ANALISIS PERAN GURU DALAM MEMBENTUK KARAKTER DISIPLIN MELALUI MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA PADA SISWA SDN KEBON JERUK 06 PAGI

Authors

  • Widia Istikomah Universitas Esa Unggul
  • Nurul Febrianti Universitas Esa Unggul

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.32242

Keywords:

teacher, disciplinary character, pancasila education, teacher’s role

Abstract

This research aims to determine the role of teachers in forming students disciplinary character trough the Pancasila Education subject for students at SDN Kebon Jeruk 06 Pagi, and wants to know the factors inhibiting teachers in the process of forming students disciplinary character. The research method used was descriptive qualitative. The data collection techniques used were observation, interviews and documentation. The research results obtained are the role of the teacher as : (1) The teacher as a role model, by providing good concrete examples to students. (2) The teacher as an inspiration, by exploring students interests and talents and providing ideas and opportunities for students to be able to develop their interests and talents. (3) Teachers as motivators, by providing encouragement to students regarding positive things and the consequences of negative things they do and students knowing the consequences (4) Teachers as facilitators, by providing the equipment students need in the learning process and the continuity of character education at school, and the role model of the teacher is realized through the value of a positive attitude towards Pancasila Education subjects. The challenges and obstacles’ disciplinary character are students’ lack of understanding and lack of consistency regarding school regulations as well as family and environmental factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A., & Fahmi, Z. (2022). Peran Guru Sebagai Motivator Dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Siswa. 8523.

Amelia, N., & Dafit, F. (2023). Strategi Guru dalam Menanamkan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. 7(1), 142–149. https://doi.org/10.23887/jipp.v7i1.59956

Bana, M., Bahtiar, R. S., & Nuryasana, E. (2023). Media Dongeng Berbasis Audio Visual Dalam Peningkatan Karakter Disiplin Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(9), 7515–7524. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/2438

Daryanes, F., Zulaini, E., Putri, I., Syamsurizal, M., Widiyawati, S., & Amalina, S. (2022). Analisis Pendidikan Karakter Melalui Pendekatan Agama Di Era Modernisasi Desa Langgam Kabupaten Pelalawan, Riau. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(1), 15–26. https://doi.org/10.21831/jpka.v13i1.47013

Emzir. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif.

Fadhillah, R. (2021). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Disiplin Siswa di MIN 22 Aceh Besar.

Fasza, D. F., & Purwati, P. D. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Kegiatan Pembelajaran Pada Peserta Didik di Kelas Rendah. 1(2), 96–101.

Febrianti, N., & Hasiba, C. (2019). Peran Guru Kelas Dalam Penanaman Nilai Karakter Toleransi Siswa Kelas IV Di Sekolah Dasar Negeri Kembangan Utara 05 Pagi. Dinamika PPKn Sekolah Dasar, 1(1), 1–13.

Fitriyani, W., & Heryadi, Y. (2024). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter. 7(2), 115–122.

Gustina, N., Salihatin, I., Wibisono, A. P., & Halim, A. (2022). Ekstrakulikuler MArching Band Sebagai Salah Satu Sarana. Snipmd V.

Hidayati, A. N. (2022). Pentingnya Kompetensi dan Profesionalisme Guru dalam Pembentukan Karakter Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Profesi Keguruan, 5(1), 15–22.

Ikhsan, M. K. N., & Febrianti, N. (2020). Peran Guru Kelas Dalam Memotivasi Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu di SDN Kapuk 15 Pagi. 392–399.

Illahi, N. (2020). Peranan Guru Profesional Dalam Peningkatan Prestasi Siswa Dan Mutu Pendidikan Di Era Milenial. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.94

Jazilurrahman, Toyyibah, M., & Fajri, Z. (2023). Peran guru dalam membentuk sikap disiplin belajar siswa di madrasah ibtidaiyah (mi) badrul maula 1 1. 8(April), 53–64.

Khairiah. (2021). Mengenal Karakteristik Pemustaka Usia Sekolah Dasar Guna Membangun Hubungan Interpersonal dengan Pustakawan.

Khakiim, U. (2020). Guru Sebagai Role Model Individu Berkarakter Bagi Peserta Didik Untuk Mendukung Keberhasilan Pelaksanaan Pendidikan Karakter. LinguA-LiterA, 3(2), 217–230.

Kristiyanti, M. (2023). Metode Penelitian.

Kusumayanti, N. P., & Jiwandono, I. S. (2021). Analisis Strategi Guru Dalam Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Pada Siswa Kelas IV SDN 16 Cakranegara. 21(1), 103–118.

Lestari, I., & Handayani, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Khususnya SMA / SMK di Zaman Serba Digital. 2, 101–109.

Lukman, L., Rois, M., & Sarkosih, B. (2024). Impelemntasi Pendidikan Dalam Memperkokoh Tingkah Laku Peserta Didik di MA Swasta Muslimin Cikondang Kecamatan Bojongpicung Kabupaten Cianjur. 14(1), 27–38.

Manurung, A. S., Halim, A., & Rosyid, A. (2023). Pemberdayaan Keterampilan Guru Melalui Pembelajaran Problem. 4(1), 500–508.

