EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MELALUI GOOGLE CLASSROOM TERHADAP HASIL BELAJAR TIK SISWA SMK N 2 RAMBAH KELAS XII

Authors

  • Sultan Hasibuan Univeritas Rokania
  • Jufri Universitas Rokania
  • Agung Setiawan Universitas Rokania

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.27037

Keywords:

google classroom, learning outcomes, digital learning, ICT

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of using Google Classroom on students’ learning outcomes in Information and Communication Technology (ICT) subjects at SMK Negeri 2 Rambah. A pre-experimental method with a one-group pretest-posttest design was applied, involving 25 twelfth-grade students as the sample. Data collection instruments included multiple-choice tests to measure learning outcomes, Likert-scale questionnaires to assess students' perceptions, and supporting interviews. The findings show that the experimental class achieved an average N-Gain of 0.425 (moderate category), higher than the control class with 0.235, indicating improved learning outcomes through Google Classroom. Most students responded positively, highlighting ease of access (91.1%), practical material delivery (96.7%), and increased online interaction (84.4%). Challenges included unstable internet connections and limited device capacity. These results reinforce the role of Google Classroom as an effective and flexible digital learning medium, supporting constructivist learning theory through active and collaborative engagement. It is recommended that this platform be continuously integrated to enhance the quality of ICT learning in vocational school environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Lestari, S., & Marhamah, M. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Google Classroom Sebagai Alternatif Dalam Pembelajaran Online. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 9(2), 146–154.

Munasiah, M., Astuti, L. S., & Auliya, R. N. (2021). Efektivitas penggunaan Google Classroom sebagai media pembelajaran daring. Gauss: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 31–40.

Munasiah, M., Lin Suciani Astuti, & Risma Nurul Auliya. (2021). Efektivitas Penggunaan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Daring. Gauss: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 31–40.

Nafsi, L. L., & Trisnawati, N. (2022). Efektivitas penggunaan Google Classroom sebagai media pembelajaran mata kuliah aplikasi komputer mahasiswa Pendidikan administrasi perkantoran. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 38–52.

Nafsi, L. L., & Trisnawati, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Mata Kuliah Aplikasi Komputer Mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 38–52.

Neni Hasnunidah. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan. Media Akademi.

Nugraha, A., Efendi, N. A., Saragih, F. I., & Nurbaiti, N. (2022). Peran internet dan Google Classroom sebagai media pembelajaran mahasiswa. Jurnal Ilmiah Teknik Informatika dan Komunikasi, 2(3), 17–24.

Nurfaida, N. (2021). Efektivitas pembelajaran daring Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti melalui aplikasi Google Classroom peserta didik kelas X BDP 1 SMK Negeri 1 Wajo (Skripsi, IAIN Parepare).

Nuzuliyah, L., & Irawan, D. (2022). Evaluasi Penyuluhan Model Sekolah Lapang Terhadap Perubahan Perilaku Petani Padi Di Kecamatan Jawai Kabupaten Sambas. Partner, 27(2), 1836.

Pradana, D. B. P., & Harimurti, R. (2017). Pengaruh Penerapan Tools Google Classroom Pada Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. It-Edu : Jurnal Information Technology And Education, 2(01), 59–67.

Rahmi, A. (2021). Analisis Efektivitas Penggunaan Google Classroom dalam Pembelajaran Daring Pada Materi Gelombang Berjalan Dan Stasioner.

Rahmi, Ahmad Atiq, F. P. H. (2013). Efektivitas Waktu Pembelajaran Penjasorkes Pada Kurikulum 2013 Di Sma Negeri 2 Pontianak. Jurnal Untan, 66(1997), 37–39.

Setiawan, H. (2020). Efektivitas Kegiatan Orientasi Perpustakaan (Studi Eksplanatif Tentang Efektivitas Kegiatan Orientasi Perpustakaan Terhadap Pemanfaatan Layanan Pada mahasiswa. Perpustakaan Universitas Airlangga Surabaya). Jurnal Unair, 3(1), 486–503.

Simanihuruk, L., Simarmata, J., Hasibuan, M. S., Safitri, M., & Ramadhani, R. (2019). E- Learning: Implementasi, strategi dan inovasinya. Yayasan Kita Menulis.

Tampubolon, D. (2021). Efektivitas penggunaan Google Classroom sebagai media pembelajaran daring terhadap hasil belajar peserta didik dalam mata pelajaran fisika di SMA N 1 Siborongborong. Seminar Nasional Teknologi Terapan (SNiTT), Politeknik Negeri Balikpapan.

Tampubolon, D. (2021). Efektivitas Penggunaan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Mata Pelajaran Fisika Di Sma N 1 Siborongborong. Snitt- Politeknik Negeri Balikpapan.

Verawati, U. J., Alifa, Y. D. N., Millah, Z., & Nissa, Z. K. (2023).

Implementasi pembelajaran e- learning sebagai transformasi pendidikan di era digital. Social Science Academic, 1(2), 221–228.

Zahrah, G. R., & Arifin, J. (2021). Efektivitas Program Pkk Dalam Pemberdaaan Wanita Di Desa Barimbun Kecamatan Tanta Kabupaten Tabalong (Study Kasus Usaha Peningkatan Pendapatan Keluarga). Japb, 4(2), 1143–1159.

Downloads

Published

2025-01-06