Perlindungan Hak Kelompok Rentan di Indonesia: Analisis Kebijakan terhadap Disabilitas, Anak, dan Minoritas Agama

Authors

  • Herlina Anut Universitas Nusa Cendana
  • Karolus Liat Lengo Universitas Nusa Cendana
  • Melkian Diki Talumbani Universitas Nusa Cendana
  • Maria Galgani Rovianyta Toi Universitas Nusa Cendana
  • Fadil Mas'ud Universitas Nusa Cendana

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36067

Keywords:

vulnerable groups, human rights, disability, child protection, religious minorities, policy implementation, social justice.

Abstract

This study aims to examine the national and regional legal frameworks governing the protection of vulnerable groups in Indonesia, including persons with disabilities, children, and religious and ethnic minorities, while evaluating the effectiveness of their implementation in ensuring equal rights and social justice. The research employs a qualitative approach through a literature study, utilizing legal documents, academic literature, official reports, and scholarly publications related to the protection of vulnerable groups. The analysis reveals that Indonesia has established a strong legal foundation, including the 1945 Constitution, Law No. 8 of 2016 on Persons with Disabilities, Law No. 35 of 2014 on Child Protection, and commitments to international instruments such as the CRPD and CRC. Nevertheless, policy implementation still faces significant challenges, including limited inter-agency coordination, resource constraints, social stigma, and low public awareness. This study emphasizes the need to strengthen institutional capacity, reform policies, promote public education, and enhance cross-sector collaboration to ensure inclusive and equitable protection for vulnerable groups, in line with the principles of Pancasila and the Sustainable Development Goals (SDGs).

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Analisis Implementasi UU Penyandang Disabilitas di Indonesia. (2023). Krisna Law Journal, 15(2), 34–47.

Asshiddiqie, J. (2020). Konstitusi dan HAM dalam Sistem Ketatanegaraan Indonesia. Rajawali Pers.

Badan Pemeriksa Keuangan Republik Indonesia. (2016). Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2016 tentang Penyandang Disabilitas. Peraturan BPK RI.

Baidhawy, Z. (2007). Rekonstruksi keadilan etika sosial-ekonomi Islam untuk kesejahteraan Universal.

Bappenas. (2021). Laporan SDGs Indonesia 2021. Bappenas.

Booth, W. C., Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2016). The Craft of Research. University of Chicago Press.

Creswell, J. W. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications.

Kasus Intoleransi dalam Pembangunan Rumah Ibadah di Kota Cilegon, Banten. (2023). Jurnal Pendidikan Dan Multikulturalisme Undiksha, 5(3), 55–70.

Kebijakan Daerah dan Tantangan Perlindungan Kelompok Minoritas di Indonesia. (2024). Mutiara Journal of Social Studies, 7(1), 12–25.

Kemenkumham. (2020). Laporan Implementasi Konvensi Internasional Hak Asasi Manusia di Indonesia.

KemenPPPA. (2022). Data Kekerasan terhadap Anak di Indonesia Tahun 2022. Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak.

Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak. (2024). Data Kasus Kekerasan terhadap Anak di Indonesia Tahun 2024. KemenPPPA.

Kementerian Sosial Republik Indonesia. (2022). Evaluasi Implementasi Kebijakan Perlindungan Sosial bagi Kelompok Rentan di Daerah (E-Journal Kemensos).

Komisi Nasional Hak Asasi Manusia (Komnas HAM). (2024). Laporan Tahunan Hak Asasi Manusia di Indonesia Tahun 2024. Komnas HAM. https://www.komnasham.go.id

Komisi Perlindungan Anak Indonesia (KPAI). (2023). Laporan Tahunan KPAI 2023: Evaluasi Penegakan Hak Anak di Sektor Pendidikan. KPAI. https://kpai.go.id

Komnas, H. A. M. (2022a). Perspektif Tujuan Pembangunan Berkelanjutan dalam Laporan Tahunan Komnas HAM Tahun 2020. Komnas HAM.

Komnas, H. A. M. (2022b). Perspektif Tujuan Pembangunan Berkelanjutan dalam Laporan Tahunan Komnas HAM Tahun 2020. Komnas HAM.

Komnas Perempuan. (2021). Catatan Tahunan Kekerasan terhadap Perempuan.

Kompas. (2024, May 12). Kasus Kekerasan terhadap Anak di Jawa Barat Meningkat Tajam. Kompas Daily.

Krippendorff, K. (2018). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (4th ed.). Sage Publications.

Kusumawardhani, R. (2023a). Analisis Implementasi UU No. 8 Tahun 2016 tentang Penyandang Disabilitas di Daerah. Krisna Law Journal, 5(1), 45–59.

Kusumawardhani, R. (2023b). Implementasi Kebijakan Disabilitas di Indonesia. Krisna Law Journal, 5(2), 112–128.

Mas’ ud, F. (2019). Implikasi Undang-Undang Perlindungan Anak Terhadap Pekerja Anak (Suatu Kajian Sosiologi Hukum Terhadap Anak Penjual Koran Di Kota Kupang). JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 4(2), 11–19.

Mas’ ud, F. (2024). Peran Perempuan di Sektor Publik: Kajian Hak Asasi Manusia terhadap Perempuan Pegawai SPBU di Kota Kupang. Media Sains, 24(2), 61–64.

Mas’ud, F. (2024). Peran perempuan di sektor publik: Kajian hak asasi manusia terhadap perempuan pegawai SPBU di Kota Kupang. Media Sains.

Naikofi, C. K., Tamonob, P. A., Naitboho, A. A., Halla, A. R., Bana, F., Mas’ud, F., & Dwiputra, R. (2025). Pancasila vs Polarisasi: Pertarungan Nilai dalam Membentuk Sikap Toleransi Siswa Masa Kini. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(04), 304–318.

Ojo, M. C., Widyawan, A., Kolong, M. G. S., Nahak, P. K., Siga, D. V. T., & Mas’ ud, F. (2025). Kebebasan Beragama dalam Bayang-Bayang Intoleransi: Tinjauan Kritis terhadap Implementasi Pasal 28 E Ayat (1) UUD 1945. Jurnal Penelitian Ilmiah Multidisipliner, 1(04), 702–707.

Pemenuhan Hak Tenaga Kerja Disabilitas di Indonesia. (2022). BisMak Journal of Law and Management.

Pengakuan Hak Sipil Komunitas Kepercayaan di Indonesia. (2023a). Jurnal Hukum Dan Hak Asasi Manusia Universitas PGRI Yogyakarta, 9(2), 20–35.

Pengakuan hak sipil komunitas kepercayaan di Indonesia. (2023b). UPY Journal of Human Rights and Law.

Sari, N., & Rahman, F. (2020). Perlindungan Anak dalam Perspektif Hukum dan Sosial. Jurnal HAM Dan Keadilan, 8(1), 45–59.

Setara Institute. (2023). Indeks Kota Toleran (IKT) 2023. Setara Institute. https://setara-institute.org

Snyder, H. (2019). Literature Review as a Research Methodology. Journal of Business Research, 104, 333–339.

Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945, Pasal 29.

Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 Tentang Perlindungan Anak.

Wibisono, Y. (2021). Analisis Implementasi Kebijakan Inklusif di Indonesia. Jurnal Kebijakan Publik, 9(3), 201–215.

Zed, M. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.

Downloads

Published

2025-12-13

Most read articles by the same author(s)