PENGARUH KEGIATAN BERMAIN CLAY BERBASIS PROYEK TERHADAP KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK USIA 4-5 TAHUN DI TK NEGERI PEMBINA MUARA TEMBESI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.27854Keywords:
clay, project based, fine motorAbstract
This research is based on the results of field research observations that show that children's fine motor skills have not developed optimally. This study aims to determine the effect of project-based Clay play activities on the fine motor skills of children aged 4-5 years at TK Pembina Muara Tembesi. This study uses a preexperimental designs method. The sampling technique used purposive sampling. Data collection involved pre-test and post-test, and hypothesis testing was carried out using the t-test on normally distributed data. The results showed that Clay play activities significantly improved children's fine motor skills, as shown by the results of the t-test t count (24.617)> t table (2.160). With the Cohen's formula, there is a value of 3.78 which is in the range> 1 with a strong interpretation (Strong Effect). In conclusion, there is an effect of project-based Clay play activities on the fine motor skills of children aged 4-5 years at TK Negeri Pembina Muara Tembesi.Downloads
References
Afifah, T. S., Sumardi, & Mulyadi, S. (2020). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Montase Pada Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(2), 358-368.
Amanda & Utami, W. S. (2024). Stimulasi Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Permainan Kolase Loose Part. Ejournal.Iaifa.Ac.Id/Index.Php /Dirasah, 7.
Amelia, N., & Aisya, N. (2021). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Dan Penerapannya Pada Anak Usia Dini Di Tkit Al-Farabi. Buhuts Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 1(2), 181–199. Https://Doi.Org/10.24952/Alathfal.V1i2.3912
Arianie, Y. (2021). Pengaruh Kegiatan Melukis dengan Media Lilin terhadap
Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Kreativitas Anak, 8(1), 45–53.
Ashfarina, I. N., Soedjarwo, S., &
Wijayati W, D. T. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di Pendidikan Anak Usia Dini (Paud). Edukasia: Jurnal PendidikanDan Pembelajaran, 4(2), 1355
1364. Https://Doi.Org/10.62775/Edu kasia.V4i2.442
Auliana, C. N. (2017). Metodologi Pengembangan Halus Anak Usia Dini. Fitria,
D. (2022). Motorik Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Media Tanah Liat Di KB Melati Lidah Tanah. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 2(1), 151-155.
Hairiyah, S., & Mukhlis. (2019). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui
Permainan Edukatif. Jurnal Kariman, 7(2), 265–282. Https://Doi.Org/10.52185/Kariman.V7i2.118
Haryani, M., & Qalbi, Z. (2021). Pemahaman Guru Paud Tentang Alat Permainan
Edukatif (Ape) Di Tk Pertiwi 1 Kota Bengkulu. Jurnal Educhild : Pendidikan Dan
Sosial, 10(1), 6. Https://Doi.Org/10.33578/Jps be.V10i1.7699
Hikmah, Herman, & Zainuddin, I. (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menggunting Dengan Menggunakan Pola Pada
Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Abdi Ilmu, 13(1), 115–130. Https:/Journal.Pancabudi.Ac.Id/Index.Php/Abdiilmu/Article/View/897
Maghfuroh, L. (2020). Kolase Daun Kering Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Anak Parasekolah.
Maisarah, A., Mahmud, M. E., & Saugi, W. Meningkatkan (2020). Kreativitas Anak Melalui Metode Bermain Plastisin Tanah Liat. Journal On Early Childhood Education Research (Joecher), 1(2), 4654. Https://Doi.Org/10.37985/Joecher.V1i2.7
Nurfajria, I. S. (2017). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Kegiatan Melalui Membentuk Menggunakan Media Tanah Liat Di Kelompok B Tk Ar-Rofi
(Penelitian Tindakan Kelas Di Kelompok B Tk Ar-Rofi Bantargebang-Bekasi). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 23.
Https://Doi.Org/10.30870/Jpppaud.V4i1.4641
Permendikbud. Permendikbud Kurikulum Mendikbud 2013. 2014. No 137 Jakarta:
Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Melalui Belajar Siswa
Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1717– 1724. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i4.991
Rachmawati, Y., & Kurniati, E. (2018). Pengembangan Model Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 115–122.
Risnawati, A. (2020). Pentingnya Pembelajaran Sains Bagi Pendidikan Anak Usia Dini. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2, 513–515. Http://Sunankalijaga.Org/Prosiding/Index.Php/Kiiis/Article/View/447
Sabilla, L. S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kreativitas Bermain Plastisin Di TK Darul Falah. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 44-55.https://doi.org/10.33387/cahayapd.v4i2.4529.
Sholicha, R., & Hasibuan, R. (2022). Analisis Pengaruh Media Clay Terhadap Kemampuan Motorik Halus Pada Anak Usia Dini. Jurnal Teknologi Pembelajaran
Indonesia,4, 22–27. Http://Journal.Kurasinstitute.Com/Index.Php/Ijit
Supriatna, Anggamala. Milla. (2014). Penggunaan Tanah Liat Sebagai Media Pembelajaran. Cakrawala Dini,5(1), 45–50. Https://Ejournal.Upi.Edu/Index .Php/Cakrawaladini/Article/View/10495
Sutriani, E., & Octaviani, R. (2019). Topik: Analisis Data Dan Pengecekan Keabsahan Data. Ina-Rxiv, 1–22.
Syari, E. M. (2020). Penggunaan Metode Eksperimen Pada Pembelajaran Ipa Mendeskripsikan Sifat-Sifat Cahaya Di Kelas V Sdn 07 Vii Koto Sunagi Sariak. Menara Ilmu,Xiv(02 ), 2329.Http://Jurnal.Umsb.Ac.Id/Index.Php/Menarailmu/Article/View/2036%0ahttps://Jurnal.Umsb.Ac.Id/Index.Php/Menarailmu/Article/Viewfile/2036/1657
Yusuf, R. N., Al Khoeri, N. S. T. A., Herdiyanti, G. S., & Nuraeni, E. D. (2023). Urgensi Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Plamboyan Edu(Jpe),1(1),3744.Https://Jurnal.Rakeyansantang.Ac.Id/Index.Php/Plamboyan/Article/View/20
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.