DARI KELAS KE REALITAS: MENGAPLIKASIKAN NILAI-NILAI PANCASILA DALAM KEHIDUPAN SEHARI HARI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.36483Keywords:
internalization of values, pancasila, character education, elementary school students, social environmentAbstract
This study aims to describe the application of Pancasila values in students' activities at school, at home, and in the community. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through observations, interviews, and documentation with the principal, teachers, and students at SDN 101738 Diski. The results indicate that the internalization of Pancasila values is reflected in students' daily habits, including religious attitudes, discipline, cooperation, tolerance, and responsibility. The application of these values is reinforced by familiarization at school and support from family and the community. This study confirms that Pancasila-based character education plays a crucial role in shaping moral, critical, and competitive individuals as the nation's next generation.
Downloads
References
Adelia, Vinasty, R. Z., Monica, C., Wangisuta, G. M., Salsabila, K. S., & Kembara, M. D. (2024). Implikasi Kemajuan Teknologi Terhadap Jiwa Nasionalisme Dan Semangat Cinta Tanah Air Terhadap Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 3(2), 888–902. https://publisherqu.com/index.php/pediaqu/article/view/951/866
Adetia, M. F., Alfiah, N., & Aranah, S. N. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Melalui Budaya Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 12. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.518
Adha, M. M., & Susanto, E. (2020). Kekuatan Nilai-nilai Pancasila dalam Membangun Kepribadian Masyarakat Indonesia. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 15(01), 121–138. https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i01.319
Akbar, M. F., & Nadriana, L. (2025). Penguatan Nilai Ideologi Pacasila Dan Wawasan Kebangsaan Terhadap Masyarakat Wujud Mempertahankan Budaya Bangsa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 04(02), 95–107. http://jurnaldosma.my.id/index.php/jad/article/download/124/63
Akhyar, S. M., & Dewi, D. A. (2022). Pengajaran Pendidikan Pancasila Di Sekolah Dasar Guna Mempertahankan Ideologi Pancasila Di Era Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1541–1546. http://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2772%0Ahttps://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2772/pdf
Alhafizh, M. F., Effendi, C., Musthofa, R. F., & Najmura, T. A. (2021). Kaitan Silih Asih, Silih Asah, Dan Silih Asuh Dengan Sila Ke-3 Pancasila Sebagai Ideologi Negara Dan Falsafah Negara. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 671–680. https://doi.org/10.31316/jk.v5i2.1975
Aliyani, H. H., & Dewi, D. A. (2022). Peran Mahasiswa Dalam Mempertahankan Ideologi Pancasila Sebagai Dasar Negara. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1929–1938. http://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2876
Aryani, E. D., Fadjrin, N., Azzahro’, T. A., & Fitriono, R. A. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Gema Keadilan, 9(3). https://doi.org/10.14710/gk.2022.16430
Azlina, N., Maharani, A., Mohammad, &, Baedowi, S., Syahrul Baedowi, M., Nusantara, U., Kediri, P., & Info, A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Bidang Pendidikan Sebagai Upaya Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Indonesian Journal of Instructional Technology, 2(02), 39–52. https://journal.kurasinstitute.com/index.php/ijit/article/download/131/148
Fahrizal, R. (2021). Warga Negara Memahami dan Melaksanakan Pancasila Sebagai Ideologi Negara. Stie Akbp Padang, 1–18. https://osf.io/preprints/mu3ds/
Fajarini, U. (2024). Moderasi Beragama dan Pancasila: Pilar Kebinekaaan dan Persatuan Bangsa Indonesia. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 14(2), 341. https://doi.org/10.21154/al-tahrir.v14i2.76
Nurizka, R., & Rahim, A. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Budaya Sekolah. Elementary School, 7(1), 38–49. https://es.upy.ac.id/index.php/es/article/download/478/289
Putri, M. F. J. L., Rahman, A., Rahmawati, E., Ningsih, I., & Hidayat, W. (2024). Bela Negara Sebagai Implementasi Nilai Pancasila Bagi Generasi Muda. Innovations in Multidisciplinary Education Journal, 1(1), 15–21. https://doi.org/10.61476/rw71pm13
Ramdhani, D. N., & Dewi, D. A. (2022). Menerapkan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Menghadapi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1081–1088. https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2676
Resmana, M. T., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Pancasila untuk Merealisasikan Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Bermasyarakat. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(2), 473–485. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i2.134
Sakinah, R. N., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Karakter Dasar Para Generasi Muda Dalam Menghadapi Era Revolusi Industrial 4.0. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 152–167. https://doi.org/10.31316/jk.v5i1.1432
Yanuar, G. F., Kembara, M. D., Rodihati, R., & Hakim, S. A. N. (2023). Pengetahuan Pelajar Tentang Nilai-Nilai Pancasila Untuk Mempertahankan Ideologi Negara. GARUDA : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(1), 55–69. https://doi.org/10.59581/jpkf-widyakarya.v1i1.123
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















