IMPLEMENTASI AUGMENTED REALITY (AR) SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENGENALKAN FLORA DAN FAUNA LAHAN BASAH KEPADA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Intan Diya Pitaloka Universitas Lambung Mangkurat
  • Aulia Widi Astuti Universitas Lambung Mangkurat
  • Nazella Putri Fadila Universitas Lambung Mangkurat
  • Shaffira Rahmiati4 Universitas Lambung Mangkurat
  • Ahmad Suriansyah Universitas Lambung Mangkurat
  • Maimunah Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36825

Keywords:

Augmented Reality, Wetlands, Science Education.

Abstract

The limited availability of learning media that can provide realistic visualization has hindered the introduction of wetland flora and fauna to elementary school students. Learning activities still rely on static two-dimensional images, making it difficult for students to comprehend the full characteristics of each organism. This paper aims to examine the potential of Augmented Reality (AR) as an interactive medium to enhance students’ understanding, learning motivation, and exploratory experiences related to wetland biodiversity. The study employs a qualitative approach using a Systematic Literature Review (SLR) based on relevant academic sources published between 2015 and 2025. The findings reveal that AR is capable of presenting realistic three-dimensional visuals, offering flexible exploration, and increasing students’ learning engagement. Improvements in students’ ability to identify organism characteristics, understand ecological relationships, and participate actively in observation activities were also documented. These results highlight AR’s strong potential as an immersive and effective learning tool that supports students in gaining a more comprehensive understanding of wetland ecosystems. Adequate technological support and teacher readiness remain essential for ensuring successful implementation of AR in elementary science education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, G., Arifin, I. N., Sianu, L., & Suleman, A. R. (2025). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar (Efitra). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Andriawan, W. (2024). Penerapan Media Augmented Reality (AR) untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa pada Materi Bangun Ruang. Media Pendidikan Matematika, 12(2). https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/jmpm

Dewi, A. C. (2025). Keterampilan Menulis Teks sebagai Dampak Implementasi Media Visual dalam Proses Pembelajaran. INTELEKTUAL: JURNAL ILMIAH MULTIDISIPLIN MAHASISWA DAN AKADEMISI, 1(3).

Emda, A., Setiawan, & Darwani. (2025). Laboratorium Virtual Sebagai Alternatif Media Berbasis Digital dalam Pembelajaran IPA. JKA, 2(2), 141–147. https://doi.org/10.26811/qp7rgf84

Gebi, S., Mona, S., Setia Ningrum, H., Rahayu, S., & Aisyah, S. (2021). Penggunaan Media Visual Tiga Dimensi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bangun Ruang Pada Kelas V Sd Negeri 006 Rambah. DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal), 2(1), 98–104. http://ejournal.undhari.ac.id/index.php/de_journal

Husamah, In’am, A., Layyinnati, I., Chastanti, I., & Ernawati. (2024). Go Digital Variasi Penggunaan Media pada Pembelajaran Sains. CV. Bildung Nusantara.

Lay, A. E., Korohama, K. E. P., & Upa, M. D. P. (2022). Dampak Pengajaran Budaya Lahan Kering, Kepulauan dan Pariwisata terhadap Perubahan Perilaku Ekologis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6).

Marian, F., Deni Efendi, & Khaitsam Muflich Abdillah. (2025). Integrasi Teknologi Augmented Reality Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Geometri Siswa. JIPMat (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), 255–270. https://doi.org/10.26877/jipmat.v10i2.2510

Minson, J. (2024). Meningkatkan Pemahaman Materi Bioma melalui Ilustrasi 2D: Pendekatan Visual dalam Pembelajaran Geografi. Jurnal Ilmu Komputer Dan Desain Komunikasi Visual, 9(2).

Noorhapizah, & Pratiwi, D. A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Keterampilan Revolusi Industri 4.0, Multiple Intelligence Dengan Muatan Lingkungan Lahan Basah Dan Kearifan Lokal Masyarakat Kalimantan Selatan. Goodfellas.

Rahmah, M., Vitoria, L., & Mislinawati. (2025). Pengaruh Media Augmented Reality terhadap Hasil Belajar Materi Bangun Ruang di SD Negeri 2 Lambheu. Jurnal Basicedu, 9(2), 436–446. https://doi.org/10.31004/basicedu.v9i2.9846

Rakhman, P. A., Salsyabila, A., Nuramalia, N., & Gustiani, P. E. (2024). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SDN Cilampang melalui Media Pembelajaran Digital dan Konvensional. Jurnal Inovasi Pembelajaran Di Sekolah, 5(2), 615–622. https://doi.org/10.51874/jips.v5i2.293

Syahrani, L. P. W., Luthfia, Farikha, K. N., Alfiyah, L. K., & Setyawan, A. D. (2024). Dinamika Ekologi Lahan Basah dan Upaya Pelestarian Kawasan Suaka Margasatwa Rawa Singkil, Aceh. Environmental Pollution Journal, 4(1).

Wardani, M. A., Faiz, A., & Yuningsih, D. (2021). Pengembangan Media Interaktif Berbasis E-Book Melalui Pendekatan SAVI Pada Pembelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(2).

Wathon A. (2024). Pengembangan Pembelajaran Tingkat SD Berbasis Animasi Flash 8. MENTARI Journal Of Islamic Primary School, 2.

Yulianti, D., Salim, T.A. and Wibowo, M.P. (2023) ‘Sejarah Lisan Sebagai Teknik Preservasi Pengetahuan: Systematic Literature Review’, Palimpsest: Jurnal Ilmu Informasi dan Perpustakaan, 14(2), pp. 145–155. Available at: https://doi.org/10.20473/pjil.v14i2.51838.

Downloads

Published

2025-12-12

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>