ANALISIS LITERATUR PENGGUNAAN MEDIA KARTU DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SEKOLAH DASAR SERTA INOVASI KOMIK KARTU KATA DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36036Keywords:
Card Media, Digital Comics, Basic LiteracyAbstract
This study aims to systematically review several studies related to reading ability and vocabulary mastery in Indonesian language learning at elementary schools. Reading ability and vocabulary mastery are the main foundations of Indonesian language learning in elementary schools. The three previous studies show that card-based media, including word cards, flashcards, and picture word cards, have a positive effect on improving students' basic literacy skills. This article aims to review and compare previous research on the use of card media in learning Bahasa Indonesia at elementary schools and proposes the development of digital word card comics as an alternative medium that is more interactive and contextual. The research method used was a literature review of three empirical articles and other relevant supporting sources. The study results indicate that card media is effective in improving students' reading skills and vocabulary mastery, but it remains conventional. Therefore, digital word card comic media is proposed as an innovative form of 21st-century learning media that integrates text, images, and audio in a digital context.
Downloads
References
Ananda, M. D., Rahmawati, S., Nugraha, Y. A., Rohim, D. C., & Absor, D. A. (2024). Efektivitas penggunaan media flash card terhadap kemampuan membaca dalam pembelajaran Bahasa Indonesia siswa kelas 1 SDN 2 Kaliwungu Kudus. Universitas Muhammadiyah Kudus.
Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. RajaGrafindo Persada.
Azhar, F. (2020). Penggunaan media visual untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 115–124.
Fadillah, M. (2019). Desain pembelajaran inovatif berbasis teknologi pendidikan. Ar-Ruzz Media.
Hamdani. (2011). Strategi belajar mengajar. Pustaka Setia.
Indriana, D. (2011). Ragam alat bantu media pengajaran. Diva Press.
Kurniasih, I., & Sani, B. (2017). Ragam media pembelajaran inovatif. Kata Pena.
Mulyasa, E. (2012). Kurikulum tingkat satuan pendidikan: Sebuah panduan praktis. Remaja Rosdakarya.
Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian pembelajaran bahasa berbasis kompetensi. BPFE.
Putri, L., & Lestari, D. (2023). Pengembangan media komik digital dalam pembelajaran Bahasa Indonesia sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 10(1), 45–54.
Rahmadani, A., Nurhayati, L., & Fitri, A. (2022). Literasi digital siswa sekolah dasar melalui media interaktif. Jurnal Teknologi Pendidikan Indonesia, 7(3), 98–106.
Riswiarti, L. (2021). Peningkatan penguasaan kosakata siswa kelas I dengan media kartu kata bergambar pada pembelajaran Bahasa Indonesia di SDN Kebonagung 03 tahun pelajaran 2020/2021. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Sari, A., & Nugroho, B. (2024). Inovasi media berbasis teknologi dalam pembelajaran literasi dasar di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Dasar, 9(2), 120–130.
Siswoyo, A. A., Adivian, A., Fatimah A, S., Atika A, N., & Fitrotin, D. (2022). Upaya Meningkatkan Pemahaman Membaca Siswa Menggunakan Media Kartu Kata Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas 1. 2(3).
Sudjana, N., & Rivai, A. (2013). Media pengajaran. Sinar Baru Algensindo.
Sukmadinata, N. S. (2011). Landasan psikologi proses pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Tarigan, H. G. (2011). Pengajaran kosakata. Angkasa.
Utami, S., & Hidayat, R. (2022). Pengaruh media komik digital terhadap minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 9(1), 33–41.
Wulandari, A., & Rahmawati, T. (2023). Pemanfaatan media kartu bergambar berbasis digital untuk meningkatkan literasi membaca di sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan Anak Negeri, 4(2), 77–88.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