Maryam. (2022). Pembentukan Karakter Disiplin Siswa di MI Sidaurip 02 Gandrungmangu Cilacap.

Mawa, H. A., Lawe, Y. U., & Mawa, G. (2024). Peran Guru Kelas Dalam Melaksanakan Pembelajaran Sesuai Kebutuhan Siswa Pada Kelas IV Implementasi Kampus Mengajar Angkatan 7 Di SDK Gero. 4, 1–15.

Mubin, M. S. (2020). Pendidikan Karakter Menurut Ibnu Miskawaih Dan Implementasinya Terhadap Pembelajaran Masa Pandemi. Jurnal Reforma, 9(2), 114. https://doi.org/10.30736/rf.v9i2.319

Munaamah, M., Masitoh, S., & Setyowati, S. (2021). Peran Guru dalam Optimasi Perkembangan Sikap Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 355. https://doi.org/10.23887/paud.v9i3.38329

Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif.

Nurasia, Syarifahhuriyah, & Rosdiana. (2023). Etika Kepribadian dan Kode Etik Guru Dalam Pembelajaran di Sekolah. 1(2020), 19–22.

Pratiwi, R., & Trisiana, A. (2020). Pentingnya Peran Guru PKn dalam Membangun Moral Anak Bangsa. EduBase : Journal of Basic Education, 4(1), 22–28.

Puspita, E. D. (2022). Pendidikan guru madrasah ibtidaiyah fakultas tarbiyah dan ilmu keguruan institut agama islam negeri salatiga 2022.

Putri, M. F. J. L., Sagala, C. M., Sasmita, S. K., & Tajudin. (2024). Peran Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Penanaman Karakter Sosial Peserta Didik. 2, 216–224.

Radhiyah, I. (2023). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Pendidikan Agama Islam di SMAN 01 Kecamatan Kapur IX , Kabupaten Lima Puluh Kota. 1(1), 14–22.

Rahmayati, G. T., & Prasetiyo, Y. C. (2022). Strategi Dalam Menjaga Keabsahan Data Pada Penelitian Kualitatif. 1, 54–64.

Romadhon, K., Maemonah, Malahati, F., Atin, S., Irfan, & Nurjanna, U. A. (2023). Pandangan eksistensialisme terhadap pendidikan karakter kedisiplinan dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 13(1), 19–27. https://doi.org/10.21067/jip.v13i1.7725

Salim, S. (2022). Pendidikan Pancasila di Kurikulum Merdeka. Kompas.Id. https://www.kompas.id/baca/artikel-opini/2022/02/21/pendidikan-pancasila-di-kurikulum-merdeka

Salmia, Wulandari, A. S., Amalia, R., & Rahmiarni. (2024). Pendidikan Karakter di Siswa Sekolah Dasar. 2(01).

Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7158–7163. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2106/1857

Santika, W. E. (2020). Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Daring. Indonesian Values and Character Education Journal, 3(1), 8–19.

Sidiq, F., & Darkam, D. (2022). Analisis Pendidikan Karakter Disiplin Kelas V Sd Negeri 2 Sembawa. Jurnal Lensa Pendas, 6(2), 9–18. https://doi.org/10.33222/jlp.v6i2.1704

Sman, D. I., & Kabupaten, S. (2023). Peran guru pendidikan agama islam dalam menanggulangi penyimpangan moral siswa di sman 1 sukomoro kabupaten magetan.

Sobri, M., Widodo, A., & Sutisna, D. (2019). Pembentukan karakter disiplin siswa melalui kultur sekolah. 6(1), 61–71.

Sugiyono. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Sulistriani, S., Santoso, J., & Oktaviani, S. (2021). Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 1(2), 57–68. https://doi.org/10.52657/jouese.v1i2.1517

Suparlan, S. (2022). Membentuk karakter yang kokoh melalui pendidikan hati. Humanika, 22(1), 77–90. https://doi.org/10.21831/hum.v22i1.49082

Susanto, R., Sofyan, H., Rozali, Y. A., Nisa, M. A., Umri, C. A., Nurlinda, B. D., Oktafiani, O., & Lestari, T. H. (2020). Pemberdayaan Kompetensi Pedagogik Berbasis Kemampuan Reflektif Untuk Peningkatan Kualitas Interaksi Pembelajaran di SDN Duri Kepa 03. International Journal of Community Service Learning, 4(2), 125–138. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i2.25657

Syofyan, H., Susanto, R., Setiyati, R., Vebryanti, V., Ramadhanti, D., Mentari, I., Ratih, R., Dwiyanti, K., Oktavia, H., & Tesaniloka, M. (2020). Peningkatan Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Melalui Pemberdayaan Kompetensi Sosial dan Kepribadian Guru. International Journal of Community Service Learning, 4(4), 338–346. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i4.29840

Tusshofiyya, N. L., Unafisah, T., Tiarawan, S. H., & Febrianti, N. (2022). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran ppkn untuk membentuk karakter siswa di sd negeri joglo 01. 376–382.

Wahyuningrum, S., Hardiyanti, R. P., Octaveny, L., Pardede, E., Putri, R. R., & Mujazi. (2020). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. 367–374.

Downloads

Published

2025-09-01