Main Article Content

Abstract

Abstract
This paper presents the findings from a pretest-posttest experimental  control group design conducted to analyze the influence of methaphorical thinking approach, school cluster, and prior mathematics ability on students’ mathematical communication abilities and self efficacy. The subyect of the study are 237  seventh grade students from three yunior high schools of different cluster. The instruments of the study are mathematical communication test, and a set of self efficacy scale. The data were analyzed  by using  two path ANOVA and Scheffe test. The study found that methaphorical thinking approach performs the best influence compare to school cluster, and prior mathematics ability level on attaining students’ mathematical communication ability, and self efficacy. Moreover, there are no interaction between teaching approach and school cluster  and  prior mathematics level on improving students’ mathematical communication abilities, and self efficacy as well.
 
 
Abstrak
Makalah ini melaporkan temuan suatu eksperimen berdisain pretes-postes kelompok kontrol dan berutujuan menganalisis peranan pendekatan methaphorical thinking, kluster sekolah, dan kemampuan awal matematika siswa terhadap pencapaian kemampuan komunikasi matematik dan kepercayaan diri siswa. Subyek penelitian ini adalah sebanyak 237 siswa kelas VII dari tiga SMP masing-masing dari kluster tinggi, sedang dan rendah. Instrumen penelitian ini adalah seperangkat tes komunikasi matematik dan seperangkat skala kepercayaan diri. Data dianalisis dengan menggunakan ANOVA dua jalur, dan uji Scheffe. Studi menemukan bahwa pendekatan methaphorical thinking memberikan peran terbesar dibandingkan dengan peran kluster sekolah dan kemampuan awal matematika terhadap pencapaian kemampuan komunikasi matematik dan kepercayaan diri siswa. Studi menemukan pula  tidak terdapat interaksi antara pembelajaran dan kulster sekolah dan antara pembelajaran dan kemampuan awal matematika siswa terhadap kemampuan komunikasi matematik dan kepercayaan diri siswa.
 
 

Keywords

methaphorical thinking approach mathematical communication self efficacy

Article Details

How to Cite
Hendriana, H. (2020). Pembelajaran Matematika Humanis dengan Methaphorical Thinking untuk Meningkatkan Kreatifitas Matematika dan Kepercayaan Diri Siswa. Pasundan Journal of Mathematics Education : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1). https://doi.org/10.23969/pjme.v1i1.2362

References

Read More

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.