PERAN PEMBINA DALAM MENINGKATKAN KUALITAS HAFALAN AL-QUR’AN SANTRI DI PONDOK PESANTREN ALKAUKABUL MUNIR AS’ADIYAH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37027Keywords:
Tahfidz, Instructor, Memorization Quality, Tahsin, Qur’anic Memorization, Islamic Boarding SchoolAbstract
This study aims to examine the role of tahfidz instructors in improving the quality of Al-Qur'an memorization of students at the Al-Kaukabul Munir As'adiyah Islamic Boarding School, while identifying supporting and inhibiting factors, as well as the instructor's contribution to the tahfidz process. Through a qualitative approach with interview, observation, and documentation methods, this study shows that tahfidz instructors have a strategic role in preparing memorization schedules, tahsin and tahfidz guidance, implementing routine evaluations, and creating a conducive learning environment. Supporting factors for students' success include intrinsic motivation, memory skills, and family support, while obstacles that arise include lack of motivation, concentration disorders, psychological stress, and limited learning environment conditions. The research findings confirm that the instructor's contribution has a significant effect on increasing the quantity and quality of memorization, motivation, independence, and the formation of students' spiritual character, so that improving instructor competence is an important aspect for the success of the tahfidz program as a whole.
Downloads
References
Az-Zamawi, Y. A. F. (2018). Revolusi Menghafal. Revolusi Menghafal Al-Qurâ€TM an: Cara Menghafal, Kuat Hafalan, Dan Terjaga Seumur Hidup. Solo: Insan Kamil.
Hadika, A. (2022). Peranan Pembina Tahfidz Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur’an Santri Pondok Pesantren Tilawah Dan Tahfidzul Quran (Ptq) Taqwa Yayasan Masjid Taqwa Makassar. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/id/eprint/20770
Muhith, N. F. (2013). Semua Bisa Hafal Al-Qur’an. Surakarta: Al-Qudwah.
Sadulloh, S. Q. (2008). 9 Cara Praktis Menghafal Al-Quran. Gema Insani.
Shihab, M. Q. (2007). “ Membumikan” Al-Quran: fungsi dan peran wahyu dalam kehidupan masyarakat. Mizan Pustaka.
Wahidi, R., & Wahyudi, R. (2017). Metode cepat hafal Al-Qur’an saat sibuk kuliah. Yogyakarta: Semesta Hikmah.
Jurnal:
Ardinal, E., Alamin, N., Putri, L. A., Khuryati, A., & Mitra, O. (2023). Religious Moderation Curriculum Reception Based On Qur’ani Principles. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 19–34.
Asnijen, A., Fatirawahidah, F., Akib, N., & Samsu, S. (2022). Pendampingan Santriwati Dalam Menghafal Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Darul Mukhlisin Kota Kendari. Al-Munazzam: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Manajemen Dakwah, 2(1), 11–30.
Camma, A., Arnani, A., Ramdana, R., & Suratman, S. (2020). Strategi Berbasis Motivasi dalam Pengajaran Tahfidzul Quran di SMP IT Imam Syafi’i Samarinda. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1–11.
Dwita, P. M., Niswah, C., & Kanada, R. (2025). Evaluasi Program Tahfidz Al-Qur’an: Dampak Terhadap Pembentukan Karakter Islami Siswa. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(3), 5362–5370.
Habibah, M., & Amirudin, N. (2023). Pengaruh Menghafal Al-Qurâ€Tm An Terhadap Pembentukan Karakter Santri Di Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 6(2), 312–324.
Hasanah, S. B. (2019). Konsep Berkah dalam Perspektif Tafsir.
Ismanto, H. S. (2012). Faktor-faktor Pendukung kemampuan menghafal Al-Qur’an dan Implikasinya Dalam Bimbingan dan Konseling (Studi Kasus pada beberapa santri di Pondok Pesantren Raudlotul Qur’an Semarang). Jurnal Penelitian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan (JP3B), 1(1).
Kementrian Agama RI. (2019). Al-Qur’an dan Terjemahnya.
Khoirulloh, A. N., Hafidz, H., & Nashihin, H. (2023). Strategi Menghafal Al-Qur’an Santri Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an Griya Qur’an 3 Klaten. Attractive: Innovative Education Journal, 5(2), 863–877.
Mahfud, A., Prasetiya, B., & Santoso, S. A. (2022). Peran Pondok Pesantren Dalam Pembentukan Karakter Religius Anak Di Desa Mranggonlawang. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 19–28.
Maulana, A. D., & Latifah, A. (2025). Strategi Guru Tahfidz Melalui Metode Pengulangan dalam Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Santri di Pondok Pesantren Hidayatul Mubtadiin Lampung Selatan: Penelitian. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 3(4), 4085–4093.
Nadrah, B., Azhar Alwahid, M., Asmahasanah, S., Ghazali, A., & Pendidikan dan Pemikiran Islam, J. (2025). The Role of Tahfidz Teachers in Improving the Quality of Qur’an Memorization Among Students at Huffadz Qur’an School Taman Sari Persada (Vol. 5, Issue 1).
Nashir, A., & Halib, A. (2016). Sistem pembinaan halaqah terhadap kecerdasan emosional santri di markaz tahfidz Alquran Al-Birr. Tarbawi, 1(2), 288587.
Prabowo, S. H., Fakhruddin, A., & Rohman, M. (2020). Peran orang tua dalam pembentukan karakter anak di masa pandemi covid-19 perspektif pendidikan islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 191–207.
Rahmawati, Z. D. (2020). Penggunaan media gadget dalam aktivitas belajar dan pengaruhnya terhadap perilaku anak. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 3(1), 97–113.
Rasyid, R., Al-Kattani, A. H., & Syafri, U. A. (2021). Manajemen Kegiatan Siswa dalam Menciptakan Kehidupan Religius di SMP Citra Nusa Cibinong. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 29–41.
Ridhawati. (2024). Peran Pembina Tahfidz Al-Qur’an Dalam Menerapkan Metode Menghafal Al-Qur’an Berbasis Stifin Di Rumah Qur’an Stifin Makassar Kecamatan. Pallangga. Kabupaten. Gowa.
Sahfitri, W. D., Harahap, S. M., & Hasibuan, H. (2024). Metode Pembelajaran Tahfiz Qur’an Dalam Menguatkan Hafalan Santri Di Pondok Pesantren Al-Ansor Manunggang Julu Kota Padangsidimpuan. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 22(1), 53–65.
Ulum, N. N. (2019). Pengaruh Menghafal Al Qur’an Terhadap Pembentukan Karakter Santri Di Pondok Pesantren Putri Hajar Aswad Gunung Kidul.
Yuliani, R. D., & Hanif, M. (2024). Peran guru dalam pengembangan motorik kasar anak usia dini pada TK Aisyiyah Muhammadiyah Wangandowo. Ihsan: Jurnal Pendidikan Islam, 2(4), 158–168.
Ysuf, M. (2018). Metode Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an Di Pesantren Modern Datok Sulaiman Bagian Putra Palopo Tahun Ajaran 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















