STUDI LITERATUR: UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI LITERASI MELALUI PROGRAM LITERASI HARIAN DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Risfi Aulya Hanni Universitas Negeri Semarang
  • Haryadi Universitas Negeri Semarang
  • Bernadus Wahyudi Joko Santoso Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36026

Keywords:

Literacy Motivation, Elementary Education, School Literacy Movement

Abstract

This study aims to further explore effective efforts to enhance students’ literacy motivation, particularly in Indonesian language learning at the elementary school level. This research employed a systematic literature review method, analyzing national accredited (Sinta-indexed) and international scholarly publications published between 2021 and 2025. The analysis involved identifying, evaluating, and interpreting relevant studies to construct a comprehensive synthesis of current literacy practices. The findings reveal five major strategic approaches: (1) strengthening daily literacy programs through reflective and follow-up activities; (2) implementing project-based and collaborative literacy learning; (3) integrating local cultural content to build emotional relevance and character values; (4) utilizing interactive digital media such as digital storytelling and pop-up books; and (5) fostering collaboration among schools, families, and literacy communities. Within the framework of the Merdeka Curriculum, these strategies align with the development of the Pancasila Student Profile, emphasizing independence, creativity, and critical reasoning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran literasi: Strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membaca, dan menulis. Bumi Aksara.

Ahyana, I. S., & Fihayati, Z. (2025). Efektivitas Program Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 12(2), 857-866. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v12i2.4511

Ansya, Y. A. U., & Mailani, E. (2024). Peningkatan kemampuan literasi numerasi siswa sekolah dasar melalui program Kampus Mengajar 7. FONDATIA, 8(4), 772-789. https://doi.org/10.36088/fondatia.v8i4.5449

Aryani, W. D., & Purnomo, H. (2023). Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Dalam Meningkatkan Budaya Membaca Siswa Sekolah Dasar. (2023). JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 5(2), 71-82. https://doi.org/10.30599/jemari.v5i2.2682

Chantika, A., Mata, M. W., Nuhan, Y., & Dethan, J. (2025). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Dalam Rangka Menumbuhkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Edukreatif: Jurnal Kreativitas dalam Pendidikan, 6(1).

Coo, R. L., Qondias, D., Kaka, P. W., & Wau, M. P. (2024). Implementasi Pojok Baca Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca (Studi Eksplorasi Gerakan Literasi Sekolah). Dharmas Education Journal, 5(1), 385–392. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1332

Fadillah, I., & Dini, K. (2021). Digital Storytelling sebagai Strategi Baru Meningkatkan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education Science.

Hendaryan, R., Hidayat, T., & Herliani, S. (2022). Pelaksanaan literasi digital dalam meningkatkan kemampuan literasi siswa. Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 6(1), 142-151. http://dx.doi.org/10.25157/literasi.v6i1.7218

Hoerudin, C. W. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Dengan Metode Bercerita. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(2), 121-132.

Hoerudin, C. W. (2022). Upaya Guru Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 3(1), 32-41. Retrieved from http://ojs-steialamar.org/index.php/JAA/article/view/103

Hoerudin, C. W. (2023). Penerapan media flash card pada mata pelajaran Bahasa Indonesia sebagai upaya meningkatkan kemampuan membaca siswa. Jurnal Primary Edu, 1(2), 235-245.

Jasmine, D. F., Sunaengsih, C., & Syahid, A. A. (2024). Analisis program budaya literasi dalam peningkatan minat baca siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 13(1), 80-89. https://doi.org/10.23887/jurnal_bahasa.v13i1.3315

Navida, I., Rasiman, Prasetyowati, D., & Nuriafuri, R. (2023). Kemampuan Literasi Membaca Peserta Didik Pada Muatan Bahasa Indonesia Kelas 3 di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 1034–1039. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4901

Prasrihamni, M., Zulela, Z., & Edwita, E. (2022). Optimalisasi penerapan kegiatan literasi dalam meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal cakrawala pendas, 8(1), 128-134. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.1922

Purwanto, A., Rugaiyah, R., & Madhakomala, M. (2023). Studi Literatur: Efektivitas Gerakan Literasi dalam Meningkatkan Sumber Daya Peserta Didik di Sekolah Dasar. SOSMANIORA: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(1), 122-129. https://doi.org/10.55123/sosmaniora.v2i1.1768

Raoda, R., Setiawan, I. P., & Wahid, A. (2023). Implementasi program literasi untuk meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Al-Musannif, 5(1), 75-90. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v5i1.88

Rosyadi, R. N., Wardani, S., & Doyin, M. (2024). Studi literatur: Pemanfaatan buku pop up untuk meningkatkan literasi sains dan motivasi siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3365-3378. https://doi.org/10.58230/27454312.769

Rusniasa, N. M., Dantes, N., & Suarni, N. K. (2021). Pengaruh gerakan literasi sekolah terhadap minat baca dan hasil belajar Bahasa Indonesia pada siswa kelas IV sd negeri i penatih. PENDASI Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 53-63.

Sari, Y., Ansya, Y. A. U., Alfianita, A., & Putri, P. A. (2023). Studi literatur: Upaya dan strategi meningkatkan motivasi belajar siswa kelas V sekolah dasar dalam pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia. JGK (Jurnal Guru Kita), 8(1), 9-26.

Septiani, R. A. D., & Wardhana, D. (2022). Implementasi program literasi membaca 15 menit sebelum belajar sebagai upaya dalam meningkatkan minat membaca. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 130-137.

Simbolon, J. (2023). Transformasi Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Penerapan Literasi di Sekolah. JBSI: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(01), 162-171. https://doi.org/10.47709/jbsi.v3i01.294

Sujarwo, F. R., & Andaryani, E. T. (2024). “Enjoylish Adventure” Learning Media Based on Construct 2 Improves English Learning Outcomes of Fourth Grade Elementary School. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 57(3).

Suparya, I. K., I Wayan Suastra, & Putu Arnyana, I. B. (2022). Rendahnya literasi sains: faktor penyebab dan alternatif solusinya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 153–166. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.580

Utami, N. P., & Yanti, P. G. (2022). Pengaruh Program Literasi terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8388-8394. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3825

Wala, G. N. (2025). Strategies for Improving Literacy and Student Interest in Learning: A Case Study of Secondary School Learners: Strategi Peningkatan Literasi dan Minat Belajar Siswa: Studi Kasus pada Peserta Didik Sekolah Menengah. COSMOS: Jurnal Ilmu Pendidikan, Ekonomi Dan Teknologi, 2(3), 485–494. Retrieved from https://cosmos.iaisambas.ac.id/index.php/cms/article/view/253

Downloads

Published

2025-11-16

Most read articles by the same author(s)