PEMANFAATAN VIDEO PEMBELAJARAN BERORIENTASI TEORI KOGNITIF UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA KELAS V

Authors

  • Fivtia Neri Yusra Universitas Terbuka
  • Ryan Dwi Puspita Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25504

Keywords:

mathematical concepts, technology, cognitive theory

Abstract

The primary objective of this research was to investigate the effectiveness of technology-based educational media, specifically those aligned with cognitive learning theory, in improving the mathematical concept comprehension of fifth-grade students. As society advances technologically, it becomes imperative for educators to incorporate these tools into their teaching practices. This integration aims to develop more captivating and creative learning resources that actively engage students and facilitate their acquisition of knowledge. The broader aspiration is that by utilizing technology in mathematics education, the subject will become a preferred discipline for students, thereby dispelling the common perception that mathematics is intimidating and inherently challenging. This study employed a descriptive research methodology. Data collection involved two main techniques: direct observation of classroom activities and assessment through learning outcome tests. The research sample consisted of 13 fifth-grade students enrolled at SDN 07 2X11 Kayutanam. The results of the study demonstrated a favorable outcome regarding the use of cognitive theory-oriented technology media in enhancing fifth-grade students' understanding of mathematical concepts. This suggests that such technological integration can indeed cultivate a more enjoyable and stimulating learning environment, encouraging students to participate actively in their educational journey. In conclusion, this research provides strong evidence that the mathematical concept comprehension of fifth-grade students can be significantly improved through the strategic implementation of technology media grounded in cognitive theory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aiwan, A., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Teori-teori belajar bermunculan Teori Belajar Muncul Bersamaan Dengan Teori Belajar Kognitif. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 14(2), 302-311.

Arifin, S. (2021). Teori Kognitif Dalam Perencanaan Pembelajaran. TADARUS, 10(2).

Budiyono, B. (2020). Inovasi pemanfaatan teknologi sebagai media pembelajaran di era revolusi 4.0. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 300-309.

Dewi, K. C., & Agustika, G. N. S. (2022). Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD Melalui Pemanaatan Video Pembelajaran Berbasis Pendekatan Kontekstual. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(2), 229-243.

Harahap, A. R. (2022). Kelebihan dan Kekurangan Pembelajaran Berbasis TIK di SD IT Al-Khoiriyah Dalam Penerapan Berbasis Online. SHANUN: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 44-49.

Heryanto, H., Sembiring, S. B. S., & Togatorop, J. B. T. (2022). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Curere, 6(1), 45-54.

Mahmudah, I., Maemonah, M., & Rahmaniar, E. (2022). Implementasi Teori Belajar Kognitif Terhadap Minat Belajar Matematika. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 14(1), 35-46.

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan animasi sebagai media pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan motivasi belajar. Journal on Education, 6(1), 732-741.

Nurbayanni, A., Ratnika, D., Waspada, I., & Dahlan, D. (2023). Pemanfaatan Media Dan Teknologi Di Lingkungan Belajar Abad 21. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 6(1), 183-189.

Nurhadi, N. (2020). Teori kognitivisme serta aplikasinya dalam pembelajaran. Edisi, 2(1), 77-95.

Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman konsep anak pada pembelajaran matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1-8.

Rafiah, H. (2020). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar dalam Memahami Konsep Matematika. Elementa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2).

Resti, R., Wati, R. A., Ma’Arif, S., & Syarifuddin, S. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Alat Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Siswa Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(3), 1145-1157.

Ulfahyana, H., & Sape, H. (2024). Penggunaan Media dalam Pembelajaran Matematika: Literature Review. Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 3(1), 39-52.

Wisman, Y. (2020). Teori belajar kognitif dan implementasi dalam proses pembelajaran. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 11(1), 209-215.

Yuniarti, A., Titin, T., Safarini, F., Rahmadia, I., & Putri, S. (2023). Media konvensional dan media digital dalam pembelajaran. JUTECH: Journal Education and Technology, 4(2), 84-95.

Downloads

Published

2025-07-03

Most read articles by the same author(s)