Penerapan Model Jigsaw Dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SD Kristen Kaiwatu Kabupaten Maluku Barat Daya

Indonesia

Authors

  • Maria Watmeya Imea PSDKU Universitas Pattimura Kabupaten Maluku Barat Daya
  • Ribka L. Ririhena Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Sarah Sahetapy Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32990

Keywords:

Jigsaw Model, Learning, Reading Comprehension Skills

Abstract

This study aims to determine the improvement in students' reading comprehension skills using the Jigsaw learning model in fifth-grade students of Kaiwatu Christian Elementary School. This study is a classroom action research conducted in two cycles. Each cycle consists of four stages: planning, implementation, observation, and reflection. Each cycle focuses on reading comprehension skills. Prior to implementing the first cycle, the researcher first established communication with the principal and class teachers to conduct research on the application of the Jigsaw learning model in teaching reading comprehension skills to fifth-grade students of Kaiwatu Christian Elementary School, Southwest Maluku Regency. A pre-test was also conducted to determine the students' initial abilities

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas, M. L. H. (2019). Penerapan Pembelajaran Model Jigsaw Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 5(2).

Budiarti, W. N., & Haryanto, H. (2016). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 233. https://doi.org/10.21831/jpe.v4i2.6295

Falentina, A., & Amelia, D. (2025). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Cerita Anak Melalui Metode CIRC Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(3).

Gunawan, I., Ramadhan, I., Wijaya, T., & Imran, I. (2023). Pengaplikasian Pembelajaran Model Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Pembelajaran Siswa. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(1), 125–134. https://doi.org/10.53624/ptk.v4i1.294

Halawa, N., Ramadhan, S., & Gani, E. (2020). Kontribusi Minat Baca Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Edukasi Khatulistiwa : Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 27. https://doi.org/10.26418/ekha.v2i2.32786

Hutama, H. A. (2020). Teknik Pengumpulan Data Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan Kelas. In P. S. Mustafa (Ed.), Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Tindakan Kelas Dalam Pendidikan Olahraga. UM Press.

Nugraha, A. P., MS, Z., & Bintoro, T. (2018). Hubungan Minat Membaca dan Kemampuan Memahami Wacana dengan Keterampilan Menulis Narasi. Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), 19. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i1.11647

Nuramalia, Salam, R., & Pagarra, H. (2023). Pengaruh Model Radec Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SD Inpres Unggulan Toddopuli. Jurnal Inovasi Pedagogi Dan Teknologi, 1(1), 14–22.

Rendi Rendi, Marni Marni, Tia Neonane, & Mozes Lawalata. (2024). Peran Logika Dalam Berfikir Kritis Untuk Membangun Kemampuan Memahami Dan Menginterpretasi Informasi. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 2(2), 82–98. https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v2i2.313

Sarika, R., Gunawan, D., & Mulyana, H. (2024). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Di Sd Negeri 1 Sukagalih. CaXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 62–69. https://doi.org/10.31980/caxra.v1i2.801

Susanti, E., Taufiq, M., Hidayat, M. T., & Machmudah. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SDN Margorejo VI Surabaya melalui Model Jigsaw.

Downloads

Published

2025-09-12