PENINGKATAN PEMAHAMAN MATERI MAJAS METAFORA MELALUI MODEL TGT DENGAN BANTUAN MEDIA KARTU DOMINO PADA SISWA KELAS IV DI IBNU SINA SCHOOL

Authors

  • Dira Kusuma Wardani Universitas Negeri Jakarta
  • Arifin Maksum Universitas Negeri Jakarta
  • Anggit Aruwiyantoko Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26271

Keywords:

metaphor, TGT model, domino card

Abstract

This study aims to improve grade IV students' understanding of metaphorical majas material through the application of the Teams Games Tournament (TGT) learning model combined with domino card media. This research is a Classroom Action Research (PTK) conducted in two cycles in class IV B Ibsi School, with a total of 21 students. Data were collected through observation, interviews, documentation, and written tests, which were analyzed qualitatively and quantitatively. The results showed a significant increase in students' understanding after the implementation of the action. The pretest average score of 69 increased to 89 in the first cycle posttest, and reached 95 in the second cycle posttest, with learning completeness reaching 100%. This finding shows that the TGT model with domino card media is effective in creating an active, fun learning atmosphere, and supports a deeper understanding of the concept of metaphorical majas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adabiah, R., & Chandra, C. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall untuk Menyukseskan Pembelajaran Majas di Sekolah Dasar. Journal of Social Science and Multidisciplinary Analysis, 1(2).

Asrori, A. (2020). Psikologi Pendidikan Pendekatan Multidisipliner. Purwokerto Selatan: CV. Pena Persada.

Chandra,Mayarnimar, Habibi, M. (2018). Keterampilan Membaca Dan Menulis Permulaan Menggunakan Model Vark Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar,1(II).

Fadhilah, U. (2020). Analisis gaya bahasa (majas) dan makna pada cerpen “Tombak Sang Penenun” karya Benny Arnas (kajian stilistika). Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Harliani, D. F., & Umaya, N. M. (2025). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Materi Majas Metafora dan Simile untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Siswa SMP Negeri 2 Bodeh. Sasando: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Pancasakti Tegal, 8(1).

Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Siswa dan Hasil Belajar dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2).

Ibda, H. (2020). Bahasa indonesia tingkat lanjut untuk mahasiswa. Semarang : CV. Pilar Nusantara.

Kurniawan, R. A., & Indriarsa, N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Cooperatif Learning TGT dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Materi Lokomotor. JURNAL PENJAKORA, 10(2).

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah. 03(01).

Rokhmaniyah, R., Pratama, D. A. W., Andriani, A., Azahro, A. I., & Utami, H. T. (2024). Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik Menggunakan Model Pembelajaran TGT Berbantuan Media Word Wall di Kelas 4 SD Negeri Beskalan Surakarta. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7 (4).

Slavin, Robert E. (2015). Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media.

Suci, F. R., & Kuntari, N. (2024). Peningkata Hasil Belajar Matematika Melalui Media Kartu Domino pada Peserta Didik Kelas VI SDN Nglandung 02 Madiun. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(11).

Suryana, E., Aprina, M. P., & Harto, K. (2022). Teori Konstruktivistik dan Implikasinya dalam Pembelajaran. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7).

Ula, N. S. S., & Jamilah, M. (2023). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas V Dengan Menggunakan Model TGT. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3).

Vijay, M., Hidayah, I. N., & Harsadi, D. (2024). Pengembangan LKPD berbasis kooperatif tipe Make A Match untuk pembelajaran Bahasa Indonesia materi majas metafora kelas IV sekolah dasar. Journal of Language Literature and Arts, 4(12).

Downloads

Published

2025-07-02

Most read articles by the same author(s)