ANALISIS PENERAPAN MEDIA AUGMENTED REALITY TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPAS SISWA KELAS V SD

Authors

  • Waluyo Hadi Universitas Negeri Jakarta
  • Yofita Sari Universitas Negeri Jakarta
  • Hasbiya Miftahul Jannah Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13635

Keywords:

augmented reality, learning outcomes, IPAS

Abstract

The aim of this research is to analyze the use of Augmented Reality in science and science subjects to improve the learning outcomes of fifth grade elementary school students. The research method used is library research or what is usually called library research, which is a comparison of theories that previously existed in the research literature. The literature used consists of research findings or studies published in scientific articles. All articles used are sourced from the Google Scholar data literacy search engine. The results of this research show that the use of Augmented Reality is very effective as an innovative learning medium for science material, especially science subjects for class V elementary school. Where science lessons which are only abstract can be helped with augmented reality, so that the material can be conveyed using concrete media. Augmented Reality can make science teaching more interactive and interesting, and help students understand difficult science concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acesta, A., & Nurmaylany, M. (2018). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AUGMENTED REALITY TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Didaktik : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 346–352.

Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.

Choirunnisa, Z. (2023). Penerapan Media Interaktif Berbatuan Asembler Edu, Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas IV SDIT Al Hikmah Kata kunci. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 8958–8967. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Dewi, K., & Sahrina, A. (2021). Urgensi Augmented Reality Sebagai Media Inovasi Pembelajaran Dalam Melestarikan Kebudayaan. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10), 1077–1089.

Faiza, M. N., Yani, M. T., & Suprijono, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran IPS Berbasis Augmented Reality untuk Meningkatkan Kompetensi Pengetahuan Siswa. Jurnal Basicedu, 6(5), 8686–8694. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3901

Hayati, A. D. (2022). Penerapan Aplikasi Assemblr Edu Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar , 7(1), 633–651.

Kristiawati, Nisa, F. A., Anis, M. Y., & Sarasti, H. S. N. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING BERBANTU MEDIA AUGMENTED REALITY UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SDN 2 BEJIARUM. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 3182–3194.

Kurniasari, A. M., & Suryanti. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA ARUBAWA (AUGMENTED REALITY PERUBAHAN WUJUD BENDA) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 440–453.

Madhakomala, Aisyah, , Layli, Rizqiqa, F. N., Putri, F. D., & Nulhaq, S. (2022). KURIKULUM MERDEKA DALAM PERSPEKTIF PEMIKIRAN PENDIDIKAN PAULO FREIRE. At-Ta`lim : Jurnal Pendidikan, 8(2), 162–172.

Marinda, L. (2020). TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF JEAN PIAGET DAN PROBLEMATIKANYA PADA ANAK USIA SEKOLAH DASAR. AN-NISA’ : Jurnal Kajian Perempuan& Keislaman, 13(1), 116–152.

Mayasari, A., Asrizal, & Festiyed. (2022). META ANALISIS PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN ELEKTRONIK TERHADAP HASIL BELAJAR DAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA. ORBITA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 8(1), 10–14.

Nikmah, A. K., & Suryanti. (2018). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PUZZLE SUMBER ENERGI (PUBER EGI) TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI KRIAN 3 SIDOARJO. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(8), 1448–1457.

Ningrum, D. kartika, Utomo, E., Marini, A., & Setiawan, B. (2022). Media Komik Elektronik Terintegrasi Augmented Reality dalam Pembelajaran Sistem Peredaran Darah Manusia di Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 6(1), 1297–1310.

Nirwanto, B. G., Murtono, & Fathurrohman, I. (2021). Media Puzzle Berbantu Augmented Reality pada Muatan Pelajaran IPA Tema Ekosistem A R T I C L E I N F O. Jurnal Edutech Undiksha, 9(2), 275–283. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/index

Novianti, D. W., & Nisa, F. A. (2023). PEMANFAATAN MEDIA 3D ASSEMBLR STUDIO UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS SISWA KELAS V SD. Prosiding Dewantara Seminar Nasional Pendidikan , 2(01).

Oktaviani, P., & Isdaryanti, B. (2023). Learning Media for Sound Picture Cards Based on E-Flashcard Quizlet Content for Elementary School IPAS Lessons. Journal of Education Technology, 7(4), 742–751. https://doi.org/10.23887/jet.v7i4.69680

Puspitasari, A. D. (2019). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN FISIKA MENGGUNAKAN MODUL CETAK DAN MODUL ELEKTRONIK PADA SISWA SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 17–25.

Qorimah, E. N., & Sutama. (2022). Studi Literatur: Media Augmented Reality (AR) Terhadap Hasil Belajar Kognitif. Jurnal Basicedu, 6(2), 2055–2060.

Rahmawati, A., Budiana, S., & Chusen, H. W. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPAS PESERTA DIDIK MELALUI PENDEKATAN TPACK BERBANTUAN MEDIA AUGMENTED REALITY KELAS V SD. PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPAS PESERTA DIDIK MELALUI PENDEKATAN TPACK BERBANTUAN MEDIA AUGMENTED REALITY KELAS V SD, 09(04), 1857–1866.

Sari, P. I., Dewi, M., Anggraini, R., Mahmudah, S. S., & Rohmani. (2023). Studi Literatur: Efektivitas Media Pembelajaran Augmented Reality Berbasis Android pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(5), 1731–1740. https://journal.csspublishing/index.php/ijm

Setyawan, B., Rufi’i, & Fatirul, Ach. N. (2019). AUGMENTED REALITY DALAM PEMBELAJARAN IPA BAGI SISWA SD. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 78–90. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v7n1.p78--90

Setyawati, R. (2022). PEMBELAJARAN DENGAN MEDIA BERBASIS ANDROID PADA MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SDN SONGGOKERTO 01 BATU. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH), 1(4), 109–127. https://jurnal.widyahumaniora.org/

Syawaludin, A., Gunarhadi, & Rintayati, P. (2019). Enhancing elementary school students’ abstract reasoning in science learning through augmented reality-based interactive multimedia. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(2), 288–297. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i2.19249

Downloads

Published

2024-05-19