ANALISIS RENDAHNYA KEMAMPUAN LITERASI MEMBACA SISWA SERTA UPAYA PENINGKATANNYA MELALUI FLIPBOOK DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34991Keywords:
School Literacy Movement, reading comprehension, digital flipbook, elementary education, motivationAbstract
ABSTRACT
This study analyzes the low ability of fourth-grade students at SD Negeri Soropadan to understand important information and general messages in reading texts within the framework of the School Literacy Movement . The problem emerged from diagnostic tests showing an average comprehension score of only 61.99%, indicating limited reading understanding despite routine literacy activities. The research aims to describe students’ reading-comprehension level, identify contributing factors to the low performance, and propose an alternative solution through digital flipbook media. This study employed a qualitative descriptive approach, supported by test results, teacher interviews, and documentation. Data were validated using triangulation of sources and techniques, and analyzed through reduction, display, and conclusion drawing. The results revealed that students tended to read mechanically without grasping textual meaning, mainly due to monotonous reading materials and low learning motivation. Literature analysis from five related studies confirmed that digital flipbooks effectively enhance learning outcomes, motivation, and comprehension through interactive multimedia elements combining text, images, videos, and quizzes. Consequently, the use of digital flipbooks is recommended as an innovative medium to strengthen the implementation of the School Literacy Movement, increase student engagement, and improve their ability to identify key information and main messages in reading texts.
Keywords: School Literacy Movement, reading comprehension, digital flipbook, elementary education, motivation
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis rendahnya kemampuan siswa kelas IV SD Negeri Soropadan dalam memahami informasi penting dan pesan umum pada teks bacaan dalam konteks Gerakan Literasi Sekolah (GLS). Permasalahan ini muncul berdasarkan hasil tes diagnostik yang menunjukkan rata-rata nilai pemahaman hanya 61,99%, menandakan rendahnya kemampuan membaca pemahaman meskipun kegiatan literasi rutin telah dilakukan. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan tingkat kemampuan siswa, mengidentifikasi faktor penyebab rendahnya hasil belajar, serta menawarkan solusi alternatif melalui penggunaan media flipbook digital. Pendekatan yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data berupa tes, wawancara guru, dan dokumentasi. Data divalidasi menggunakan triangulasi sumber dan teknik, kemudian dianalisis melalui reduksi, penyajian, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa cenderung membaca tanpa memahami isi bacaan, disebabkan oleh kurangnya variasi media dan rendahnya motivasi belajar. Kajian dari lima penelitian relevan mendukung bahwa media flipbook digital efektif meningkatkan hasil belajar, motivasi, dan pemahaman melalui fitur interaktif berupa teks, gambar, video, dan kuis. Oleh karena itu, media flipbook digital direkomendasikan sebagai solusi inovatif untuk memperkuat pelaksanaan GLS dan meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami isi bacaan secara bermakna.
Kata Kunci: Gerakan Literasi Sekolah, membaca pemahaman, flipbook digital, sekolah dasar, motivasi
Downloads
References
DAFTAR PUSTAKA
Ajnani, A., Rahmawati, L., & Fitria, N. (2019). Peningkatan kemampuan membaca pemahaman siswa sekolah dasar melalui pendekatan saintifik. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(2), 45–54.
Alpian, Y., & Yatri, R. (2022). Kegiatan membaca dalam Gerakan Literasi Sekolah sebagai upaya menumbuhkan budaya literasi di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(1), 12–20.
Azimah, N. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah sebagai penguatan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(3), 278–289.
Azis, A. (2018). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah di SD Negeri Bontang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 56–64.
Buscompress, H., Supriatna, N., & Sapriya, S. (2021). The effectiveness of using flipbooks as an interactive medium in social studies learning based on local wisdom. Review of Integrative Business and Economics Research, 10(2), 603–618.
Bunari, B., Setiawan, J., Ma’arif, M. A., Purnamasari, R., Hadisaputra, H., & Sudirman, S. (2022). The influence of flipbook learning media, learning interest, and learning motivation on learning outcomes. EduLearn: Journal of Education and Learning, 16(3), 312–322.
Dewi, N. L., Haryati, S., & Wulandari, P. (2021). Meningkatkan kemampuan membaca pemahaman melalui strategi PQ4R di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 101–110.
Hasni, H., Supriatna, N., & Sapriya, S. (2021). The effectiveness of using flipbooks as an interactive medium in social studies learning based on local wisdom. Review of Integrative Business and Economics Research, 10(2), 603–618.
Johan, F., & Ghasya, M. (2018). Pengaruh kegiatan membaca terhadap peningkatan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 6(2), 88–97.
Mahendri, A., Amanda, R., Latifah, F., & Rawas, M. (2023). Flipbook digital sebagai media pembelajaran interaktif berbasis literasi digital di sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(1), 55–63.
Mitasari, E. (2017). Peran perpustakaan dalam mendukung Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Kepustakawanan Sekolah, 3(1), 14–20.
Rahmadani, E. (2020). The innovation of digital flipbook teaching materials in supporting student learning. ERIC Institute of Education Sciences.
Supandi. (2016). Manajemen kegiatan pembelajaran di sekolah dasar. Bandung: Alfabeta.
Wulandari, P. D. (2017). Pentingnya literasi informasi bagi peserta didik di era digital. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 22(3), 201–209.
Yusni, A., Feliz, L. A., Sari, D. P., & Jesika, I. (2023). The development of digital flipbook-based learning media on norms in everyday life in class IV SD. Jurnal Riset Pendidikan, 5(2), 122–131.
Andreas, M. (2023). The effect of using flipbook and Kahoot in increasing students’ reading skills. Literasi Nusantara Journal, 7(1), 53–68.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















