PENGEMBANGAN MEDIA STIK ES KRIM UNTUK KEMAMPUAN BERHITUNG PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN KELAS II SDN 2 LEMBUAK, KABUPATEN LOMBOK BARAT

Authors

  • Anis Safitri PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Muhammad Makki PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Vivi Rachmatul Hidayati PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Asri Fauzi PGSD FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.9098

Keywords:

Ice cream stick media, addition and subtraction

Abstract

This study aims to develop ice cream stick media for the ability to count addition and subtraction for class II SDN 2 Lembuak, West Lombok Regency which is valid, practical and effective. The type of research used is Research and Development (R&D) using the ADDIE model, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The results of the media validity test have fulfilled the very feasible criteria with a percentage of 96.66% from media experts and 89% from material experts. The results of the practicality of the media met the very practical criteria with a percentage of 96% for the small group and 97% for the large group. The media effectiveness results met the high criteria with an overall average N-gain value of 0.89 for the small group and 0.88 for the large group. If seen from the maximum completeness criterion (KKM), which is 70, then the percentage of students' completeness level is 100% with the posttest average in the small group trial of 93.75 and the large group of 94.21. So it can be stated that ice cream stick media for the ability to count addition and subtraction is very feasible from a valid, practical and effective aspect to be used as a learning medium for class II students at SDN 2 Lembuak.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, A., & Suhaemi, S. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar, Motivassi dan Minat Peserta Didik Menggunakan Metode Diskusi dan Media Stik Es Krim.

Asih, Ni Made. (2009). Penerapan Metode Jarimatika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Penjumlahan dan Pengurangan pada Siswa Kelas 1 dan 2 SDN 6 Sesetan, Denpasar Selatan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 16 (01). 1-8.

Ayudya, M., S., & Theresia, S., R. (2020) Efektivitas Model Problem Based Learning dan Think Pair Share Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 dalam Pembelajaran Matematika Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai. 04(01). 272-281.

Bekti, A., Wasitohadi, & Theresia Sri Rahayu. (2019). Meningkatkan Antusiasisme dan Hasil belajar Siswa dengan Model Picture and Picture Berbantuan Media Puzzle pada Muatab Matematika, Bahasa Indonesia, dan PPKN Kelas 1 SD. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan. 02 (01). 289-296.

Fahyuni, E., F., & Fauji, I. (2017). Pengembangan Komik Akidah untuk Meningkatkan Minat Baca dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Islamic Education Journal. 01 (01). 17-26.

Febrita, Yolanda & Ulfah, Maria. Penerapan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siwa, Diskusi Pkanel Nasional Pendidikan Matematika 2019. Universitas Indraprasta PGRI. 151-188.

Fitria. J., & Maksum, H. (2021). Efektifitas Media Pembelajaran Interaktif dengan Aplikasi Powntoon pada Mata Pelajaran Bimbingan TIK. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran. 04 (01). 1-13.

Putri, L. S. (2022). Pengaruh Pembelajaran Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa Tunarungu Kelah III di SLB B YPTB Malang. Skripsi S1. Universitas Malang.

Heruman. (2017). Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hidayat, Isnu. (2019). Strategi Pembelajaran Populer. Yogyakarta: Diva Press.

Indriani, N., M., P., S., Dewi, N., K., & Erfan, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Interaktif Materi Bangun Datar Siswa Kelas III SD Negeri 1 Cakranegara. Journal Ilmiah Profesi Pendidikan. 07 (2b). 2620-8326.

Juliana. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Sisperman pada Pembelajaran IPA siswa Kelas V SDN 1 Labuan Lombok Tahun Pelajaran 2020/2021. Skripsi S1. Universitas Mataram.

Liesdiawati, L., Shodiq, M., & Ediyanto. (2019). Penggunaan Media Stik Es Krim dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Siswa Tunarunggu Kelas IV SLB-BC Dharma Wanita 03 Malang. Respositori Universitas Negeri Malang.

Marinda, Lenny. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman. 13 (01). 1-37.

Wina, Sanjaya. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Saptika, Y. A., Rosdiana, F., & Sariningsih, R. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Materi Bangun Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 873. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p873-880

Saputra, D., Makki, M., & Zain, M., I. (2022). Pengembangan Media Pembelajara Big Book Berbasis Dongeng Monyet dan Kura-Kura Mata Pelajaran PPKn Siswa Kelas III SDN 25 Ampenan. Journal of Classroom Action Research. 04 (02). 75-80.

Setiana, Dafid Slamet. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menyusun RPP Dengan Pendekatan Saintifik Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta. Prosiding Seminar Nasional MIPA 2018. Universitas Sarjanawiyata.

Soedarmadi. (2019). Matematika Ekonomi. Semarang University Radna Andi Wibowo.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta,cv.

Suharti, Sri. (2018). Penerapan Media Stik Ice Cream untuk Meningkatkan prestasi Belajar Siswa Kelas 1-A di SDN Sumorame Kecamatan Candi Sidoarjo. 01 (02). 507-520.

Downloads

Published

2023-07-09

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>