STUDI LITERATUR: UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI LITERASI MELALUI PROGRAM LITERASI HARIAN DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36026Keywords:
Literacy Motivation, Elementary Education, School Literacy MovementAbstract
This study aims to further explore effective efforts to enhance students’ literacy motivation, particularly in Indonesian language learning at the elementary school level. This research employed a systematic literature review method, analyzing national accredited (Sinta-indexed) and international scholarly publications published between 2021 and 2025. The analysis involved identifying, evaluating, and interpreting relevant studies to construct a comprehensive synthesis of current literacy practices. The findings reveal five major strategic approaches: (1) strengthening daily literacy programs through reflective and follow-up activities; (2) implementing project-based and collaborative literacy learning; (3) integrating local cultural content to build emotional relevance and character values; (4) utilizing interactive digital media such as digital storytelling and pop-up books; and (5) fostering collaboration among schools, families, and literacy communities. Within the framework of the Merdeka Curriculum, these strategies align with the development of the Pancasila Student Profile, emphasizing independence, creativity, and critical reasoning.
Downloads
References
Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran literasi: Strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membaca, dan menulis. Bumi Aksara.
Ahyana, I. S., & Fihayati, Z. (2025). Efektivitas Program Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 12(2), 857-866. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v12i2.4511
Ansya, Y. A. U., & Mailani, E. (2024). Peningkatan kemampuan literasi numerasi siswa sekolah dasar melalui program Kampus Mengajar 7. FONDATIA, 8(4), 772-789. https://doi.org/10.36088/fondatia.v8i4.5449
Aryani, W. D., & Purnomo, H. (2023). Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Dalam Meningkatkan Budaya Membaca Siswa Sekolah Dasar. (2023). JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 5(2), 71-82. https://doi.org/10.30599/jemari.v5i2.2682
Chantika, A., Mata, M. W., Nuhan, Y., & Dethan, J. (2025). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Dalam Rangka Menumbuhkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Edukreatif: Jurnal Kreativitas dalam Pendidikan, 6(1).
Coo, R. L., Qondias, D., Kaka, P. W., & Wau, M. P. (2024). Implementasi Pojok Baca Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca (Studi Eksplorasi Gerakan Literasi Sekolah). Dharmas Education Journal, 5(1), 385–392. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1332
Fadillah, I., & Dini, K. (2021). Digital Storytelling sebagai Strategi Baru Meningkatkan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education Science.
Hendaryan, R., Hidayat, T., & Herliani, S. (2022). Pelaksanaan literasi digital dalam meningkatkan kemampuan literasi siswa. Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 6(1), 142-151. http://dx.doi.org/10.25157/literasi.v6i1.7218
Hoerudin, C. W. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Dengan Metode Bercerita. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(2), 121-132.
Hoerudin, C. W. (2022). Upaya Guru Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 3(1), 32-41. Retrieved from http://ojs-steialamar.org/index.php/JAA/article/view/103
Hoerudin, C. W. (2023). Penerapan media flash card pada mata pelajaran Bahasa Indonesia sebagai upaya meningkatkan kemampuan membaca siswa. Jurnal Primary Edu, 1(2), 235-245.
Jasmine, D. F., Sunaengsih, C., & Syahid, A. A. (2024). Analisis program budaya literasi dalam peningkatan minat baca siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 13(1), 80-89. https://doi.org/10.23887/jurnal_bahasa.v13i1.3315
Navida, I., Rasiman, Prasetyowati, D., & Nuriafuri, R. (2023). Kemampuan Literasi Membaca Peserta Didik Pada Muatan Bahasa Indonesia Kelas 3 di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 1034–1039. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4901
Prasrihamni, M., Zulela, Z., & Edwita, E. (2022). Optimalisasi penerapan kegiatan literasi dalam meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal cakrawala pendas, 8(1), 128-134. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.1922
Purwanto, A., Rugaiyah, R., & Madhakomala, M. (2023). Studi Literatur: Efektivitas Gerakan Literasi dalam Meningkatkan Sumber Daya Peserta Didik di Sekolah Dasar. SOSMANIORA: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(1), 122-129. https://doi.org/10.55123/sosmaniora.v2i1.1768
Raoda, R., Setiawan, I. P., & Wahid, A. (2023). Implementasi program literasi untuk meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Al-Musannif, 5(1), 75-90. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v5i1.88
Rosyadi, R. N., Wardani, S., & Doyin, M. (2024). Studi literatur: Pemanfaatan buku pop up untuk meningkatkan literasi sains dan motivasi siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3365-3378. https://doi.org/10.58230/27454312.769
Rusniasa, N. M., Dantes, N., & Suarni, N. K. (2021). Pengaruh gerakan literasi sekolah terhadap minat baca dan hasil belajar Bahasa Indonesia pada siswa kelas IV sd negeri i penatih. PENDASI Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 53-63.
Sari, Y., Ansya, Y. A. U., Alfianita, A., & Putri, P. A. (2023). Studi literatur: Upaya dan strategi meningkatkan motivasi belajar siswa kelas V sekolah dasar dalam pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia. JGK (Jurnal Guru Kita), 8(1), 9-26.
Septiani, R. A. D., & Wardhana, D. (2022). Implementasi program literasi membaca 15 menit sebelum belajar sebagai upaya dalam meningkatkan minat membaca. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 130-137.
Simbolon, J. (2023). Transformasi Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Penerapan Literasi di Sekolah. JBSI: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(01), 162-171. https://doi.org/10.47709/jbsi.v3i01.294
Sujarwo, F. R., & Andaryani, E. T. (2024). “Enjoylish Adventure” Learning Media Based on Construct 2 Improves English Learning Outcomes of Fourth Grade Elementary School. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 57(3).
Suparya, I. K., I Wayan Suastra, & Putu Arnyana, I. B. (2022). Rendahnya literasi sains: faktor penyebab dan alternatif solusinya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 153–166. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.580
Utami, N. P., & Yanti, P. G. (2022). Pengaruh Program Literasi terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8388-8394. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3825
Wala, G. N. (2025). Strategies for Improving Literacy and Student Interest in Learning: A Case Study of Secondary School Learners: Strategi Peningkatan Literasi dan Minat Belajar Siswa: Studi Kasus pada Peserta Didik Sekolah Menengah. COSMOS: Jurnal Ilmu Pendidikan, Ekonomi Dan Teknologi, 2(3), 485–494. Retrieved from https://cosmos.iaisambas.ac.id/index.php/cms/article/view/253
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















