PERSEPSI ORANG TUA DALAM MENYEKOLAHKAN ANAKNYA KE SMP SWASTA NASIONAL

Authors

  • Aqiilah Dwi Oktavia Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Budi Haryanto Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33360

Keywords:

Parental Perceptions, Private Schools, Education

Abstract

The objectives of this study include: [1] To determine parents' perceptions of National Private Junior High Schools; [2] To determine the extent to which parents' positive perceptions influence their decisions in choosing a school. The background of this study is based on the phenomenon of increasing public interest in private schools, even though public schools are still considered more prestigious and superior in terms of facilities and teaching staff. The method used in this study is qualitative with a positivistic approach, data was obtained through observation, in- depth interviews, and documentation of eight parents of students from various socio- economic backgrounds, as well as the school. The results of the study indicate that parents' perceptions of National Private Junior High Schools are very positive. The school is seen as having advantages in character building, instilling religious values, and a humanistic learning approach. Influencing factors, such as effective promotion, positive experiences from the surrounding community, teacher professionalism, affordable education costs, and a conducive school environment are the main considerations in decision making. Parents also observed positive developments in their children's self-confidence, religious habits, and social interactions after attending the institution. This study concludes that parents' perceptions play a significant role in children's educational decisions. The decision to send children to private junior high schools is not solely due to limited access to public schools, but rather based on confidence in the quality of education, the school's vision, and the values it instills. This study is expected to serve as a reference for educational institutions in improving service quality and building public trust.

Downloads

Download data is not yet available.

References

komunitas. Sebagian

informan menyampaikan

bahwa sekolah ini sudah

sangat baik, berkualitas, dan

tidak memerlukan banyak

perbaikan. Namun demikian,

dorongan untuk terus

berinovasi, memperbaiki

sarana, dan mempererat

hubungan sosial tetap

menjadi perhatian utama

agar sekolah ini semakin

maju dan profesional.

E. Kesimpulan

Penelitian ini mendapatkan

simpulan yang merujuk pada rumusan

masalah yang telah ditetapkan.

Pertama, persepsi orang tua tentang

SMP Swasta Nasional menunjukkan

penilaian yang sangat positif. Sekolah

ini dipandang sebagai lembaga

pendidikan yang dikelola dengan

sungguh-sungguh, menunjukkan

keseriusan dalam pelayanan

akademik, serta memberikan

perhatian besar terhadap pembiasaan

nilai-nilai keagamaan dalam

kehidupan sehari-hari siswa. Hal

tersebut terlihat dari adanya

perubahan perilaku anak setelah

bersekolah, seperti yang sebelumnya

kurang rajin dalam menjalankan

ibadah shalat, kini menjadi lebih

konsisten dan mandiri dalam

menjalankan ibadah tersebut. Dengan

kata lain, siswa menunjukkan sikap

keberagamaan yang baik, di samping

peningkatan kedisiplinan dan

ketekunan dalam belajar.

Berdasarkan pandangan orang tua,

sekolah ini membina siswa tidak

hanya dari sisi akademik, tetapi juga

dari sisi spiritual dan karakter. Oleh

karena itu, mayoritas orang tua

menyatakan puas terhadap proses

pendidikan yang dilakukan oleh SMP

tersebut.

Kedua, karena persepsi orang

tua tentang sekolah itu sangat positif,

maka mereka merekomendasikan

atau menyampaikan kepada saudara-

saudara, tetangga, serta rekan kerja

untuk menyekolahkan anaknya di

sana. Mereka merekomendasikan

sekolah tersebut, karena mereka

mempersepsikan baik terhadap SMP

Swasta Nasional. Simpulan ini

menunjukkan bahwa persepsi positif

orang tua disertai dengan tindakan

menyebarkan informasi secara

terbuka memiliki dampak yang besar

dalam membentuk citra serta

kepercayaan masyarakat terhadap

sekolah.

Downloads

Published

2025-09-11