STUDI LITERATUR: PERAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMP

Authors

  • Jihan Nabilatus Sholihah Pendidikan IPA FKIP Universitas Jember
  • Rayendra Wahyu Bachtiar Pendidikan IPA FKIP Universitas Jember
  • Firdha Yusmar Pendidikan IPA FKIP Universitas Jember
  • Fauziyatul Iffah Pendidikan IPA FKIP Universitas Jember
  • Sri Wahyuni Pendidikan IPA FKIP Universitas Jember

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28155

Keywords:

Inquiry Learning, Critical Thinking, Science Learning

Abstract

Junior high school students' critical thinking skills need to be possessed and trained to face the 21st century. The increasingly developing era of education is an important aspect to combat the future. However, junior high school science learning is generally still relatively low because the learning approach does not involve students enough. One learning model that is considered effective is inquiry learning. This learning model involves students and encourages them to improve their critical thinking skills. This study aims to examine the role and influence of the inquiry learning model to improve the critical thinking skills of junior high school students. The method used is the Systematic Literature Review (SLR) from Google Scholar. The data search keywords are inquiry learning and critical thinking skills, 20 articles were found and 10 articles will be reviewed with these criteria. The research findings show that the use of the inquiry learning model can improve the thinking skills of junior high school students in science subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, I., Rohmani. L. A, & Putra, A. A. I. A. (2023). Peningkatan berpikir kritis siswa smp dalam pembelajaran IPA melalui model pembelajaran problem based learning. Jurnal Jendela Pendidikan. 3(1), 145-151.

Aiziah, L. N., dan Rosdiana, L. (2022). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa ditinjau dari gender pada materi pencemaran lingkungan. Pendidikan Sains, 10(1), 161-166.

Bakri, A., Mulyono., dan Syahputra, E. (2021). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan beprikir kritis dan karakter siswa kelas vii smp negeri 3 langsa. Paradikma Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 56-64.

Depin., Nurwahdi, H. Sulla. F. Y. & Barella, Y. (2024). Inquiry learning: pengertian, sintaks dan contoh implementasi di kelas. Indonesian Journal on Education and Learning. 1(2), 39-42.

Devi, R. M., Budiarso, A, S., dan Wahyuni, S. (2022). Pengembangan e-lkpd berbasis inkuiri terbimbing untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa smp. Jurnal Eduscience (JES), 9(2), 405-417.

Febrianti, B, T., Ismail, M., Basariah., dan Mustari, M. (2022). Penerapan pembelajaran inquiry based learning dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran PPKn Kelas VIII-D Di SMPN 2 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1791-1796.

Indawati, H., Sarwanto., dan Sukarmin. (2021). Studi literatur pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap kemampuan berpikir kritis ipa smp. Jurnal Pendidikan IPA, 10(2), 99-107.

Mardhatillah, W., dan Nurita. T. (2024) Implementasi model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap keterampilan berpikir kritis siswa SMP. Journal of Science Education, 4(2), 777-780.

Mardhiyah, R. M., Aldriani, S.N.F, Chitta. F. & Zulfikar. M. R. (2021) Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Jurnal Pendidikan, 12(1) , 29-40.

Medrofa, D. S., Harefa, A, R, Telaumbanua. D, & Zega. N. A. (2024). Deskripsi kemampuan berpikir kritis siswa dengan menggunakan model pembelajaran problem based learning. Journal on Education, 6(3), 18105-18112.

Penggabean, F., Simanjuntak. M. P, Florenza. M, Sinaga. L, & Rahmadani, S. (2021). Analisis peran media video pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar ipa smp. Jurnal Pendidikan Pembelajaran Ipa Indonesia (JPPIPAI), 2(1), 7-12.

Rizkika, M., Putra, P. D. A, & Ahmad. N. (2022). Pengembangan E-LKPD berbasis STEM pada materi tekanan zat untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa SMP. Pancasakti Science Education Journal, 7(1), 41-48.

Sarifah, F., dan Nurita, T. (2023). Implementasi model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan kolaborasi siswa. Pendidikan Sains, 11(1), 22-31.

Serina, A., Mulbasari. A. S, & Marhamah. (2024). Kemampuan berpikir kritis siswa melalui model pembelajaran POE (Predict, Observe, Explain) di kelas VII SMPN 44 Palembang. Journal On Teacher Education, 6(1), 1-10.

Triyono., Hasan, S., dan Tolangara, A. (2022). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan video terhadap kemampuan berpikir kritis siswa kelas viii pada materi sistem pernapasan di SMP Negeri 9 Halmahera Utara. Jurnal Bioedukasi, 5(2), 134-141.

Yuliani, M., dan Hidayah. M. (2022). Pengaruh model inkuiri berbasis video pembelajaran terhadap kemampuan berpikir kritis dan kaktifan siswa kelas VII. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 173-183.

Downloads

Published

2025-07-01

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>