R PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA DIGITAL WORDWALL PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA KELAS IV SDN 10 SIAK KECIL

Authors

  • Risnawati Universitas Riau
  • Jesi Alexander Alim Universitas Riau
  • Zetra Hainul Putra Universitas Riau
  • Rena Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34255

Keywords:

Interest, Wordwall Media

Abstract

Student learning interest in mathematics is still low due to the implementation of monotonous learning models resulting in a lack of use of interactive learning media. Therefore, this study aims to determine the effect of the use of digital media wordwalls on student learning interest in mathematics learning in grade IV of SDN 10 Siak Kecil. This study used a pre-experimental design method with a "One group pretest-posttest design" research design. The population of this study was all fourth-grade students of SD Negeri 10 Siak Kecil. The fourth-grade sample served as the experimental class. Based on the analysis results in the discussion that showed low student learning interest with the use of wordwall media, this was proven using the Wilcoxon test obtained an average value of positive rank = 18.00 and negative rank = 0.00. Therefore, Ha is accepted and Ho is rejected. It can be concluded that the use of wordwall media has an effect on student learning interest in mathematics subjects in grade IV of SD Negeri 10 Siak Kecil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abd Rahman BP., Sabhayati Asri Munandar., Andi Fitriani., Yuyun Karlina dan Yumriani. 2022. “Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan.” L-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam 2(1): 1–8.

Abdullah, Adi Neneng ., Maria Paskaliani Gawalo Dan, And Ermelinda Medho. 2023. “Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Peningkatan Interaksi Guru Dan Pemanfaatan Media Pembelajaran Sederhana Di Kelas Iii Sdi Mbongawani Enhancing.” Artikel Ilmiah Nurul 5(2): 25–33.

Andi Arbaina Fariza, Andi Nurfadillah, and Abdan Syakur. 2023. “Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Wordwall Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV UPTD SDN 145 Inpres Pampangan.” Education : Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan 3(3): 44–56. doi:10.51903/education.v3i3.440.

Anitia Candra dewi., Muh Iksan Rifai., Nur Aslam anugrah., Muh. Ridha Ali., Vicki antawira dan Muhammad Yusril Umar6. 2024. “Pengantar Pendidikan.” Kajian Ilmiah Interdisiplinier 8(5): 490.

Aprijal, Aprijal, Alfian Alfian, and Syarifudin Syarifudin. 2020. “Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Sungai Salak Kecamatan Tempuling.” MITRA PGMI: Jurnal Kependidikan MI 6(1): 76–91. doi:10.46963/mpgmi.v6i1.125.

Ardiansyah, Risnita, and M. Syahran Jailani. 2023. “Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif Dan Kuantitatif.” Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam 1(2): 1–9. doi:10.61104/ihsan.v1i2.57.

Arina, Afif, Irfan Muhammad, and Bhakti Prima Fidiga Hermuttaqien. 2020. “Efektivitas Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV.” Pinisi Journal PGSD 1(March): 1–9.

Asmiati, Asmiati, Muh. Ridha Kasman, and Fitrih Amaliah. 2024. “Penerapan Media WordWall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika Kelas V SD.” Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan 9(02): 28–33. doi:10.47435/jpdk.v9i02.3174.

Asrulla, Risnita, M. Syahran Jailani, and Firdaus Jeka. 2023. “Population and Sampling (Quantitative), and Selection of Key Informants (Qualitative) in a Practical Approach.” Jurnal Pendidikan Tambusai 7(3): 26320–32.

Fauzia Turohmah., Elsa Mayori dan Resna Yuliana Sari. 2019. “Media Pembelajaran Word Wall Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengingat Kosa Kata Bahasa Arab.” Jurnal Pendidikan Luar Sekolah 13(2): 52–61. doi:10.32832/jpls.v13i2.2634.

Fendrik, Muhammad, Zetra Hainul Putra, Erinda Putri, Fatma Mutiarsih, Irma Fitria, and Nurmadiniati Nurmadiniati. 2023. “Prospective Elementary Teachers’ Experiences in Implementing GeoGebra-Based Mathematics Activities on Area of Rectangles.” Indonesian Journal of Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics Education 2(2): 49–59. doi:10.31258/ijsteame.v2i2.19.

Hidayanti., Afdhal Fathawuri Syamsuddin Dan, And Hartini. 2024. “Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Media Game Edukatif Aplikasi Wordwall Di Kelas Iv Sekolah Dasar.” Global Journal Pendidikan Dasar 3(November): 794–801.

Kamswara, Clarita Vim, Fida Chasanatun, and Murti Sumeni. 2024. “Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Wordwall Pada Pelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas II SDN 02 Tawangrejo Madiun Tahun Ajaran 2023/2024.” MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin 2(3): 1495–1502. doi:10.60126/maras.v2i3.425.

Kholik, Chintia Febriana, and Ibnu Muthi. 2024. “Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Peningkatan Minat Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar Chintia Febrina Kholik [1] , Ibnu Muthi [2].” Jurnal Ilmiah Multidisiplin 2(7): 1–6.

Mujahidin, Arif Agus, Unik Hanifah Salsabila, Aisyah Luthfi Hasanah, Meti Andani, and Windy Aprillia. 2021. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, Dan Wordwall) Kelas 5 Di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti.” Innovative: Journal Of Social Science Research 1(2): 552–60. doi:10.31004/innovative.v1i2.3109.

Muslim, Muslim, Ulfiani Rahman, Ridwan Idris, Ahmad Farham Majid, and Sri Sulasteri. 2021. “Pengaruh Minat Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik.” Alauddin Journal of Mathematics Education 3(1): 24. doi:10.24252/ajme.v3i1.19256.

Nabilah, Nindy Puji, and Attin Warmi. 2023. “Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Website Wordwall Games Terhadap Motivasi Belajar Matematika Di Kelas VIII SMPN 2 Jalancagak.” Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara 4(2): 1454–64.

Putri, Egidya Elyas, Nurming Saleh, and Jufri Jufri. 2021. “Media Pembelajaran Word Wall Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman.” Phonologie : Journal of Language and Literature 2(1): 53. doi:10.26858/phonologie.v2i1.25687.

Utami, Ayu, Hazeirin Astin, Shanata Pratiwi, Melanie Negara, Sandrina Melany, and Khoirunnisa. 2025. “Tantangan Guru Sekolah Dasar Dalam Mengajar Ipa Terutama Dalam Keterbatasan Sarana Dan Kompetensi Guru.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 10: 327.

Wafiqni, Nafia, and Fanny Mestyana Putri. 2021. “Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall Dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika Pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 Di MIN 2 Kota Tangerang Selatan.” Elementar : Jurnal Pendidikan Dasar 1(1): 68–83. doi:10.15408/elementar.v1i1.20375.

Wahyuningsih, Deviana, Ardian Arief, Sri Pujiyati, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, and SDN Karangtalun. 2023. “Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model PBL Pada Siswa Kelas II SDN Karangtalun 2 Magelang.” 2(2): 2023.

Wiryana, Riksa, and Jesi Alexander Alim. 2023. “Permasalahan Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar.” Jurnal Kiprah Pendidikan 2(3): 271–77. doi:10.33578/kpd.v2i3.187.

Zahro, Ummu Atiya. 2023. “Penggunaan Media Pembelajaran Dalam.” AT-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam VIII(I): 1–19.

Downloads

Published

2025-12-25

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>