STRATEGI GURU SOSIOLOGI DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SMA DAR EL IMAN ISLAMIC BOARDING SCHOOL PADANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32133Keywords:
Learning Motivation, Learning Strategies, Sociology Teacher, Problem- Based Learning, Inquiry-Based Learning.Abstract
This study is motivated by the low learning motivation among students at SMA Dar El Iman Islamic Boarding School Padang. The objectives of this research are to describe 1) the strategies employed by Sociology teachers to enhance students' learning motivation 2) the implementation of these strategies and 3) the obstacles faced by Sociology teachers in improving student motivation. The theoretical framework of this study is based on constructivist theory, and the research employs a qualitative descriptive approach. Data collection methods include observation, interviews, and document studies, with a total of eight informants consisting of Sociology teachers, students, and the school principal. Data analysis follows the Miles and Huberman (1992: 20) technique, with individuals serving as the unit of analysis.The findings indicate that the teachers apply learning strategies and methods using Problem-Based Learning (PBL) and Inquiry-Based Learning approaches, creating an active and enjoyable learning environment that prevents student boredom. Additionally, the use of learning media such as educational videos and game quizzes through the Quizizz website enhances student enthusiasm and motivation. However, challenges identified include the lack of digital learning tools like projectors and insufficient textbooks.Downloads
References
pembelajaran serta
membangkitkan semangat belajar
yang lebih tinggi.
Video Pembelajaran
membantu siswa memahami
konsep-konsep abstrak dalam
mata pelajaran Sosiologi dengan
lebih konkret melalui visualisasi
yang menarik. Penggunaan Quiziz
sebagai media game Quiz
memberikan pengalaman belajar
yang menyenangkan, kompetitif,
dan mendorong siswa untuk aktif
menjawab pertanyaan serta
merefleksikan pemahaman mereka
terhadap materi yang telah
dipelajari.
Dengan penerapan strategi-
strategi tersebut, guru Sosiologi
berhasil menciptakan proses
pembelajaran yang lebih aktif,
menyenangkan, dan memotivasi
siswa untuk belajar secara mandiri
maupun kelompok. Hal ini
menunjukkan bahwa pemanfaatan
teknologi dan media pembelajaran
merupakan langkah yang efektif
dalam meningkatkan motivasi
belajar siswa pada mata pelajaran
Sosiologi di SMA Dar El Iman
Islamic Boarding School Padang
pada kelas X.
DAFTAR PUSTAKA
Buku :
Afrizal. 2016. Buku Metode Penelitian
Kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.
Jurnal :
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011).
Pengaruh Motivasi Belajar Siswa
Terhadap Prestasi Belajar IPA Di
Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian
Pendidikan, 12(1), 81–86.
Hutabarat, H., Elindra, R., & Harahap,
M. S. (2022). Analisis Penerapan
Kurikulum Merdeka Belajar Di
Sma Negeri Sekota
Padangsidimpuan. Jurnal
MathEdu (Mathematic Education
Journal), 5(3), 58–69.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat,
S., & Dewi, R. S. (2022).
Pengertian Pendidikan. Jurnal
Pendidikan Dan Konseling, 4(6),
7911–7915.
Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya
Strategi Pembelajaran Yang
Tepat Bagi Siswa. Jurnal Serunai
Administrasi Pendidikan, 10(2),
32–37.
Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B.
(2018). Tipe Penelitian Deskripsi
Dalam Ilmu Komunikasi. Diakom :
Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2),
83–90. https:
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.