PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEOSCRIBE BERBASIS MODEL DISCOVERY LEARNING PADA MATERI PENGUKURAN SUDUT DI KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Annisa Qathratun Nada Universitas Negeri Padang
  • Firman Firman Universitas Negeri Padang
  • Desyandri Desyandri Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12100

Keywords:

learning media, videoscribe, discovery learning, angle measurement, elementary school

Abstract

This research aims to develop Videoscribe-based Discovery Learning Model learning media on Angle Measurement Material in Grade V Elementary School. This research uses qualitative research methods with a development approach. Data were collected through observation, interviews, and documentation. The results showed that Videoscribe-based Discovery Learning Model learning media can increase students' interest and motivation in learning mathematics. In addition, this learning media can also help students understand the material of angle measurement better. In this study, Videoscribe-based Discovery Learning Model learning media has been proven effective in improving student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adabiyah, K., Eka, A. R. P., & Fatrikah, C. U. (2018). Videoscribe sebagai Media Pembelajaran Tentang Makhluk Hidup dan Lingkungannya pada Siswa Kelas IV SD. E-Prosiding FKIP Universitas Jember, 17–27.

Ariani, Y., & Kenedi, A. K. (2018). Model Polya Dalam Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Pembelajaran Soal Cerita Volume Di Sekolah Dasar. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 8(2), 25–36. https://doi.org/10.21067/jip.v8i2.2520

Istarani. (2012). Kumpulan 40 Metode Pembelajaran. .Media Persada.

Kodir, A. (2018). Manajemen Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013 Pembelajaran Berpusat Pada Siswa. :cv pustaka setia.

Kurniasih, I. dan S. (2014). Sukses Mengimplementasi Kurikulum. Kata Pena.

Latifah, N., Hasan, N., & Fitria, Y. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Sparkol Videoscribe Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Kelas Iv Sdn Sukamurni 1 Kabupaten Tangerang. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 40. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v6i1.3463

Nurfadillah, S., Rofiqoh Azhar, C., Aini, D. N., Apriansyah, F., Setiani, R., & Tangerang, U. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd Negeri Pinang 1. BINTANG : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(1), 153–163. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Putri, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Discovery LearningTerhadap Hasil Belajar Materi Debit di Kelas V SD. Journal of Basic Education Studies, 5(1). https://ejurnalunsam.id/index.php/jbes/article/view/5286/3234

R, A. (2015). Pengimplementasian Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Dasar, pada Mata Pelajaran Matematika Di Sekolah.

Rahayu, M., & Masniladevi. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sparkol Videoscribe terhadap Hasil Belajar Materi Faktor Dan Kelipatan Bilangan Kelas IV SDN Gugus IV Surantih. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2239–2249.

Rastati, R. (2018). Media Literasi Bagi Digital Natives: Perspektif Generasi Z Di Jakarta. Jurnal Kwangsan, 6(1), 60. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v6n1.p60--73

Somantri, G. R. (2015). Memahami Metode Kualitatif. Makara Human Behavior Studies in Asia, 9(2), 57. https://doi.org/10.7454/mssh.v9i2.122

Adabiyah, K., Eka, A. R. P., & Fatrikah, C. U. (2018). Videoscribe sebagai Media Pembelajaran Tentang Makhluk Hidup dan Lingkungannya pada Siswa Kelas IV SD. E-Prosiding FKIP Universitas Jember, 17–27.

Ariani, Y., & Kenedi, A. K. (2018). Model Polya Dalam Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Pembelajaran Soal Cerita Volume Di Sekolah Dasar. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 8(2), 25–36. https://doi.org/10.21067/jip.v8i2.2520

Istarani. (2012). Kumpulan 40 Metode Pembelajaran. .Media Persada.

Kodir, A. (2018). Manajemen Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013 Pembelajaran Berpusat Pada Siswa. :cv pustaka setia.

Kurniasih, I. dan S. (2014). Sukses Mengimplementasi Kurikulum. Kata Pena.

Latifah, N., Hasan, N., & Fitria, Y. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Sparkol Videoscribe Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Kelas Iv Sdn Sukamurni 1 Kabupaten Tangerang. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 40. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v6i1.3463

Nurfadillah, S., Rofiqoh Azhar, C., Aini, D. N., Apriansyah, F., Setiani, R., & Tangerang, U. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd Negeri Pinang 1. BINTANG : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(1), 153–163. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Putri, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Discovery LearningTerhadap Hasil Belajar Materi Debit di Kelas V SD. Journal of Basic Education Studies, 5(1). https://ejurnalunsam.id/index.php/jbes/article/view/5286/3234

R, A. (2015). Pengimplementasian Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Dasar, pada Mata Pelajaran Matematika Di Sekolah.

Rahayu, M., & Masniladevi. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sparkol Videoscribe terhadap Hasil Belajar Materi Faktor Dan Kelipatan Bilangan Kelas IV SDN Gugus IV Surantih. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2239–2249.

Rastati, R. (2018). Media Literasi Bagi Digital Natives: Perspektif Generasi Z Di Jakarta. Jurnal Kwangsan, 6(1), 60. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v6n1.p60--73

Somantri, G. R. (2015). Memahami Metode Kualitatif. Makara Human Behavior Studies in Asia, 9(2), 57. https://doi.org/10.7454/mssh.v9i2.122

Downloads

Published

2024-03-11

Most read articles by the same author(s)