ANALISIS PEMBELAJARAN PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM MENINGKATKAN KREATIVITAS ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30379Keywords:
Project, Profile, Student, Pancasila, Creativity, Child.Abstract
This study aims to analyze the implementation of the Pancasila Student ProfileStrengthening Project (P5) in enhancing the creativity of early childhood learnersat TK Fania Salsabila Barokah. The research employed a qualitative descriptivemethod, with data collected through observations and interviews involving threeteachers. The findings reveal that project-based activities, such as a traditionalcostume fashion show under the theme “I Love Indonesia,” successfullyencouraged children to think creatively, express themselves, and explore newideas. However, the implementation faced several challenges, including limitedtime, a lack of teacher understanding regarding project planning and execution,and inadequate facilities and infrastructure. Project-based learning has proven tobe effective in developing children’s creativity by offering real, interactive, andcontextually relevant learning experiencesDownloads
References
Afnita, J. A. U. (2021). Kunci-Kunci
Dalam Pengembangan
Kreativitas Anak Usia Dini.
Raudhatul Athfal: Jurnal
Pendidikan Islam Anak Usia
Dini, 5(1), 75–95.
Bai, Y. (2022). Pronunciation Tutor
for Deaf Children based on
ASR. In Highlights in Science
Engineering and Technology
CECS (Vol. 2022).
Biazus, D. O & Mahtari, S. (2022).
Dampak model
pembelajaran berbasis
proyek (PjBL) terhadapketerampilan berpikir kreatif
siswa sekolah menengah.
Jurnal Internasional
Kompetensi Esensial dalam
Pendidikan , 1 (1), 38-48.
Depdiknas .2003. Undang-undang RI
No.20 tahun 2003.tentang
sistem pendidikan nasional.
Elfeky, AIM, Alharbi, SM, & Ahmed,
ESAH (2022). Pengaruh
pembelajaran berbasis proyek
dalam meningkatkan
kreativitas dan keterampilan
seni di kalangan calon guru
TK. Jurnal Psikologi Sekolah
Positif , 6 (8), 2182-2191.
Fadhila, O., & Rakimahwati, R.
(2020). Limbah daur ulang
dapat meningkatkan kreativitas
anak di taman kanak-kanak.
Jurnal Pendidikan Tambusai,
4(1), 445-452.
Fauziah, E. N., Lena, M. S., Iraqi, H.
S., & Putri, I. (2023). Persepsi
Guru Kelas Terhadap
Implementasi Kurikulum
Merdeka Di Sekolah Dasar.
Jurnal Ilmiah Wahana
Pendidikan, 9(16), 525-532.
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W.,
Samala, AD, Riyanda, AR, &
Adi, NH (2022). Relevansi
kurikulum merdeka belajar
dengan model pembelajaran
abad 21 dalam perkembangan
era society 5.0. Edukatif:Jurnal Ilmu Pendidikan , 4 (2),
3011-3024.
Monawati, M., & Fauzi, F. (2018).
Hubungan Kreativitas
Mengajar Guru Dengan
Prestasi Belajar Siswa.
Pesona Dasar: Jurnal
Pendidikan Dasar dan
Humaniora, 6(2).Jurnal Ilmu
Pendidikan, 4(2),3011-3024.
Pusitaningtyas, A. (2016). Pengaruh
komunikasi orang tua dan guru
terhadap kreativitas siswa.
Proceedings of the ICECRS,
1(1), v1i1-632.
Saputra, R., Rochmiyati, S., &
Havifah Cahyo Khosiyono, B.
(2023). Perwujudan Keenam
Profil Pelajar Pancasila Dalam
Kegiatan Proyek Penguatan
Profil Pelajar Pancasila
Pembuatan Tempat Pensil
Sederhana Dari Botol Plastik
Bekas. Elementary School:
Jurnal Pendidikan dan
Pembelajaran ke-SD-an,
10(1), 87–98.
Sukma, U., & Desinta, D. R. (2023).
Implementasi Proyek
Penguatan Profil Pelajar
Pancasila Sebagai Upaya
Menguatkan Karakter Peserta
Didik. Jurnal Moral
Kemasyarakatan, 8(2), 12-28.
Sulistiyaningrum, T., &
Fathurrahman, M. (2023).
Implementasi projek
penguatan profil pelajarpancasila (p5) pada kurikulum
merdeka di SD nasima kota
semarang. Jurnal Profesi
Keguruan, 9(2), 121-128.
Usoh, E. J., Pontoh, S., Kaparang, M.
W., & Kumajas, V. N. (2024).
Implementasi Model
Pembelajaran Berbasis Proyek
dalam Kurikulum Merdeka
untuk Pendidikan Dasar.
Journal of Sociology Research
and Education, 5(1).
Zhianta, A., Fitri, A., Nurhavivah, S.,
Sarini, S., Utami, W. S., &
Harianja, S. I. (2024). PERAN
PENDIDIK DALAM
MENERAPKAN KURIKULUM
MERDEKA PADA TK ISLAM
AL-FALAH JAMBI. Jurnal
Buah Hati, 11(1), 27-40.
Zuhriyah, I. Y., Subandow, M., &
Karyono, H. (2023).
Pelaksanaan proyek
Penguatan Profil Pelajar
Pancasila : Studi di SMA
Negeri 4 Probolinggo. Jurnal
Penelitian Tindakan Kelas Dan
Pengembangan Pembelajaran,
6(2), 319–328.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.