ANALISIS KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH MATA PELAJARAN IPA DI SD

Authors

  • Rianingsih Putri Lassari Universitas Negeri Jakarta
  • Linda Zakiah Universitas Negeri Jakarta
  • M. Syarif Sumantri

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13238

Keywords:

Critical Thinking, Problem based Learning, Science Learning

Abstract

Critical thinking skills are the ability to solve problems and make decisions when facing a problem. Critical thinking skills can consist of the ability to analyze, interpret, evaluate, summarize, and synthesize various information to prevent negative impacts from occurring. The purpose of this study was to describe and identify students' critical thinking skills. The method used in this research is descriptive quantitative method. Data were collected through survey techniques in the form of questionnaires using test instruments. The results of this study are the average level of students' critical thinking skills at 54.75%. One of the efforts to improve students' critical thinking skills is to apply a problem-based learning model. This is in line with the purpose of science learning, which is to develop student’s' thinking skills in the learning process so that they can apply natural science concepts in their daily activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amanda, S., Muharrami, L. K., Rosidi, I., & Ahied, M. (2018). Peningkatakan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPA Menggunakan Model

Pembelajaran Berbasis Masalah Yang Berbasis SETS. Natural Science Education

Research, 1(1), 57–64.

Ariani, R. F. (2020). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SD PADA

MUATAN IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(3), 422–432.

Darsani, L. (2019). Penerapan Model PembelajaranBerbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. 2(3), 377–385.

Fristadi, R., & Bharata, H. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Problem Based Learning.

Hardini, S. D., & Alberida, H. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN ARGUMENTASI PESERTA. 17(1).

Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan

Mixed Method) (hlm. 40–41). Hidayatul Quran.

Hidayanti, D., & As’ari, A. R. (2016). ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMP KELAS IX PADA MATERI KESEBANGUNAN.

Jamaluddin, J., Jufri, A. W., Muhlis, M., & Bachtiar, I. (2020). Pengembangan Instrumen Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Pijar Mipa, 15(1), 13–19.

Linda Zakiah. (2021). PENGEMBANGAN INSTRUMEN KETERAMPILAN BERPIKIR

KRITIS PADA PEMBELAJARAN PPKN SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(02), 272–281.

Maulidah, E. (2021). Keterampilan 4C Dalam Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 52–68.

Nababan, S. A. (2020). ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING.Genta Mulia, 11(1), 6–12.

Nadhiroh, S., & Anshori, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam

Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 56–68.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.

Ningsih, E. M., Efendi, N., & Sartika, S. B. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA DALAM MATA PELAJARAN IPA. DIKSAINS: Jurnal Ilmiah

Pendidikan Sains, 3(1), 1–6.

Nurkholis, N. (2013). PENDIDIKAN DALAM UPAYA MEMAJUKAN TEKNOLOGI.

Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44.

Susilawati, E., Agustinasari, A., Samsudin, A., & Siahaan, P. (2020). Analisis Tingkat

Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan

Fisika dan Teknologi, 6(1), 11–16

Downloads

Published

2024-04-09

Most read articles by the same author(s)