STRATEGI GURU SOSIOLOGI DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SMA DAR EL IMAN ISLAMIC BOARDING SCHOOL PADANG

Authors

  • Armansyah Universitas PGRI Sumatra Barat
  • Buchari Nurdin Universitas PGRI Sumatra Barat
  • Erningsih Universitas PGRI Sumatra Barat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32133

Keywords:

Learning Motivation, Learning Strategies, Sociology Teacher, Problem- Based Learning, Inquiry-Based Learning.

Abstract

This study is motivated by the low learning motivation among students at SMA Dar El Iman Islamic Boarding School Padang. The objectives of this research are to describe 1) the strategies employed by Sociology teachers to enhance students' learning motivation 2) the implementation of these strategies and 3) the obstacles faced by Sociology teachers in improving student motivation. The theoretical framework of this study is based on constructivist theory, and the research employs a qualitative descriptive approach. Data collection methods include observation, interviews, and document studies, with a total of eight informants consisting of Sociology teachers, students, and the school principal. Data analysis follows the Miles and Huberman (1992: 20) technique, with individuals serving as the unit of analysis.The findings indicate that the teachers apply learning strategies and methods using Problem-Based Learning (PBL) and Inquiry-Based Learning approaches, creating an active and enjoyable learning environment that prevents student boredom. Additionally, the use of learning media such as educational videos and game quizzes through the Quizizz website enhances student enthusiasm and motivation. However, challenges identified include the lack of digital learning tools like projectors and insufficient textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

pembelajaran serta

membangkitkan semangat belajar

yang lebih tinggi.

Video Pembelajaran

membantu siswa memahami

konsep-konsep abstrak dalam

mata pelajaran Sosiologi dengan

lebih konkret melalui visualisasi

yang menarik. Penggunaan Quiziz

sebagai media game Quiz

memberikan pengalaman belajar

yang menyenangkan, kompetitif,

dan mendorong siswa untuk aktif

menjawab pertanyaan serta

merefleksikan pemahaman mereka

terhadap materi yang telah

dipelajari.

Dengan penerapan strategi-

strategi tersebut, guru Sosiologi

berhasil menciptakan proses

pembelajaran yang lebih aktif,

menyenangkan, dan memotivasi

siswa untuk belajar secara mandiri

maupun kelompok. Hal ini

menunjukkan bahwa pemanfaatan

teknologi dan media pembelajaran

merupakan langkah yang efektif

dalam meningkatkan motivasi

belajar siswa pada mata pelajaran

Sosiologi di SMA Dar El Iman

Islamic Boarding School Padang

pada kelas X.

DAFTAR PUSTAKA

Buku :

Afrizal. 2016. Buku Metode Penelitian

Kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.

Jurnal :

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011).

Pengaruh Motivasi Belajar Siswa

Terhadap Prestasi Belajar IPA Di

Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian

Pendidikan, 12(1), 81–86.

Hutabarat, H., Elindra, R., & Harahap,

M. S. (2022). Analisis Penerapan

Kurikulum Merdeka Belajar Di

Sma Negeri Sekota

Padangsidimpuan. Jurnal

MathEdu (Mathematic Education

Journal), 5(3), 58–69.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat,

S., & Dewi, R. S. (2022).

Pengertian Pendidikan. Jurnal

Pendidikan Dan Konseling, 4(6),

7911–7915.

Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya

Strategi Pembelajaran Yang

Tepat Bagi Siswa. Jurnal Serunai

Administrasi Pendidikan, 10(2),

32–37.

Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B.

(2018). Tipe Penelitian Deskripsi

Dalam Ilmu Komunikasi. Diakom :

Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2),

83–90. https:

Downloads

Published

2025-08-11