PENERAPAN MEDIA INTERAKTIF BERBASIS GAME ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR SISWA SDN KARANGDEMPEL 01
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28530Keywords:
Interactive Media, Snakes and Ladders Game, Learning Concentration.Abstract
This study aims to examine the effect of applying an interactive media based on the snakes and ladders game to improve learning concentration in Grade V at SDN Karangdempel 01. The background of the research stems from low student concentration to the continued use of conventional teaching methods that do not actively engage students. This research employed a quantitative approach using a quasi-experimental method with a pretest-posttest control group design. The sample consisted of 25 students in class VA (experimental group) and 25 students in class VB (control group). Data collection instruments included written tests, observation sheets, and student response questionnaires. The results showed that the implementation of interactive media using the snakes and ladders game significantly improved students’ concentration compared to conventional learning methods. The study concludes that educational games such as snakes and ladders can serve as effective, engaging, and enjoyable learning tools to enhance the quality of teaching and learning processes in elementary schools.Downloads
References
Ahmadi. (2009). Psikologi Umum. Jakarta: Rineka Cipta.
Amalia., Sucipto., & Hilyana. (2022). Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. Educatio, Vol 8 No 4.
Arfandi. (2020). Pemanfaatan Media pembelajaran Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran PAI di Sekolah. Jurnal Edupedia. Vol 5 No 5.
Aulia, H., Ida, E & Itsna. (2022) Pengaruh Media Interaktif Terhadap Hail Belajar Kelas 2 SD Segugus 1 Kecamatan Narmada. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan Vol 7 No 1.
Burhayani., Siti, N., Andi, M., & Yeni, A., Anyan. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Video Untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran. Vol 6 No 2.
Chyquatita, T. (2018). Pengaruh Brain Gym Terhadap Konsentrasi belajar Siswa Kelas XI IPA Dalam Pembelajaran Matematika di SMA XYZ Tangerang. Fakultas Ilmu Pendidikan: Universitas Pelita Harapan. Vol 14 No 1.
Engkosuara. (2012). Administrasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Hamid. (2020). Media Pembelajaran. Jakarta: Yayasan Kita Menulis
Hartini, H. (2019). Peningkatan Kemandirian dan Prestasi belajar IPA Melalui Problem Based Learning Berbantuan Lembar Kerja Siswa. Paedagogie, Vol 14 No 1
Helmanto, F. (2023). Pendampingan Belajar Calistung Dengan Model TGT Berbasis Permainan Monopoli dan Ular Tangga. Vol 1 No 3.
Indrawati. (2019). Efektifitas Teknik Ice Breaking Dalam Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Tambang. Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.
Irfan, R., Muflikhun, K., & Titi, A., (2022). Penerapan Media Ular Tangga Berbantuan Kartu Angka Untuk Meningkatkan dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas II. Jurnal Kualita Pendidikan. Vol 3 No 1.
Isanawati, (2019). Cara Kreatif Dalam Proses Belajar. Surabaya: Jakad Media Publishing.
Jalius. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Khobir. (2021). Upaya Mendidik Anak Melalui Permainan Edukatif. Jakarta: Alfabeta.
Lina, N., Fitri, S., Khansa., & Aisi. (2020). Penerapan Game Ular Tangga Dikenal Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik. JP2SD: Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar. Vol 8 No 2.
Mutia & Ismah. (2018). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Matematika Ditinjau Dari Hasil Belajar. Pendidikan Matematika: Universitas Muhammadiyah Jakarta. Vol 1
Nasywa, N., Rahma., Siti, N., & Syifa., Afwa. (2024). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Materi Operasi Hitung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pedagogik. Vol 12 No 2.
Ningsih, L., Kadek., & Ketut. (2014). Penerapan Konseling Eksistensial Humanistik Dengan Teknik Mediasi Untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Pada Siswa Kelas 3 SMK Negeri Singaraja. Jurnal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling. Vol 2 No 1.
Rahmawati, D., Ibrahim, B., & Pernantah, P. (2022). Penggunaan Model Kooperatif Tipe Talking Stich Dengan Media Crossword Puzzle Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah di SMAN 1 Bangkok Pusako. Jurnal Pendidikan dan Konseling. Vol 4 No1.
Raudah, S., Ahmad, S., & Celia, C. (2024). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Dalam Meningkatkan Keaktifan dan Minat Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar. MARAS: Jurnal Pendidikan Multidisiplin. Vol 2 No 4.
Rila, M., Moh Toharudin., Aldi, R. (2022) Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kata Pada Siswa Kelas 4 SDIT Nurul Hidayah. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS. Vol3No1
Rila, M., Muamar., & Alif, A. (2023). Implementasi Media Puzzle Stick Pada Minat dan Keterampilan Membaca Permulaan Kelas II Sekolah Dasar. Journal On Education. Vol 6 No 1.
Sardiman. (2011). Interaksi Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakasrta: Rineka Cipta.
Sugioyo, M. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Kombinasi. Bandung: Alfabeta.
Suryabrata., Sumadi. (2011). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Tafanao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan. Vol 2 No 2.
Tambunan. (2020). Pengaruh Suasana lingkungan Belajar Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Produktif. Jurnal PenSil: Pendidikan Teknik Sipil. Vol 9 No 3.
Theresia, (2022). Upaya Meningkatkan Konsentrasi Belajar Tematik Menggunakan Model Pembelajaran Example Non Example Kelas V SD Negeri 2 Padang Sidimpuan. Jurnal Jipdas (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar) Vol 2 No 3.
Winangun, M., A. (2020). Media Berbasis Budaya Lokal dalam Pembelajaran IPA SD. Edukasi: Pendidikan Dasar, 1(1), 65-72.
Wulandari, N. (2021). Efektivitas Permainan Ular Tangga sebagai Media Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 9(2), 112–119.
Wulandari., Isna., & Arumningtyas. (2020). Efektifitas Permainan Kartu Sebagai Media Pembelajaran Matematika. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. Vol 11 No 2.
Yuliana, L. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Media Permainan terhadap Keterampilan Sosial Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(3), 211–218.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.