PENGEMBANGAN MEDIA GAMBAR KOMIK CERITA RAKYAT “BARU KLINTHING’’ DALAM MENANAMKAN LITERASI BUDAYA SISWA KELAS I SDN KLEPU 01 KABUPATEN SEMARANG

Authors

  • yovita rahmadya rehandini Universitas PGRI Semarang
  • Husni Wakhyudin Universitas PGRI Semarang
  • Ikha Listyarini Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35013

Keywords:

Comic Media, Cultural Literacy, SDN Klepu 01

Abstract

This research is motivated by the low interest of elementary school students in cultural literacy learning due to the limited availability of interesting learning media. At SDN Klepu 01, teachers still rely on long textbooks that are less suited to student characteristics. This research aims to develop the “Baru Klinthing” folklore comic media as an innovative means to instill cultural literacy in first grade students. The method used is Research and Development with the ADDIE model which includes the stages of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The research subjects consisted of material experts, media experts, first grade teachers, and 28 students of SDN Klepu 01. Data were collected through validation sheets, questionnaires, and field trials, then analyzed descriptively quantitatively and qualitatively. The results showed that the comic media obtained validation from material experts of 97.5% and media experts of 92.5% (both very valid). Teacher responses reached 100% (very good) and students 91.43% (practical). Comics were considered interesting, easy to use, and effective in helping the understanding of cultural values. Thus, the comic media "Baru Klinthing" is declared valid, appropriate, and well-received by teachers and students, and is effective in increasing reading interest and cultural literacy of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Faddhillah, O. N. (2024). Pengembangan Media Komik Berbasis Budaya Lokal untuk Meningkatkan Literasi Budaya Siswa Kelas 5 Madrasah Ibtidaiyah Negeri 7 Prambon Nganjuk pada Mata Pelajaran IPAS.

Febriyandani, R., & Kowiyah, K. (2021). Pengembangan media komik dalam pembelajaran matematika materi pecahan kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(2), 323–330.

Gogahu, D. G. S., & Prasetyo, T. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis e-bookstory untuk meningkatkan literasi membaca siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1004–1015.

Hidayah, N., Intiana, S. R. H., Erfan, M., & Zain, M. I. (2024). Pengembangan Komik Cerita Rakyat Berbasis Kearifan Lokal Suku Mbojo pada Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Sains, Geologi, Dan Geofisika (GeoScienceEd Journal), 5(4), 779–789.

Kartika, M. Y., Ardhyantama, V., & Tisngati, U. (2023). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Pemahaman Anak tentang Mitigasi Bencana. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(1), 76–86.

Mirnawati, M. (2020). Penggunaan media gambar dalam pembelajaran untuk meningkatkan minat baca siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 98–112.

Nilantira, J., & Rukmi, A. S. (2019). Pengembangan Komik Cerita Rakyat untuk Keterampilan Menulis Cerita Fiksi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(7).

Nurlina, N., Maharani, S. D., & Yosef, Y. (2024). Rancangan pengembangan media komik berbasis budaya lahat dengan menggunakan aplikasi Canva untuk pembelajaran di kelas II sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(4), 1353–1363.

Ulkhairo, N. (2023). Pengembangan komik cerita rakyat sebagai penunjang Gerakan literasi sekolah pada siswa SDN 2 Tanjung.

Wakhyudin, H., & Permatasari, R. R. N. (2017). Pengembangan Media Komik Misugi Anaya Pembelajaran IPA Kelas III Materi Sumber Energi dan Kegunaannya. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 2(2), 98–103.

Winata, A. S., Iriansyah, H. S., & Oktaviana, E. (2020). Pengembangan Media Komik Gambar Grafis pada Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Materi Hak dan Kewajiban Masyarakat. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, 458–467.

Downloads

Published

2025-11-12