Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dengan Model Role Playing Pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Poka
Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33268Keywords:
Speaking Skills, Role Playing, CARAbstract
This study aims to improve the speaking skills of fifth-grade students at Poka 1 Elementary School through the implementation of the Role Playing learning model. The background of the study is the low speaking skills of students, characterized by a lack of confidence, imprecise pronunciation, and minimal variation in intonation and expression. The study used the Classroom Action Research (CAR) method with two cycles. Twenty students participated. The instruments used included a speaking skills test, observation sheets, and documentation. Each cycle consisted of planning, implementation, observation, and reflection. The results showed an improvement in students' speaking skills. The average score in the pre-cycle was 62%, increasing to 69% in Cycle I and 90% in Cycle II. Improvements occurred in the aspects of topic development, intonation, pronunciation accuracy, and expression. The study concluded that the implementation of the Role Playing model effectively improved students' speaking skills. This model is recommended as an alternative strategy for learning Indonesian in elementary schoolsDownloads
References
Agung, A., & Kristiana, I. (2020). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Model Pembelajaran Role Playing Berbantuan Media Audio visual. 25(3), 449–459.
Aru, K., Tinggi, S. K., & Perbatasan, P. K. (2024). Analisis Faktor-Faktor Pengaruh Keterampilan Berbicara dan Aspek Pendukungnya pada Siswa Kelas Tinggi di SDN 7 Dobo Kabupaten Kepulauan Aru : Studi Kasus di Pulau-Pulau Kecil Perbatasan. 4, 202–214.
Ayu, N., Warnelis, E., Martaliza, Y., Yulimarta, E., & Husni, Y. (2025). Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Model Pembelajaran Role Playing di Kelas V UPT SD Negeri 24 Lundang Kecamatan Sungai Pagu Kabupaten Solok Selatan. 3(2014), 340–345.
Crystallography. (2016). Penerapan metode pembelajaran Role Playing dalam meningkatkan Hasil Belajar pada pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. 1–23.
Fadhilah, N., Eka Subekti, E., Prasetyowati, D., & Nuriafuri, R. (2023). Analisis Keterampilan Berbicara Melalui Metode Diskusi Kelompok Pada Siswa Kelas 3C Sdn Sendangmulyo 02 Semarang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3719–3729. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1221
Haisyah, S., & Haliq, M. I. (2024). CJPE : Cokroaminoto Juornal of Primary Education Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Kelas V UPT SDN 25 Limbuang Pendahuluan. 7.
Handayani1, L. (2024). Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Jawa Krama Melalui Model Pembelajaran Role Playing Pada Siswa Menengah Pertama. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 358–368. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.1.2024.3846
Izzati, F. N., Kurnianti, E. M., & Hasanah, U. (2024). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar Melalui Metode Role Playing. Kompetensi, 17(1), 134–142. https://doi.org/10.36277/kompetensi.v17i1.242
Julian Indah Puspitaningrum, Mei Fita Asri Untari, I. L. (2019). Keefektifan Model Bermain Peran (Role Playing) Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(1), 296–304.
Lubis, C., & Nasution, S. (2024). Pengaruh Metode Role Playing Terhadap Peningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia kelas V di Madrasah Ibtidaiyah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 2017–2028. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/756
Meishaparina, R., Heryanto, D., & Widasari. (2023). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Peserta Didik Kelas Ii Sdn 013 Pasir Kaliki. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1740–1748. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.895
Muthi’ah, M., Kasiyun, S., Ghufron, H. S., & Marianti, P. (2022). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara dengan Metode Bermain Peran Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5289–5298. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.2543
Nasution, A. T., Munip, A., Rohmi, P., & Rizky, V. B. (2023). Analisis Penerapan Metode Role Playing Dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Terhadap Mahasiswa. Pendas : Jurnal IlmiahPendidikan Dasar, 08(03), 2732–2744.
Nurhandayani. (2021). Meningkatkan, Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) Dalam Sd, Keterampilan Berbicara Siswa. Nubin Smart Journal, 1(1), 191–200. www.ine.es
Pratiwi, I. (2021). Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing)Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SDN 526 Buntu Kamiri Kabupaten Luwu. Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Makassar .
Wabdaron, D. Y., & Reba, Y. A. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Masalah Siswa Sekolah Dasar Manokwari Papua Barat. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(1), 27–36. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i1.412
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.