PENGEMBANGAN E-BOOK INTERAKTIF “JEJAK WAKTU, JEJAK INSPIRASI” PADA MATERI TEKS BIOGRAFI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37245Keywords:
E-book interaktif, teks biografi, hasil belajarAbstract
This research is motivated by the limited use of interactive learning media in teaching biographical texts, which results in students’ low understanding of event sequences, characters, and moral values in biographies. This study aims to develop an interactive e-book titled “Jejak Waktu, Jejak Inspirasi” as an engaging and accessible learning medium for students. The research employed the Research and Development (R&D) method using the ADDIE development model, consisting of analysis, design, development, implementation, and evaluation stages. Product validation was carried out by a material expert, a design expert, and a practitioner to determine the feasibility of the e-book. The validation results indicated that the interactive e-book fell into the “Highly Valid” category, making it feasible for student trials. Practicality testing through student response questionnaires showed a “Highly Practical” category, indicating that the e-book effectively supported comprehension. Furthermore, effectiveness testing was conducted through pretest and posttest assessments, which showed a significant increase in learning outcomes, with all students achieving the Minimum Mastery Criteria (KKM). The N-Gain score was categorized as “High,” demonstrating that the e-book successfully improved students’ understanding of biographical texts. Thus, the interactive e-book “Jejak Waktu, Jejak Inspirasi” is declared feasible, practical, and effective to be used as a learning medium for biographical text material in elementary schools.
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh minimnya penggunaan media pembelajaran interaktif pada materi teks biografi, sehingga pemahaman siswa terhadap alur peristiwa, tokoh, dan nilai biografi masih rendah. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan e-book interaktif “Jejak Waktu, Jejak Inspirasi” sebagai alternatif media yang menarik dan mudah diakses peserta didik. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan model pengembangan ADDIE, meliputi tahap analisis, perancangan, pengembangan, implementasi, dan evaluasi. Validasi produk dilakukan oleh ahli materi, ahli desain, dan ahli praktisi untuk mengetahui kelayakan e-book. Hasil validasi menunjukkan bahwa e-book interaktif berada pada kategori “Sangat Valid”, sehingga layak untuk diuji cobakan kepada peserta didik. Uji kepraktisan melalui angket respons siswa menunjukkan kategori “Sangat Praktis” dan dinilai membantu pemahaman materi. Selanjutnya, uji keefektifan dilakukan melalui pretest dan posttest, dan diperoleh peningkatan hasil belajar yang signifikan, dengan seluruh peserta didik mencapai Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM). Nilai N-Gain berada pada kategori “Tinggi”, yang menunjukkan bahwa e-book mampu meningkatkan pemahaman siswa terhadap teks biografi. Dengan demikian, e-book interaktif “Jejak Waktu, Jejak Inspirasi” dinyatakan layak, praktis, dan efektif digunakan sebagai media pembelajaran pada materi teks biografi di sekolah dasar.
Downloads
References
Aimmah, I., & Amin, M. (2025). Journal of Education Policy Analysis (JEPA) Thiagarajan’s 4-D Learning Model: A Theoretical Study and Its Application in Learning Device Development. Journal of Education Policy Analysis. 2025, 1(1). https://businessandfinanceanalyst.com
Enrica, C., Aura, F., Ivenne, S., Nugraheni, L., Damayanti, K., Fitrianti, N., Mahardika, G., & Putra, C. (2025). Efektivitas Media pembelajaran Video Interaktif terhadap Minat Belajar Bahasa Jawa Siswa Kelas V SD Pancasila. In Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia (Vol. 4, Issue 1). https://jpion.org/index.php/jpi238Situswebjurnal:https://jpion.org/index.php/jpi
Khairat, F., & Zainil, M. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar.
Malahati, F., & Prastowo, A. (2022). Kesiapan Proses Pembelajaran Guru dan Peserta Didik Sekolah Dasar Masa Pandemi Covid-19: Dampak Penggunaan Whatsapp sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Basicedu, 6(4), 6917–6931. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3271
Rakhmawati, S., Wibowo, S. E., & Hamdi, Z. F. (2025). Development and Trial of Interactive Ebook Based on SQ3R Strategy to Improve Elementary School Students’ Reading Comprehension Skills. Journal of Innovation and Research in Primary Education, 4(4), 3588–3599. https://doi.org/10.56916/jirpe.v4i4.1421
Restiani, R., Tisnasari, S., Yuliana, R., & Hilaliyah, T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-book Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Melatih Kemampuan Membaca Pada Peserta Didik Kelas IV Di Sekolah Dasar.
Sekarwangi, T., Eddy Sartono, K., Mustadi, A., & Dasar, P. (2021). The Effectiveness of Problem Based Learning-Based Interactive Multimedia for Elementary School Students. International Journal of Elementary Education, 5(2), 308–314. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE
Suruambo, J. (2025). Studi Kasus Implementasi E-Book Interaktif sebagai Media Pembelajaran Literasi Membaca di Sekolah Dasar. Tarunateach: Journal of Elementary School, 3(2), 93–104. https://doi.org/10.54298/tarunateach.v3i2.646
Tarigan, W. P. L., Sipahutar, H., & Harahap, F. (2021). The Effect of Interactive Digital Learning Module on Student’s Learning Activity and Autonomy. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 14(2), 196. https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v14i2.49366
Wahyudi, S., Lubis, A., Jufri, & Chandra, D. A. (2024). Effectiveness of Using Digital Technology-Based Learning Media in Increasing Student Motivation at State Elementary School 012 Ujung Batu III Rokan Hulu. JOURNAL OF ICT APLICATIONS AND SYSTEM, 2(2), 41–49. https://doi.org/10.56313/jictas.v2i2.269
Wardani, N. W., Kusumaningsih, W., & Kusniati, S. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. In Jurnal Inovasi, Evaluasi, dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP) (Vol. 4, Issue 1). http://journal.ainarapress.org/index.php/jiepp
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















