OPTIMALISASI PEMANFAATAN PERPUSTAKAAN SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25324Keywords:
School Library, , elementary school, reading interestAbstract
The promotion of reading interest is one of the key roles of the library as a source and provider of information. This study aims to formulate concrete steps to enhance students’ reading interest through the optimal utilization of elementary school libraries. The research method used is qualitative with a literature study approach, involving the analysis of various scholarly sources related to literacy, library management, and strategies to increase reading interest at the elementary level. The findings of the study indicate that optimization can be achieved through three main steps: (1) Library revitalization, which includes rearranging the space, providing a diverse and age-appropriate reading collection, and utilizing digital technology; (2) Implementation of literacy programs, such as reading corners, book review competitions, and sustainable group reading activities; and (3) Library staff training, to enable them to become active literacy facilitators who are responsive to students' needs. These three strategies complement each other and can be continuously developed by schools in an effort to establish a strong literacy culture from an early age.Downloads
References
Afriani, E. D., Masfuah, S., & Roysa, M. (2021). Analisis minat baca siswa kelas V sekolah dasar dalam pembelajaran daring. Jurnal Prasasti Ilmu, 1(3), 21–27. https://doi.org/10.24176/jpi.v1i3.6648
Alpian, A., & Ruwaida, H. (2022). Pengoptimalan peran perpustakaan sekolah dalam menumbuhkan minat baca siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2363–2370. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2363
Cinta, F. L., Fadillah, M., Fitriana, A., & Syahrial. (2022). Upaya meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar swasta Attaufiq dengan memanfaatkan perpustakaan mini. Dinamika Pembelajaran: Jurnal Pendidikan dan Bahasa, 1(2), 213–220. https://doi.org/10.62383/dilan.v1i2.213
Creswell, J. W. (2016). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Elo, S., & Kyngäs, H. (2014). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
Farlidya, T., Magdalena, I., & Huliatunisa, Y. (2022). Implementasi gerakan literasi sekolah dalam meningkatkan minat baca siswa di SDN Kampung Bambu 3 Kabupaten Tangerang. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE). https://jurnal.umt.ac.id/index.php/IJOEE/article/view/9339
Hasibuan, A., Putri, N., Sari, R. R., Lase, J. S. P., Nasution, R. S., Malau, M. A., & Tarigan, N. A. B. (2022). Peningkatan minat baca siswa kelas VI SDN 067978 Medan Helvetia melalui implementasi program Kamis literasi dengan buku cerita rakyat. Pendidikan Bahasa Indonesia dan Sastra (Pendistra), 7(2), 4491. https://doi.org/10.54367/pendistra.v7i2.4491
Imron, M. A., & Zamdani. (2023). Revitalisasi perpustakaan sekolah untuk meningkatkan minat baca siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 11696–11704. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2.8237
Kurniawan, R. A. N. (2021). Hubungan pemanfaatan perpustakaan sekolah dan minat baca dengan hasil belajar siswa kelas XII IPS di MA Al-Ijtihad Danger. Industry and Higher Education, 3(1), 1689–1699. http://journal.unilak.ac.id/index.php/JIEB/article/view/3845
Maharani, A. S., Antika, A. R., Sa'diyah, D., Julianto, J., & Ningsih, A. K. (2022). Pemberdayaan perpustakaan ramah anak sebagai upaya menumbuhkan minat baca siswa di SDN Sidokare IV. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 13507. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13507
Maryanti, A. R. (2021). Pengaruh ketersediaan koleksi perpustakaan terhadap minat baca siswa kelas XI Madrasah Aliyah Negeri Kota 1 Probolinggo [Skripsi, UIN Khas Jember]. http://digilib.uinkhas.ac.id/3849/
Mutadin, A., Sutanto, S., Rondli, W. S., & Kanzunnudin, M. (2024). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Guru Sekolah Dasar, 1(1), 10–18. https://doi.org/10.70277/jgsd.v1i1.0002
Nurpratiwiningsih, L., Rusdarti, R., Widodo, J., & Sanjoto, T. B. (2018). Implementasi literasi di sekolah dasar. Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 448–453. http://pps.unnes.ac.id/pps2/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes
Pramesti, A. (2018). Implementasi program Gerakan Literasi Sekolah di SDN Tanjung Duren Selatan 01 [Skripsi, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/70123
Republik Indonesia. (2007). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 43 Tahun 2007 tentang Perpustakaan. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2007 Nomor 129.
Sapan, V., Gasong, D., & Fitriana, I. (2022). Implementasi gerakan literasi sekolah dan kunjungan perpustakaan untuk peningkatan minat membaca. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 32690. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.32690
Septiani, R., & Aslam. (2022). Efektivitas pemanfaatan perpustakaan untuk menumbuhkan minat baca siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 3338–3345. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3338
Taib, S., Haris, I., & Naway, F. A. (2022). Pengaruh ketersediaan koleksi bahan pustaka dengan kualitas pelayanan pegawai perpustakaan terhadap minat baca siswa.
Tiarasari, L., Setiyoko, D. T., & Fitri, R. M. (2024). Gerakan literasi sekolah melalui pojok baca kelas dalam meningkatkan minat baca. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(3), 16387–16398. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.12414
Yahya, R. N., Salma, P. S. N., Jannah, A. N., & Prihantini. (2022). Pengelolaan perpustakaan dalam mengembangkan minat baca siswa sekolah dasar. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(3), 161–168. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i3.161
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.