KEBIJAKAN SISTEM PENDIDIKAN ISLAM MULTIDISIPLINER

Authors

  • Shelvia Loviana Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Rima Kasturi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Nirva Diana Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Eti Hadiati Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Meriyati Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35955

Keywords:

Islamic Education, Multidisciplinary, Educational Policy, Leadership, Digital Transformation.

Abstract

This study aims to analyze the implementation of a multidisciplinary Islamic education system policy in Indonesia and the role of Islamic educational leadership in supporting its success. The background of this research is based on the dichotomy between religious and general knowledge, which has long been a fundamental problem in Islamic education. Through library research and policy analysis, this study finds that multidisciplinary Islamic education is a crucial strategy in addressing the challenges of the Industrial Revolution 4.0 and Society 5.0. Key findings indicate that the Ministry of Religious Affairs has implemented policy transformation through curriculum integration, madrasah digitalization, and religious moderation programs. However, obstacles remain in the form of cultural resistance, limited human resources, and gaps in access to technology. Adaptive, collaborative, and Islamic-value-based leadership are key to strengthening the multidisciplinary Islamic education system in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A. (2020). Integrasi-Interkoneksi sebagai Paradigma Kepemimpinan Akademik di UIN Sunan Kalijaga. Al-Jami’ah: Journal of Islamic Studies, 58(1), 135.

Al-Attas, S. N. (2020). Islam and Secularism. Kuala Lumpur: ISTAC.

Al-Ghazali. (2019). Ihya’ Ulumuddin. Beirut: Dar al-Kutub.

Amin, H. (2021). Integrasi STEAM dalam Kurikulum Madrasah: Sebuah Inovasi Multidisipliner. Tarbawi, 13(2), 89.

Aminah, S. (2022). Kepemimpinan Digital dalam Pendidikan Islam di Era Society 5.0. Jurnal Edukasi Islami, 9(2), 122.

Azra, A. (1999). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Fadilah, R. (2021). Implementasi Merdeka Belajar Kampus Merdeka di PTKIN: Peluang dan Tantangan. Al-Tarbiyah, 30(2), 101.

Fauzi, A. (2020). Kepemimpinan Visioner dalam Pendidikan Islam Multidisipliner. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 34.

Febriyenti, D., et al. (2024). Implementasi Pendekatan Integrasi dan Interkoneksi Ilmu Interdisipliner pada dalam Kajian Manajemen Pendidikan Islam. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 23(1), 400–407.

Fitriyani, R. (2020). Pendekatan Multidisipliner dalam Pengembangan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 215.

Fitria, T. N. (2021). Kebijakan Pendidikan Islam di Era Globalisasi: Integrasi Sains, Teknologi, dan Agama. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 58–69. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v5i2.2374

Ghani, F. (2021). Kepemimpinan Pesantren Tebuireng dalam Mengembangkan Pendidikan Multidisipliner. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 3(2), 48.

Hasan, F. (2021). Kepemimpinan Pesantren Tebuireng dalam Mengembangkan Pendidikan Multidisipliner. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 3(2), 48.

Hidayat, M. (2021). Tantangan Kepemimpinan Pendidikan Islam di Era Disrupsi. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 19.

Ibnu Khaldun. (2020). Muqaddimah. Kairo: Dar al-Fikr.

Karim, M. (2023). Riset dan Inovasi Pendidikan Islam di Era Society 5.0. Edukasia Islamika: Jurnal Pendidikan Islam, 18(1), 77–92. https://doi.org/10.14421/edukasiaislamika.v18i1.15234

Kementerian Agama RI. (2020). Roadmap Transformasi Digital Pendidikan Islam 2020–2024. Jakarta: Kemenag.

Kementerian Agama RI. (2023). Statistik Pendidikan Islam. https://www.kemenag.go.id/statistik

Ma’ruf, H., & Rahman, F. (2022). Penguatan dan Pengembangan Pendidikan Islam melalui Pendekatan Multidisipliner, Interdisipliner, dan Transdisipliner. Edugama: Jurnal Kependidikan dan Sosial Keagamaan, 8(2), 233–257.

Maulana, L. (2022). Pesantren dan Multidisiplin: Transformasi Pendidikan Islam di Era Digital. Edukasia Islamika, 11(1), 33.

Marjuki, M., & Tantowi, A. (2023). Pengembangan Keilmuan Pendidikan Islam: Merajut Kajian Multi, Inter, dan Transdisipliner pada Perguruan Tinggi. Istifkar, 3(2), 166–184.

Mubarok, A., & Syamsuddin, M. (2021). Pendidikan Islam di Era Disrupsi: Upaya Integrasi Ilmu Agama dan Sains. Al-Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 28(1), 45.

Mustofa, H. (2020). Value-Based Leadership dalam Pendidikan Islam. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 10(2), 59.

Nurhayati, N. (2021). Integrasi Ilmu Sains dan Agama dalam Kurikulum Madrasah. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 9(2), 155.

Nurhayati, S. (2021). Peran PTKIN dalam Pengembangan Pendidikan Islam Multidisipliner. Jurnal Al-Qalam, 27(2), 77.

OECD. (2023). PISA 2022 Results. OECD Publishing. https://www.oecd.org/pisa/PISA-2022-Results-Indonesia.pdf

Putri, L. (2020). Implementasi Kepemimpinan Inovatif di MAN Insan Cendekia. Jurnal Tarbiyatuna, 11(2), 71.

Rahman, A. (2022). Kebijakan Moderasi Beragama dan Implikasinya terhadap Pendidikan Multidisipliner. Jurnal Kebijakan Pendidikan Islam, 6(1), 66.

Rahman, F., & Ma’ruf, H. (2022). Penguatan dan Pengembangan Pendidikan Islam melalui Pendekatan Multidisipliner. Edugama: Jurnal Kependidikan dan Sosial Keagamaan, 8(2), 233–257.

Rahmah, R., Yaqin, H., & Amiruddin, A. (2024). Pembelajaran Islam Pendekatan Multi, Inter, dan Transdisipliner (Hakikat dan Implementasinya). Tarbawi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 74–92.

Rahmat, R. (2021). Kepemimpinan Kolaboratif dalam Pendidikan Islam Multidisipliner. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 18(1), 44.

Rahman, F. (2019). Islam and Modernity. Chicago: University of Chicago Press.

Ridwan, M. (2021). Paradigma Dikotomis Pendidikan Islam dan Tantangan Multidisipliner. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 18(2), 119.

Syahrin, A. (2020). Kolaborasi Multisektor dalam Pendidikan Islam Multidisipliner. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(2), 112–125.

Wahyudi, A. (2022). Strategi Kepemimpinan Pendidikan Islam di Era Digital. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan Islam, 7(1), 45–60. https://doi.org/10.15575/jkpi.v7i1.14789

Wahyuni, S. (2021). Peran Komunikasi Kepemimpinan dalam Implementasi Kurikulum Terpadu. Jurnal Al-Tanzim Pendidikan Islam, 5(1), 55.

Yusuf, M. (2021). Kepemimpinan Digital di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(2), 97.

Zainuddin, M. (2021). Moderasi Beragama sebagai Orientasi Kebijakan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 45.

Downloads

Published

2025-11-15

Most read articles by the same author(s)