ANALISIS PEMBELAJARAN PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM MENINGKATKAN KREATIVITAS ANAK USIA DINI

Authors

  • Abim Shoheri Universitas Jambi
  • Nanda Putri Konservasionita Sembiring Universitas Jambi
  • Dekristiani Zai Universitas Jambi
  • Winda Sherly Utami Universitas Jambi
  • Sri Indriani Harianja Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30379

Keywords:

Project, Profile, Student, Pancasila, Creativity, Child.

Abstract

This study aims to analyze the implementation of the Pancasila Student ProfileStrengthening Project (P5) in enhancing the creativity of early childhood learnersat TK Fania Salsabila Barokah. The research employed a qualitative descriptivemethod, with data collected through observations and interviews involving threeteachers. The findings reveal that project-based activities, such as a traditionalcostume fashion show under the theme “I Love Indonesia,” successfullyencouraged children to think creatively, express themselves, and explore newideas. However, the implementation faced several challenges, including limitedtime, a lack of teacher understanding regarding project planning and execution,and inadequate facilities and infrastructure. Project-based learning has proven tobe effective in developing children’s creativity by offering real, interactive, andcontextually relevant learning experiences  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afnita, J. A. U. (2021). Kunci-Kunci

Dalam Pengembangan

Kreativitas Anak Usia Dini.

Raudhatul Athfal: Jurnal

Pendidikan Islam Anak Usia

Dini, 5(1), 75–95.

Bai, Y. (2022). Pronunciation Tutor​

for Deaf Children based on

ASR. In Highlights in Science

Engineering and Technology

CECS​ (Vol. 2022).

Biazus, D. O & Mahtari, S. (2022).

Dampak model

pembelajaran berbasis

proyek (PjBL) terhadapketerampilan berpikir kreatif

siswa sekolah menengah.

Jurnal Internasional

Kompetensi Esensial dalam

Pendidikan , 1 (1), 38-48.

Depdiknas .2003. Undang-undang RI

No.20 tahun 2003.tentang

sistem pendidikan nasional.

Elfeky, AIM, Alharbi, SM, & Ahmed,

ESAH (2022). Pengaruh

pembelajaran berbasis proyek

dalam meningkatkan

kreativitas dan keterampilan

seni di kalangan calon guru

TK. Jurnal Psikologi Sekolah

Positif , 6 (8), 2182-2191.

Fadhila, O., & Rakimahwati, R.

(2020). Limbah daur ulang

dapat meningkatkan kreativitas

anak di taman kanak-kanak.

Jurnal Pendidikan Tambusai,

4(1), 445-452.

Fauziah, E. N., Lena, M. S., Iraqi, H.

S., & Putri, I. (2023). Persepsi

Guru Kelas Terhadap

Implementasi Kurikulum

Merdeka Di Sekolah Dasar.

Jurnal Ilmiah Wahana

Pendidikan, 9(16), 525-532.

Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W.,

Samala, AD, Riyanda, AR, &

Adi, NH (2022). Relevansi

kurikulum merdeka belajar

dengan model pembelajaran

abad 21 dalam perkembangan

era society 5.0. Edukatif:Jurnal Ilmu Pendidikan , 4 (2),

3011-3024.

Monawati, M., & Fauzi, F. (2018).

Hubungan Kreativitas

Mengajar Guru Dengan

Prestasi Belajar Siswa.

Pesona Dasar: Jurnal

Pendidikan Dasar dan

Humaniora, 6(2).Jurnal Ilmu

Pendidikan, 4(2),3011-3024.

Pusitaningtyas, A. (2016). Pengaruh

komunikasi orang tua dan guru

terhadap kreativitas siswa.

Proceedings of the ICECRS,

1(1), v1i1-632.

Saputra, R., Rochmiyati, S., &

Havifah Cahyo Khosiyono, B.

(2023). Perwujudan Keenam

Profil Pelajar Pancasila Dalam

Kegiatan Proyek Penguatan

Profil Pelajar Pancasila

Pembuatan Tempat Pensil

Sederhana Dari Botol Plastik

Bekas. Elementary School:

Jurnal Pendidikan dan

Pembelajaran ke-SD-an,

10(1), 87–98.

Sukma, U., & Desinta, D. R. (2023).

Implementasi Proyek

Penguatan Profil Pelajar

Pancasila Sebagai Upaya

Menguatkan Karakter Peserta

Didik. Jurnal Moral

Kemasyarakatan, 8(2), 12-​28.

Sulistiyaningrum, T., &

Fathurrahman, M. (2023).

Implementasi projek

penguatan profil pelajarpancasila (p5) pada kurikulum

merdeka di SD nasima kota

semarang. Jurnal Profesi

Keguruan, 9(2), 121-128.

Usoh, E. J., Pontoh, S., Kaparang, M.

W., & Kumajas, V. N. (2024).

Implementasi Model

Pembelajaran Berbasis Proyek

dalam Kurikulum Merdeka

untuk Pendidikan Dasar.

Journal of Sociology Research

and Education, 5(1).

Zhianta, A., Fitri, A., Nurhavivah, S.,

Sarini, S., Utami, W. S., &

Harianja, S. I. (2024). PERAN

PENDIDIK DALAM

MENERAPKAN KURIKULUM

MERDEKA PADA TK ISLAM

AL-FALAH JAMBI. Jurnal

Buah Hati, 11(1), 27-40.

Zuhriyah, I. Y., Subandow, M., &

Karyono, H. (2023).

Pelaksanaan proyek

Penguatan Profil Pelajar

Pancasila : Studi di SMA

Negeri 4 Probolinggo. Jurnal

Penelitian Tindakan Kelas Dan

Pengembangan Pembelajaran,

6(2), 319–328.

Downloads

Published

2025-07-16

Most read articles by the same author(s)