MEMBANGUN KEBERAGAMAN DI SEKOLAH INKLUSI MELALUI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL

Authors

  • Siti Nurkholifah Universitas Negeri Jakarta
  • Linda Zakiah Universitas Negeri Jakarta
  • Jasmine Adiesty Universitas Negeri Jakarta
  • Abdillah Aziz Universitas Negeri Jakarta
  • Indra Jaya Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13453

Abstract

Multicultural education plays a vital role in Indonesia., a country with a lot of diversity. Multicultural education emerged with the aim of fighting discrimination, prejudice, or conflict due to misunderstanding or intolerance towards differences. The research aims to explore how multicultural education contributes to the development of diversity in inclusive schools. A literature study methodology is used in this study with secondary data in the form of books, articles, journals, and other documents as research sources. The results are prepared using the principle of simplicity in order to facilitate the reader's comprehension. This research shows that in an inclusive school environment, multicultural education plays a crucial role in building awareness, appreciation, and tolerance for student diversity. By strengthening students' characters and creating an inclusive learning environment, multicultural education can help overcome stereotypes, prejudices, and intercultural conflicts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdin, M., & Tuharea, J. (2023). Pendidikan Multikultural: Membangun Kesatuan Dalam Keanekaragaman. Jurnal Kewarganegaraan, 7(1), 1148– 1153.

Alberth Supriyanto Manurung, Arifin Maskum, N. Nurhasanah. (2022). Implementasi Pendidikan Multikultural. Sanseda, 2(November), 132–139.

Anggraeni, M., Alya Febriyani, S., Wahyuningsih, Y., & Rustini, T. (2022). Pengembangan Sikap Toleransi Siswa Sekolah Dasar Pada Keberagaman Di Indonesia. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 7(1), 16–24. https://doi.org/10.22437/gentala. v7i1.15694

Arfa, A. M., & Lasaiba, M. A. (2022). Pendidikan Multikultural dan Implementasinya di Dunia Pendidikan. Geoforum, 1(2), 36– 49. https://doi.org/10.30598/geoforu mvol1iss2pp36-49

Arif, R. (2022). Toleransi antarumat beragama di Papua. Jejak Pustaka.

Arifudin, O. (2022). Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Membina Karakter Peserta Didik. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 829–837. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Asror, M. (2022). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Mengembangkan Sikap Toleransi Santri Di Pondok Pesantren. Mindset: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1, 42–53. https://doi.org/10.58561/mindset. v1i1.26

B. Dole, F., Wahjoedi, W., & Degeng, N. (2020). Kesulitan Guru Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Pembelajaran IPS Berorientasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Belantika Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.47213/bp.v3i1. 81

Dian Nastiti. (2020). PENANAMAN KARAKTER TOLERANSI DAN PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI SEKOLAH DALAM MENGAHADAPI KERAGAMAN BUDAYA, RAS, DAN AGAMA . Journal Fascho in Education Conference-Proceedings, 1(1 SE-Articles).

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33– 54. https://doi.org/10.21831/hum.v21 i1.38075

Hardi, E., & Mudjiran. (2022). Diversitas Sosiokultural Dalam Wujud Pendidikan Multikultural, Gender dan Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 8931–8942.

Huda, M. M., Maftuh, B., & William, N. (2023). Urgensi Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar Sebagai Upaya Pencegahan Konflik Sosial Sejak Dini. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 1015–1022. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2. 5576

Jamaludin, G. M., Maksum, A., Nurhasanah, N., Majalengka, U., Jakarta, U. N., & Jakarta, U. N. (2022). Menanamkan karakter toleransi di sekolah dasar inklusi

melalui pendidikan multikultural.

Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 4, 13–19.

Ningsih, I. W., Mayasari, A., & Ruswandi, U. (2022). Konsep Pendidikan Multikultural di Indonesia. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, 6(1), 1083–1091.

Nugraha, D., Ruswandi, U., Erihadiana, M., Uin, S., Gunung, D., & Bandung, J. A. H. (2020). URGENSI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI INDONESIA. 140–149.

Nur Latifah, Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42–51. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2 .15051

Nurhayati, I., & Agustina, L. (2020). Masyarakat Multikultural: Konsepsi, Ciri dan Faktor Pembentuknya. Akademika, 14(01).

Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705. https://doi.org/10.31004/obsesi.v 5i2.972

Prasetyo, D., Marzuki, & Riyanti, D. (2019). PENTINGNYA PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI KETELADANAN GURU Danang Prasetyo  , Marzuki, Dwi Riyanti. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 4(1).

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, S. R. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 7911–7915.

Putri, F. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Pembelajaran PKn sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5.

Ramadani, R., Putri, D. A., Harnum, S. S., & Siregar, R. W. (2024). PEMAHAMAN TERHADAP DISKRIMINASI AGAMA DAN SOSIAL DI INDONESIA. JMA, 2(1), 465–477.

Ridwan, M., AM, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i 1.427

Salsabila, H., Raspati, M. I., Annisa, F. Y., Andini, D. W., & Praheto, B. E. (2021). METODE SARISWARA SEBAGAI AKOMODASI KEBERAGAMAN SISWA DI KELAS INKLUSIF. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke- SD-An, 7(2). https://doi.org/10.30738/trihayu.v 7i2.9166

Santi, M., & Ari Nugrahanta, G. (2023). PENGEMBANGAN KARAKTER RASA KEADILAN BERBASIS PERMAINAN TRADISIONAL UNTUK ANAK USIA 7-9 TAHUN. Holistika Jurnal Ilmiah PGSD, 7(1), 7–17.

Sidiq, M., Ulum, N., & Fikri, R. M. (2023). Upaya Pemenuhan Hak dalam Bidang Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus: Studi Deskriptif di SMP Inklusi Taman Pendidikan dan Asuhan atau TPA Kabupaten Jember. Fj, 3(1), 50–65.

Syarif, I., & Abuamar Ratuloly, M. (2020). Penanaman Nilai Kearifan Lokal pada Peserta Didik Melalui Pendidikan Multikultular. Heritage, 1(2), 185– 197. https://doi.org/10.35719/hrtg.v1i2 .13

Tanjung, R., Supriani, Y., Arifudin, O., & Ulfah, U. (2022). Manajemen Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi pada Lembaga Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.54371/jiip.v5i1. 419

Tsalisa, H. H. (2024). Peran Pendidikan dalam Meningkatkan Rasa Toleransi Beragama di Kalangan Siswa Sekolah Dasar. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(1), 39–49.

Widiatmaka, P., Hidayat, M. Y., Yapandi, & Rahnang. (2022). Pendidikan Multikultural dan Pembangunan Karakter Toleransi. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 09(02), 119–133.

Wika Alzana, A., & Harmawati, Y. (2021). Pendidikan Pancasila sebagai pendidikan multikultural. Citizenship: Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(1), 51–57. https://doi.org/10.25273/citizensh ip.v9i1.2370

Yusri, A. Z. dan D. (2020). MENGHASILKAN GENERASI MUDA YANG MAMPU MENGHADAPI PERBEDAAN MELALUI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820.

Zamathoriq, D. (2021). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM MEMBENTUK KARAKTER PESERTA DIDIK. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4). https://doi.org/10.36312/jime.v7i4 .2396

Downloads

Published

2024-05-01

Most read articles by the same author(s)