAHUN AJARAN 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33035Keywords:
Diorama Media, Learning Outcomes, Natural Disasters, IPASAbstract
This research explores how the use of diorama media impacts the learning outcomes of fifth-grade students in the Natural and Social Sciences (IPAS) subject at SD Negeri Kestalan Surakarta, with a focus on the topic of Natural Disasters. The study applied a quantitative method using a nonequivalent control group posttest-only design. A total of 67 students were involved, divided into 37 students in the experimental group and 30 students in the control group. Data were gathered through observation, teacher interviews, documentation, and a test comprising 20 multiple-choice items. Prior to use, the test was analyzed for validity, reliability, difficulty level, and discrimination index, resulting in 22 valid questions being selected. The results showed noticeable progress in both groups after the learning sessions. The control group achieved an average pretest score of 55.50, while the experimental group scored 60.14. Following the intervention, the control group’s posttest mean increased to 65.83, whereas the experimental group reached a higher average of 75.27. An independent t-test analysis indicated a significance value of 0.000 (<0.05), confirming that diorama media positively influenced students’ learning outcomes. Overall, the findings suggest that dioramas not only help students better understand abstract concepts of Natural Disasters by presenting them more concretely but also enhance their motivation and active participation in the IPAS learning process.Downloads
References
M., Yanti, F., Sunatio, & Roswita, L. N. (2021). Pengaruh model penggunaan media pembelajaran diorama terhadap peningkatan motivasi belajar siswa kelas III pada mata pelajaran IPS di SD Inpres Sikumana 3 Kupang. SPASI: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 11–129.
Lisa, S., Ivayuni, L., & Rissa, P. K. (2024). Pengaruh penggunaan media diorama terhadap hasil belajar IPAS di sekolah dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 5, 510–516.
Parapat, M. S. B. (2024). Pengaruh penggunaan media diorama terhadap hasil belajar IPA pada materi ekosistem siswa kelas V SDN 104219 Tanjung Anom. Pendidikan, Saintek, Sosial dan Hukum (PSSH), 3, 157.1–157.8.
Karambe, M., & Rizkasari, E. (2024). Penggunaan alat peraga papan perkalian dalam pembelajaran matematika untuk peningkatan belajar siswa kelas II SDN 1 Bangkelelila’ Kabupaten Toraja Utara. ARJI: Action Research Journal Indonesia, 6(1), 35–45.
Roudhotul, J., Yasir, A., & Eni, H. (2023). Pengaruh media diorama terhadap hasil belajar IPA di SD Negeri 17 Tanjung Batu. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(3), 567–575.
Asih, N. L. S. M., Sujana, I. W., & Rizkasari, E. (2024). Penerapan model inquiry learning berbantuan media audio visual untuk meningkatkan hasil belajar IPAS siswa kelas V SD No. 1 Kuta. ARJI: Action Research Journal Indonesia, 6(1), 46–51.
Wicaksono, A. G., Jumanto, & Irmade, O. (2020). Pengembangan media komik KOMSA materi rangka pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Premiere Education: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 10(2), 215–226.
Badatiyah, F. B., Wicaksono, A. G., & Jumanto. (2024). Pengaruh model pembelajaran problem based learning terhadap keterampilan menulis peserta didik kelas II SD Negeri Madyataman Surakarta pada mata pelajaran Bahasa Indonesia tahun ajaran 2023/2024. Jurnal Tambusai, 8(1), 14214–14221.
Sundari, M. J. I., Handayani, S., & Rizkasari, E. (2023). Pengaruh penggunaan media flash card terhadap kemampuan membaca permulaan peserta didik kelas I. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 1, 16–35.
Khaeroni, K., & Julia, A. (2023). Pengaruh penggunaan media diorama terhadap pemahaman siswa pada mata pelajaran IPA di kelas IV SD/MI. Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 10(2), 139–154.
Iswandari, A. (2017). Efektivitas media diorama dalam meningkatkan hasil belajar IPA pada siswa autis kelas VI di Sekolah Khusus Autis Bina Anggita Yogyakarta. (Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta).
Sugiyono. (2022). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2013). Media pembelajaran manual dan digital (Edisi kedua). Bogor: Ghalia Indonesia.
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Ainurrahmah, S., & Erwin. (2022). Pengaruh media diorama terhadap minat belajar peserta didik pada mata pelajaran IPA di kelas V. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8(1), 312–321.
Gagne, R. M., & Briggs, L. J. (1974). Principles of instructional design. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Maulana, A., Israwati, & Syafirina. (2022). Pengaruh media diorama terhadap hasil belajar siswa pada materi siklus air di kelas V SDN 52 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa: Elementary Education Research, 7(4), 126–142.
Ona, S. D. G. S. (2023). Pengaruh penggunaan media diorama terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. (Skripsi, Universitas Jambi).
Lailiyah, N. N., & Widiyono, A. (2023). Pengembangan media diorama berbasis STEAM untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa di sekolah dasar. Basica: Journal of Primary Education, 3(1), 95–108.
Kisma, D. A., Fakhriyah, F., & Purbasari. (2022). Penggunaan media pembelajaran diorama untuk meningkatkan pemahaman konsep kelas IV SD Negeri 2 Hadipolo. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 635–642.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.